Kezdődhet a rakpartbővítés

Még legalább másfél évtizedet kell várni a Budai alsó rakpart közlekedési rendszerének végleges változatára, mert 2020-nál előbb szinte biztosan nem épül meg az a Margit híd és az Erzsébet híd közötti kétszer egysávos alagút.

Így négy-öt év múlva már a teljes hosszában felújított alsó rakparton közlekedhetnek az autósok, de továbbra is csak kétszer egy sávon. Ennek oka, hogy a környezetvédő szervezetek tiltakozása miatt az út szélesítése kikerült a fejlesztési elképzelésekből, így a tényleges bővítés, az alagút megépítése jó másfél évtizedet késik. A rakpart szélesítésének apropót adó budai főgyűjtőcsatorna építésével viszont nem lehet várni.

A várhatóan 2009-re befejeződő fejlesztés engedélyezési terveit a Főmterv Rt. még az idén elkészíti, s - az engedélyezési eljárástól függően - év végéig kiírható lesz a kivitelezési pályázat. Ezek során számos érdeket kell összehangolni. Amellett, hogy a program európai uniós támogatással csak a főgyűjtőcsatorna megépítésével együtt valósulhat meg, változatlanul kell hagyni a világörökség részét képező Duna-part jelenlegi képét. Ez tehát azt jelenti, ahol ma lépcsősor húzódik, ott az átépítés után is az lesz. Igaz, több méterrel közelebb a pesti oldalhoz. Mint azt Kocsis Ádámtól, a beruházás lebonyolításának egyik felelőse, az Enviroduna Kft. munkatársától megtudtuk, a jelenlegi Duna-mederből 7-8 métert vesz el a bővítés. Erre megvan a környezetvédelmi engedély. Ezen a terven ezért nem is változtatnak, mert az újabb szakhatósági procedúra évekkel is meghosszabbíthatná a beruházást, márpedig a főgyűjtőnek a csepeli központi szennyvíztisztító 2009-es átadására el kell készülnie. Bizonyítandó, hogy az alagútépítés is megvalósítható a későbbiekben, ennek is elkészítik az elvi engedélyezési terveit.

Ami a gyakorlati részleteket illeti, Kocsis Ádám elmondta, a Duna felé átlagosan hét-nyolc méterrel bővülő területen sétányok, parkok lesznek. Az esetleges felépítményekről (teraszok, kávéházak) várhatóan ötletpályázatot írnak majd ki. Több lesz a gyalogátkelő, a sétálók sárgán villogó lámpákkal védett zebrákon juthatnak a folyóhoz. Fejlesztik a kikötőket is: egy korábbi elképzelés szerint huszonöt új hajóállomás létesülne. A gyalogátkelők és a kikötők helye igazodik egymáshoz. A Margit híd és a Zsigmond tér között 6,65 méterre emelik a rakpartszintet, így enyhébb áradáskor nem kell majd lezárni a Mozaik utca és a Margit híd közötti szakaszt. Szélesítéssel megszüntetik a Margit híd alatti magasságkorlátozást, s ha a forgalmi vizsgálatok indokolják, külön beruházásként az átkelőtől északra, az Üstökös utcánál kiépítenek egy új fel- és lehajtót. E két változással lehetővé válik az észak-budai területek forgalomcsökkentése.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.