Megteltek a konténerek
A gyűjtésért és szállításért felelős Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. már nem sokkal a program 2003. végi beindítása után szembesült a problémával, amelyet a szállítások sűrítésével igyekezett megoldani, a leghamarabb megtelő a PET-palackos edények mellé több ponton plusztartályokat tett. A városlakók szelektív gyűjtési hajlandósága azonban - mint a kimutatások is igazolják - egyre nőtt, így az induláskori 100 helyett ma már 350 sziget sem elegendő ahhoz, hogy a konténerek mindegyike mindig fogadóképes legyen.
Az FKF Rt. szóvivője érdeklődésünkre tudatta: a legtöbbet használt szigeteken gyakrabban ürítik a konténereket - a műanyag palackosakat például mindennap -, az igazi megoldást azonban a gyűjtőhelyek számának növelése jelenti. Szegedi Péter közölte: az idén újabb 250 sziget létesítésével 600 konténeregyüttesből álló hálózat jön létre, amely már elég nagy ahhoz, hogy megszűnjön a hulladékszigetek túlterheltsége.
Szegedi elmondta: időről időre felröppen a rémhír, hogy az FKF Rt. ugyan külön gyűjti az újrahasznosítható anyagokat, a szállítmányokat azonban ugyanarra a szeméttelepre dönti le, összekeverve. A szóvivő ezt határozottan és ismét cáfolta. Leszögezte: a tartályokat 11 speciális célgéppel végzik. Egy időben (azaz egy napon) egy autóba szigorúan egyféle anyag kerül. A hulladék összegyűjtését és elszállítását mindenkor menetokmányokkal, szállítólevéllel dokumentálják ezek egyértelműen bizonyítják: minden hulladékféleséget feldolgoznak, a szükséges előkezelés után. A rendszer működését folyamatosan ellenőrzik. Az elszállított anyagokat a szükséges előkezelés, azaz válogatás, préselés, bálázás után hasznosítják. Az FKF Rt. szerződést kötött a legnagyobb magyarországi csomagolási hulladékbegyűjtést koordináló szervezettel, az Öko-Pannon Kht.-val. - hangsúlyozta Szegedi Péter.
A Hulladék Munkaszövetség környezeti tanácsadója, Privigyei Csaba, lapunknak elmondta: több oka lehet annak, hogy a szelektíven gyűjtött hulladékok összekeveréséről szóló álhírek szárnyra kapnak. Az egyik, hogy Budapesten, több nyugati országgal ellentétben, osztatlan rakterű teherautókkal gyűjtik a konténerek tartalmát, ez félreértésekre adhat okot (az osztott rakterű konstrukciók, amelyekben látványosan elkülönülnek a hulladékféleségek, drágábbak, mint az FKF Rt. kocsijai voltak). A másik, hogy még mindig él egyes fejekben annak a hosszú évekkel ezelőtti kísérletnek az emléke, amikor tényleg a szeméttelepre vitték az amúgy külön gyűjtött anyagokat. Ami a konténerek túlterheltségét illeti, Privigyei megjegyezte: ez részben amiatt lehet, hogy a gyűjtőszigetek helyét az önkormányzatok jelölték ki - nem mindig a valós igények ismeretében.