Demszky: Jön a fellendülés

Vége a hét szűk esztendőnek, Budapest 2005-től új életre kel - fogalmazott pénteki tájékoztatóján Demszky Gábor főpolgármester, amikor bejelentette: idén százmilliárd forintot költenek a fővárosi fejlesztésekre, kiemelten a közlekedés javítására.

Hatvanöt kilométer utat, összesen több mint félmillió négyzetméter aszfaltot cserélnek ki több mint 13 milliárd forintból. Ez a tavalyi öszszeg két és félszerese. A pénz felét a városháza teremti elő, erről már tavaly döntöttek, az államtól pedig az összeg másik felét várják. A Népszabadság kérdésére Demszky elismerte, hogy a fővárosi útfelújításokhoz remélt állami támogatás a korábban tervezettnél 2,5 milliárd forinttal kevesebb. A főpolgármester ugyanakkor hangsúlyozta, az alapból nyerhető összeg harminc százalékkal növelhető, ami éppen kiteszi a hiányzó összeget. A főváros pedig biztosítja az ehhez szükséges pénzt - tette hozzá

Vajda Pál (MSZP) városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes megerősítette lapunk tegnapi értesülését, amely szerint a fővárosi útfelújításokra kiírt tendereket - mivel azokat egyben írják ki, értékük pedig meghaladja a törvény szerinti nemzeti értékhatárt - az EU-ban is meghirdetik. Vajda elismerte, hogy így valóban hosszadalmasabb lesz az eljárás, de ígérete szerint "májusra a munkákat vállalkozásba fogjuk adni". A főpolgármester-helyettes azt is megígérte, hogy az útépítéseket a nyári szabadságolások alatt befejezik. (Több szakértő szerint a nemzetközi pályázat hosszadalmassága miatt ez képtelenség, ősz előtt el sem kezdik a munkát - A szerk.)

A tömegközlekedés fejlesztésére ötvenmilliárd forintot fordítanak, folytatódik a 2-es metró nyári, tíz hétig tartó felújítása - megszépül a Keleti pályaudvar, az Astoria és a Batthyány tér megállója -, elkezdődik a 4-es metró építése a Baross téren, célegyenesbe ér a nagykörúti villamosbeszerzés, az első Combinok 2006 márciusában érkeznek Budapestre, ez az idén 13 milliárdba kerül. Felújítják a szentendrei HÉV-et 9,6 milliárdért, a BKV vásárol ötven újabb, alacsony padlós Volvo buszt, valamint a 76-os járat vonalára hat új trolit. Ősztől bevezetik a fővárosban közlekedő BKV-, MÁV- és Volán-járatokra kiterjedő közös bérletet.

A gázvezetékek felújítására 1,1 milliárdot költenek, ebből 15 kilométer csövet cserélnek ki. A távhőberuházások miatt az év végére a 240 ezer, távfűtést használó háztartás több mint felénél - Kispesten, Újpalotán, a Füredi út környékén, valamint Rákoskeresztúron - öt százalékkal lesz olcsóbb e szolgáltatás. A vízszolgáltatás korszerűsítésére 4,3 milliárd jut az idén, a Fővárosi Csatornázási Művek Rt. pedig nyolcmilliárd forintot fordíthat fejlesztésekre, felújításokra. A rákospalotai hulladékégető újabb két kazánját látják el füstgáztisztítóval - így az uniós értékeknél jóval kevesebb szennyező anyag kerül a levegőbe -, valamint további 250 szelektív hulladékgyűjtésre szolgáló szigetet alakítanak ki a város különböző pontjain.

Főbb fővárosi fejlesztések

Ágazat Fejlesztési összeg (Mrd Ft) Lényegesebb beruházások

Tömegközlekedés50,0 Metrófelújítás és -építés, járműbeszerzés,
HÉV- és villamosvonal-felújítás
Útépítés13,0 Teljes felújítás 19 kilométeren,
részleges felújítás 47 kilométeren
Gázellátás1,1 15 kilométeren csőcsere
Távfűtés4,7 Új hőközpontok, vezetékfelújítás
Vízszolgáltatás4,3 24 kilométeren csőcsere
Csatornázás8,0 20 kilométer vezetékfelújítás
Közterület-fenntartás3,7 250 új hulladékgyűjtő sziget, szelektív
gyűjtés fejlesztése, gépvásárlás

Forrás: Főpolgármesteri Hivatal

Az ígéretekkel már tele a padlás - reagált lapunk érdeklődésére Kupper András, a fővárosi Fidesz-MKDSZ-frakció vezetője. Ilyen ígéreteket az európai parlamenti választások előtt is hallottunk - tette hozzá. Kupper szerint a 2006-os kampány is arról fog szólni, hogy - a 4-es metróhoz hasonlóan - a város vezetői a régi ígéreteiket fogják újra meg újra eladni. Az elhangzottakat akkor lehet komolyan venni, ha már közlekedhetünk a felújított utakon - fűzte hozzá.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.