Babakocsi tizenöt kiló krumplival

Nem értik a mozgáskorlátozottak és a kismamák, hogy a nemrégiben felújított Blaha Lujza téri aluljárónál miért nem alakítottak ki rámpát vagy felvonót a kerekes székkel, illetve babakocsival közlekedők számára. Ezért is választotta kilenc civil szervezet hétfői babakocsis és kerekes székes tüntetésük helyszínéül a forgalmas aluljárót. A szervezetek szószólói, valamint a demonstrációhoz csatlakozott magánszemélyek - néhány százan - követelték a tömegközlekedési útvonalak és közintézmények akadálymentesítését, a szükséges közlekedési változtatások mielőbbi bevezetését. A rendezvényt a Mozgássérültek és Fogyatékkal Élők, valamint a Gyermekek Világnapja alkalmából figyelemfelkeltésnek szánták a szervezők.

A demonstrálók petíciójukban felszólították a főpolgármestert, haladéktalanul intézkedjen a jogszabályi előírások betartatása érdekében. Követelik: a tervbe vett, illetve folyamatban levő közterületi és középületi beruházásokban és felújításokban tartsák tiszteletben az esélyegyenlőségi jogokat, s a mozgáskorlátozottak számára is tegyék lehetővé a kényelmes közlekedést. Felszólították a városvezetést, hogy hívjon össze szakértői bizottságot, amely megvizsgálja az akadálymentesítés lehetőségeit a közterületeken, középületekben, valamint a tömegközlekedésben, és dolgozzanak ki megoldási javaslatokat. Legfeljebb 50 méteres kerülővel felszíni átkelést biztosítsanak ott, ahol anyagi okok miatt megoldhatatlan a lift vagy megfelelő dőlésszögű rámpa felszerelése - hangoztatták az egybegyűltek. Állampolgári jogaikra hivatkozva elvárják, hogy ne működhessen olyan tömegközlekedési eszköz, amely nem használható babakocsival. Ez utóbbi ráadásul a legtöbb helyen néhány korlát eltávolításával megoldható - állítják.

A BKV - az esélyegyenlőségi törvény szellemében - évek óta alacsony padlós járműveket vásárol, kifejezetten a mozgáskorlátozottak és a babakocsival közlekedők kényelméért - nyilatkozta lapunknak a helyszínen Bősze Sándor, a BKV Rt. közlekedési főosztályvezetője. A társaságnak 2010-ig kell a törvényi előírásokat teljesítenie, ám hogy sike-

rül-e, az elsősorban a pénzügyi lehetőségektől függ. A néhány éve vásárolt új trolik, a Volvo buszok, valamint a Nagykörútra rendelt - 2006-tól üzemelő - villamosok azonban már megfelelnek az előírásoknak: alacsony padlósak, rámpával felszereltek, tolókocsisok számára kijelölt hellyel közlekednek. A 2-es metró felújítási programja tartalmazza a liftek beépítését, 2007-ig minden állomáson elkészülnek a felvonók. A megállónként két berendezés az aluljárók kihagyásával közvetlenül a felszínről biztosítja a vonal megközelítését. A 4-es metrót már eleve így tervezték, a 3-as vonalra azonban még nincsenek átalakítási tervek. Ahhoz ugyanis, hogy utólag be lehessen építeni a felvonókat, legalább olyan méretű felújítás szükséges, mint amilyen most a kelet-nyugati irányban folyik. Mivel már a 3-as vonal első szakasza is huszonnyolc éves, a BKV ennek rekonstrukcióját is tervbe vette. A kivitelezésre azonban vélhetően évekig várni kell.

A demonstrációra a szervezők tizenöt kiló krumplival megpakoltak egy babakocsit, hogy rábírják az illetékeseket, tolják le az aluljáró lépcsőjén, így legalább rövid ideig érezhetik, milyen a fővárosban kisgyerekes anyaként közlekedni. Úgy tudjuk, a mutatványra végül senki nem vállalkozott.

Az esélyegyenlõségi jogokat kérték számon
Az esélyegyenlõségi jogokat kérték számon
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.