Zigány Zoltán fővárosi polgári iskolai igazgató részére 1908. december 31-én állította ki a Magyar Királyi Államvasutak igazgatósága ezt az igazolványt. A direktor úr passzusa a 87557-es sorszámot viselte, ami nem másnak, mint a dualista állam bőkezűségének volt betudható. Az igazolványra minden hivatali esküt tett állami hivatalnok és törvényhatósági tisztviselő - még a nyugdíjas is - a családtagjaival együtt jogosult volt az országban fél áron utazni.
Utópista félárú igazolvánnyal
Zigány Zoltán egy hónap híján negyvenöt éves volt ekkor. Őszülő bajusza és szakálla, korpulens termete többnek mutatja, de hát egy polgári iskolai igazgató mégsem nézhetett ki tejfelesszájú kölyöknek. Különösen, ha a több évtizedes tanári múlt mellett - az igazgatói állás elnyerése előtt kereskedelmi iskolában tanított - ekkor már komoly publikációi is megjelentek. 1899-ben a pinceszövetkezetekről írt, 1900-ban gyakorlati útmutatót jelentetett meg "a szederfa és a selyemhernyó tenyésztésére", és éppen 1908-ban jegyezte első közös munkáját Jászi Oszkárral és Rácz Gyulával A választójog reformja és a magyarság jövője tárgyában.
Zigány tanár úr a radikális tanítómozgalom egyik reprezentánsa volt ugyanis, és épp ezekben az években indult el ezen az úton. A Társadalomtudományi Társaság alapítója, a Huszadik Század szerkesztőbizottságának tagja volt, és ő dolgozta ki a Polgári Radikális Párt pedagógiai programját is. 1918/19 forradalmi hónapjaiban ő jegyezte a Néptanítók Lapját, és még arra is jutott ideje, hogy a Tanácsköztársaság idején megírjon egy utópisztikus hangú, a pedagógia jövőjét felvillantó regényt.
Ami engem illet, újra és újra elcsodálkozom azon, hogy mi mindenre volt elég az a dicsőséges 133 nap. Mert vegyük csak az elemi és polgári iskolák életét: egy hónap sem telt el a proletárdiktatúra kikiáltása után, és az iskolai mindennapokat befolyásoló rendelkezések egész soráról adtak hírt a lapok. Április 11-én először is eltávolították a szentképeket és a királyok portréit az iskolákból. Megszüntették a reggeli és délutáni imát, bevezették viszont a Marseilles és az Internacionálé közös éneklését. Az önképzőkörök akkortól a forradalmi ismeretek terjesztésére voltak hivatottak, a tanárok egymást elvtársnak szólították, a gyerekek viszont a tanítómester megnevezést használták, amiért a fiam, illetve a barátom járt cserébe. Az iskolákat természetesen államosították, a tandíjat eltörölték, intézkedtek a tanítók bérének rendezéséről, új igazgatókat neveztek ki, sőt Kunfi Zsigmond népbiztos még arra is ígéretet tett, hogy megszünteti az érettségit. A tanítók átképzésére szemináriumokat hirdettek, bevezették a szlöjd oktatását, május végén megnyitották a Tanítók társalgó termeit a Baross utca 52.-ben, júniusban tankönyvet osztottak a Maglódi úti iskolában. És persze visszavonták az összes, korábban használatos történelem- és olvasókönyvet.
Nem tudnám megmondani, Zigány Zoltán milyen szerepet játszott mindebben, de az tény, hogy a kommün bukása után az állásából kipenderítették, majd vizsgálatot indítottak ellene, amelynek folyamán, 1921. február 8-án - két nappal az ötvenhetedik születésnapja előtt - hirtelen meghalt. A Révai nagylexikon még szentelt neki egy rövid szócikket, ebben különösen közgazdasági munkáiról és a Közgazdasági Társaság által pályadíjjal is kitüntetett "A mezőgazdasági többtermelés okfejtő története" című dolgozatáról emlékeztek meg meleg szavakkal.
A negyvenes évek elején kiadott Magyar Tanítók Lexikonában azonban már nem bukkant föl Zigány Zoltán neve. Annak ellenére nem, hogy az egyébként igen alapos adattárban a nagy előd, Zirzen Janka mellett jó néhány Z-betűs pedagógusnak jutott hely. Bekerült így a névsorba Zabányi Alajos kisbattyáni kántortanító, Zábrák Károly enyingi pedagógus - A cserkész ahol tud, segít című színdarab szerzője - és Zentai Károly egri tanár is, aki a nemek együttes neveléséről írt sok tanulsággal szolgáló dolgozatokat.