Levél a MIÉP alelnökéhez
Tisztelt alelnök úr! Kedves testvérem, László!
Csodálkozhatnak a megszólításon e levél olvasói. "A szociálliberális Endreffy testvérének nevezi, és a keresztnevén szólítja a MIÉP alelnökét?! Hol élünk? Mi folyik itt?" Reményeim szerint majd eszmecsere, két római katolikus hívő között, akik személyesen is ismerik egymást. Onnan, hogy ez év tavaszán Balog Zoltán és Donáth László lelkész-politikusok társaságában egy budapesti református templom gyülekezeti termében kerekasztal-beszélgetést folytattak állam és egyház viszonyáról.
Én ott tudtam meg, amit korábban is sejtettem, hogy a MIÉP-ben nemcsak reformátusok, hanem - például, uraságod személyében - római katolikusok is küzdenek a magyar igazságért és életért. A veled nemrég készült HVG-interjúból pedig ország-világ értesülhetett róla, hogy buzgó katolikus vagy. Olyannyira, hogy Te majdnem pap is lettél, és nemcsak civil hallgatóként jártál a szemináriumba, mint ahogy én jártam kétgyermekes családapaként 1975-től 1981-ig.
Épp azért írok neked, László, mert katolikus vagy. És a mi Urunk, Jézus Krisztus, aki "test szerint Dávid nemzetségéből származott", vagyis zsidó volt, azt tanítja, hogy ha "testvéred megbántott, menj és figyelmeztesd" (Mt. 18,15). Megbántottál azzal, László, amit a magyar zsidóságról mondtál Várszegi Gáborral és az FTC-vel kapcsolatban. Sőt nemcsak engem, hanem több zsidó és nem zsidó honfitársunkat is, akik még fel is jelentettek Téged azzal, hogy szavaiddal a zsidó közösség ellen uszítottál, ami bűntett a Magyar Köztársaság törvényei szerint.
Nem vagyok jogász, nem kívánok büntetőjogi szempontból foglalkozni a kijelentéseiddel. Katolikus testvéredként viszont figyelmeztetlek arra, hogy mi, keresztények majd 2000 éven át az anyatejjel szívtuk magunkba az antiszemitizmust vagy antijudaizmust. A kereszténység - Aranyszájú Szent Jánostól és Szent Ágostontól kezdve Lutheren át egészen a holokausztig, amelynek hatására végre ráébredt a bűneire - azt tanította, hogy a zsidókkal kötött szövetségét Isten felbontotta: ezzel büntette őket, azért, mert nem fogadták el a Messiást, akit Ő küldött, hanem keresztre feszítették, és a régi, immár érvénytelen szövetség helyett új szövetséget kötött Krisztus követőivel, a keresztényekkel.
II. János Pál pápa, aki mindkettőnk legfőbb elöljárója, tavaly, hamvazószerdán Isten bocsánatát kérte azokért a súlyos bűnökért, köztük zsidó testvéreink üldözéséért, amelyeket az egyház fiai és leányai kétezer év alatt elkövettek. E bűnvallomást több helyi egyház püspöki kara is elvégezte, például a német, a francia, a lengyel - a német, a francia és a lengyel katolikusok által elkövetett bűnökért.
Lehetséges, László, hogy Te nem tartod magad antiszemitának. Én magam elég sokáig az voltam, de valamennyire sikerült megszabadulnom tőle. Keresztény és keresztyén testvéreink, sőt pap- és lelkésztestvéreink között azonban, sajnos, sok antiszemita van.
1944-ben, amint Te is tudod, több százezer zsidó honfitársunkat pusztították el a németek, amiben, sajnos, antiszemita apáink és anyáink vagy tevékenyen közreműködtek a magyar zsidók gettósításával és Auschwitzba hurcolásával, vagy "csak" tétlenül nézték, és a zsidók megmentéséért semmit sem próbáltak tenni. Mint például a dánok, akik az összes dán zsidót megmentették, amikor a németek megszállták Dániát. És ez a tétlenség bűn volt, Te mint teológus tudod, hogy vétkezni mulasztással is lehet. Azt is tudod, hogy a vér nem válik vízzé, és az Úr megtorolja a bűnösök, például a zsidógyűlölők vétkét fiaikon, unokáikon és dédunokáikon" (2 Móz. 20,5), többek között azzal, hogy belőlük is antiszemiták lesznek.
Bizonyára ismered, László, Kis György atya Megjelölve Krisztus keresztjével és Dávid csillagával című könyvét. Kis György e könyvben leírja, hogy hosszú papi szolgálata folyamán milyen sok sértést és megaláztatást szenvedett el paptestvéreitől, pusztán zsidó származása miatt. E sérelmek között a legsúlyosabb talán épp Lékai bíboros részéről érte. Kis György engedélyt kért és kapott Lékaitól, hogy a papi szolgálatát egy ideig Ausztriában végezze. Mert ott inkább hozzájuthat - indokolta a kérését Kis György - az egyház és a zsidóság viszonyával foglalkozó teológiai könyvekhez. Kis György ausztriai tartózkodása alatt írta meg művét, amelynek kiválóságát mutatja, hogy a könyvhöz a XX. század legnagyobb katolikus teológusa, Karl Rahner írt elismerő előszót. Ezután érte Kis Györgyöt a hideg zuhany: a belügyi szervek megtiltották neki, hogy hazatérjen, mert az sértené a Magyar Népköztársaság érdekeit. Megbízható források szerint Kis György hazatérését antiszemita paptestvérei nyomására az Állami Egyházügyi Hivatalon keresztül maga Lékai bíboros akadályozta meg.
Kíváncsi vagyok, László, hogy Te mint katolikus teológus mit gondolsz az egyház fiainak és lányainak majd kétezer éves antijudaizmusáról és antiszemitizmusáról. Remélem, nem vagy eretnek, és egyetértesz a pápával, aki a jeruzsálemi Siratófalnál azért imádkozott, hogy zsidók és keresztények kiengesztelődjenek végre. Én egy ideje ezen a célon munkálkodom szerény eszközeimmel. Ezért indítottuk el egy pár éve a Mérleg folyóirat kiadásában és Endreffy Zoltán filozófus, Kovács Endre katolikus püspök, Landeszmann György főrabbi, Szebik Imre evangélikus püspök és Tamás Endre református lelkész szerkesztésében a Keresztény-Zsidó Párbeszéd Könyvtárát. A kötetek kiadásához szükséges pénzforrások előteremtése azonban sok nehézséget okoz. Hálás lennék, László, ha segítenél ebben, vagy ha kapcsolataid révén elintéznéd, hogy cikket írhassak a keresztény antijudaizmusról és antiszemitizmusról a Magyar Fórumba. Szeretettel üdvözöl
Endreffy Zoltán