A tizenkilencedik áldozat
Néhány nappal ezelőtt, 46 éves korában elhunyt Kolcsár József szombathelyi magánfuvarozó, az ausztriai Deutschlandsbergnél 1999 januárjában balesetet szenvedett turistabusz sofőrje. A kőszegi és szombathelyi sítáborozó diákokat, szüleiket és tanáraikat szállító busz utasai közül 18-an az életüket vesztették, 28-an pedig súlyosan megsérültek.
Kolcsár halálhíre egyetlen nap alatt elterjedt Kőszegen, a busztragédiában elhunyt diákok szülei ugyanis azonnal átadták egymásnak a megszerzett információikat.
- Én úgy hallottam, hogy a buszsofőr önkezével vetett véget az életének - mondja Cserkuti Istvánné, a balesetben a legsúlyosabb sérülést szenvedő Cserkuti Gábor édesanyja. - Két verziót is hallottam az ismerőseimtől: az egyik szerint Kolcsár belekevert valamit az injekciójába, a másik változat szerint felakasztotta magát a házuk padlásán. Én nem tartom kizártnak, hogy a sofőr tényleg öngyilkosságot követett el.
Kolcsár József nem lett öngyilkos.
Dr. Morvay Balázs, a szombathelyi Markusovszky kórház intenzív osztályának főorvosa kérdésemre elmondta: Kolcsár többféle gyógyíthatatlan betegségben is szenvedett, élete utolsó napjait kómában fekve töltötte a kórházban, halálát pedig a katasztrofális fizikai és pszichés állapota okozta.
A 46 éves buszsofőr leépülése a két évvel ezelőtti baleset következménye volt. Kolcsár korábban éveken át rendszeresen vitt diákokat ausztriai sítáborokba. A kőszegi diákok számára 1999 januárjában szervezett sítúrán egy húszéves Neoplan busszal szállította az utasokat.
Amint a későbbi vizsgálatok kiderítették, a busz műszaki papírjai rendben voltak, a Neoplant néhány hónappal korábban vizsgáztatták, s ennek során a jármű fékrendszerét is ellenőrizték. Ennek ellenére a sítúrára induló busz nem tett jó benyomást a kőszegi diákok szüleire: egyikük például - aki foglalkozására nézve autószerelő - komolyan fontolgatta, hogy leszállítja a Neoplanról az ablakból integető fiát, ám végül nem volt szíve ezt megtenni.
A tragédia a sítábor első napján, 1999. január 24-én késő délután történt, amikor a csoport tagjai a pályáról a szállásukra tartottak. A Neoplan fékrendszere felmondta a szolgálatot, a busz egy lejtős szerpentinen felgyorsult, irányíthatatlanná vált, majd Deutschlandsberg közelében szakadékba zuhant. Kolcsár József életveszélyes sérüléseket szenvedett, hetekig ápolták a grazi kórházban.
A sofőr csak jóval a baleset után tudta meg, hogy a busz utasai közül 18-an életüket vesztették: a grazi klinikán néhány nap elteltével elkülönítették a többi sérülttől, nehogy idő előtt a tudomására jusson, mekkora tragédiát okozott.
A buszbaleset körülményeit az osztrák hatóságok vizsgálták ki, majd vádat emeltek a sofőr ellen. A grazi bíróság gondatlan veszélyeztetés miatt háromévi börtönre ítélte a sofőrt. Az ítélet indoklása szerint Kolcsár tudott a busz fékrendszerének hibájáról, valamint vezetéstechnikai hibát is elkövetett, amikor nem a megfelelő sebességfokozatot választotta a lejtős úton.
A buszvezető nem töltötte le a rá kirótt három évet: tizenöt hónapot ült börtönben Ausztriában, tavaly augusztusban azonban váratlanul szabadlábra helyezték. Ezután tért haza Szombathelyre.
- Már akkor azt beszélte mindenki Kőszegen, hogy Kolcsár gyógyíthatatlan beteg, és emiatt engedték el neki a büntetés nagyobb részét - mondja Cserkuti Istvánné.
Hazatérte után Kolcsár József nem volt olyan állapotban, hogy munkát vállaljon. A fizikai fájdalom és a bűntudat megtörte, ismerősei szerint tíz évet öregedett, pszichiátriai kezelésre járt.
- Semmilyen elégtételt sem érzek, hogy Kolcsár meghalt - állítja Cserkuti Istvánné. - Mint bármelyik embertársamat, őt is sajnálom, de soha sem fogok megbocsátani neki.
Az egyik kőszegi áldozat édesanyját viszont felzaklatta a sofőr halála. Kérdésemre úgy fogalmazott: "Kár, hogy nem három évvel ezelőtt távozott az élők sorából. Akkor még mindig élne a gyermekem."
Dr. Szabó Péter, a Markusovszky kórház pszichiátriai osztályának vezetője - aki a busztragédiában a 15 éves fiát, Gergőt veszítette el - sajnálja Kolcsár családját, és nem érez megkönnyebbülést a sofőr halála miatt.
- Kolcsár számára a lehető legnagyobb büntetés az volt, hogy a baleset után életben maradt - mondja a pszichiáter. - Bűntudata miatt elvesztette a lelki békéjét, így hiányzott belőle az a hit, az a lelkierő, amely elengedhetetlen lett volna a testi gyógyulásához.
Kolcsár József halála egyenes következménye az általa okozott deutschlandsbergi buszbalesetnek. Halálával 19-re emelkedett a katasztrófa áldozataink a száma.