A tizenkilencedik áldozat

Néhány nappal ezelőtt, 46 éves korában elhunyt Kolcsár József szombathelyi magánfuvarozó, az ausztriai Deutschlandsbergnél 1999 januárjában balesetet szenvedett turistabusz sofőrje. A kőszegi és szombathelyi sítáborozó diákokat, szüleiket és tanáraikat szállító busz utasai közül 18-an az életüket vesztették, 28-an pedig súlyosan megsérültek.

Kolcsár halálhíre egyetlen nap alatt elterjedt Kőszegen, a busztragédiában elhunyt diákok szülei ugyanis azonnal átadták egymásnak a megszerzett információikat.

- Én úgy hallottam, hogy a buszsofőr önkezével vetett véget az életének - mondja Cserkuti Istvánné, a balesetben a legsúlyosabb sérülést szenvedő Cserkuti Gábor édesanyja. - Két verziót is hallottam az ismerőseimtől: az egyik szerint Kolcsár belekevert valamit az injekciójába, a másik változat szerint felakasztotta magát a házuk padlásán. Én nem tartom kizártnak, hogy a sofőr tényleg öngyilkosságot követett el.

Kolcsár József nem lett öngyilkos.

Dr. Morvay Balázs, a szombathelyi Markusovszky kórház intenzív osztályának főorvosa kérdésemre elmondta: Kolcsár többféle gyógyíthatatlan betegségben is szenvedett, élete utolsó napjait kómában fekve töltötte a kórházban, halálát pedig a katasztrofális fizikai és pszichés állapota okozta.

A 46 éves buszsofőr leépülése a két évvel ezelőtti baleset következménye volt. Kolcsár korábban éveken át rendszeresen vitt diákokat ausztriai sítáborokba. A kőszegi diákok számára 1999 januárjában szervezett sítúrán egy húszéves Neoplan busszal szállította az utasokat.

Amint a későbbi vizsgálatok kiderítették, a busz műszaki papírjai rendben voltak, a Neoplant néhány hónappal korábban vizsgáztatták, s ennek során a jármű fékrendszerét is ellenőrizték. Ennek ellenére a sítúrára induló busz nem tett jó benyomást a kőszegi diákok szüleire: egyikük például - aki foglalkozására nézve autószerelő - komolyan fontolgatta, hogy leszállítja a Neoplanról az ablakból integető fiát, ám végül nem volt szíve ezt megtenni.

A tragédia a sítábor első napján, 1999. január 24-én késő délután történt, amikor a csoport tagjai a pályáról a szállásukra tartottak. A Neoplan fékrendszere felmondta a szolgálatot, a busz egy lejtős szerpentinen felgyorsult, irányíthatatlanná vált, majd Deutschlandsberg közelében szakadékba zuhant. Kolcsár József életveszélyes sérüléseket szenvedett, hetekig ápolták a grazi kórházban.

A sofőr csak jóval a baleset után tudta meg, hogy a busz utasai közül 18-an életüket vesztették: a grazi klinikán néhány nap elteltével elkülönítették a többi sérülttől, nehogy idő előtt a tudomására jusson, mekkora tragédiát okozott.

A buszbaleset körülményeit az osztrák hatóságok vizsgálták ki, majd vádat emeltek a sofőr ellen. A grazi bíróság gondatlan veszélyeztetés miatt háromévi börtönre ítélte a sofőrt. Az ítélet indoklása szerint Kolcsár tudott a busz fékrendszerének hibájáról, valamint vezetéstechnikai hibát is elkövetett, amikor nem a megfelelő sebességfokozatot választotta a lejtős úton.

A buszvezető nem töltötte le a rá kirótt három évet: tizenöt hónapot ült börtönben Ausztriában, tavaly augusztusban azonban váratlanul szabadlábra helyezték. Ezután tért haza Szombathelyre.

- Már akkor azt beszélte mindenki Kőszegen, hogy Kolcsár gyógyíthatatlan beteg, és emiatt engedték el neki a büntetés nagyobb részét - mondja Cserkuti Istvánné.

Hazatérte után Kolcsár József nem volt olyan állapotban, hogy munkát vállaljon. A fizikai fájdalom és a bűntudat megtörte, ismerősei szerint tíz évet öregedett, pszichiátriai kezelésre járt.

- Semmilyen elégtételt sem érzek, hogy Kolcsár meghalt - állítja Cserkuti Istvánné. - Mint bármelyik embertársamat, őt is sajnálom, de soha sem fogok megbocsátani neki.

Az egyik kőszegi áldozat édesanyját viszont felzaklatta a sofőr halála. Kérdésemre úgy fogalmazott: "Kár, hogy nem három évvel ezelőtt távozott az élők sorából. Akkor még mindig élne a gyermekem."

Dr. Szabó Péter, a Markusovszky kórház pszichiátriai osztályának vezetője - aki a busztragédiában a 15 éves fiát, Gergőt veszítette el - sajnálja Kolcsár családját, és nem érez megkönnyebbülést a sofőr halála miatt.

- Kolcsár számára a lehető legnagyobb büntetés az volt, hogy a baleset után életben maradt - mondja a pszichiáter. - Bűntudata miatt elvesztette a lelki békéjét, így hiányzott belőle az a hit, az a lelkierő, amely elengedhetetlen lett volna a testi gyógyulásához.

Kolcsár József halála egyenes következménye az általa okozott deutschlandsbergi buszbalesetnek. Halálával 19-re emelkedett a katasztrófa áldozataink a száma.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.