A Synergon Rt. vezetőinek repülőgép-balesete

A Synergon Informatikai Rt. vezető tisztségviselői tartózkodtak azon a Cessna 210-es kisrepülőgépen, amely Zágrábból jövet - valószínűleg villámcsapás következtében - zuhant le csütörtök este Somogy megyében, de csak tegnap reggel leltek a roncsokra Csurgó térségében. A balesetben hatan vesztették életüket. Emiatt délelőtt a tőzsdén néhány órára fel is függesztették a Synergon-részvények kereskedését.

Az amerikai Cessnákat egyébként legalább harminc éve gyártják, az évek folyamán többször korszerűsítették őket - a szakértők keresett, biztonságosnak tartott modellnek tartják. A szerencsétlenül járt gépnek a viharban valószínűleg levált az egyik szárnya és a függőleges vezérsíkja.

A csütörtöki katasztrófával együtt 1997 óta huszonketten haltak meg kisrepülőgép-balesetben Magyarországon.

Vihar okozta a Cessna vesztét

A Synergon Rt. vezetői a katasztrófa hat áldozata között

Hat halottja van a csütörtök esti Somogy megyei légi balesetnek. A viharba került Cessna 210-es roncsait és áldozatait csak péntek reggel találták meg. Az áldozatok között vannak a Synergon Informatikai Rt. vezetői. A Synergon tőzsdei forgalmát a katasztrófa miatt tegnap néhány órára felfüggesztették. A cég vezetését ideiglenesen Czakó Ferenc, az ügyvivői testület tagja vette át.

Péntek reggel a Somogy megyei Tapsony határában megtalálták annak a Zágráb felől érkező Cessna 210-es egymotoros magánrepülőgépnek a roncsait, amely csütörtök este tűnt el a légiirányítók radarképernyőjéről. A vizsgálat szerint a gép néhány pillanattal később lezuhant, a fedélzetén tartózkodó hat utas pedig azonnal szörnyethalt.

A szerencsétlenül járt repülőgép Zágrábból Siófokra tartott, a fedélzeten tartózkodó hat utas közül öt magyar állampolgár volt. Az áldozatok között volt a Synergon Informatikai Rt. vezetőségének négy tagja: Gyurós Tibor elnök-vezérigazgató, Lakatos Levente vezérigazgató-helyettes, valamint Felkai András és Völgyes Iván igazgatósági tagok. A Synergon vezető munkatársai mellett életét vesztette a tapasztalt pilóta, Gittinger Péter, a gép parancsnoka is. Értesüléseink szerint Gittinger mellett a másodpilóta szerepét a gép tulajdonosa, Gyurós Tibor töltötte be. A hatodik áldozat nevét lapzártánkig nem sikerült megtudni. A nap folyamán lábra kapott híreket, miszerint a hatodik utas egy kormánytisztviselő volt, érdeklődésünkre a Miniszterelnöki Hivatalban nem erősítették meg.

A katasztrófa lehetséges okairól szólva Pető György, a Légügyi Igazgatóság (LÜI) kommunikációs igazgatója kérdésünkre elmondta: Böhönye és Tapsony térségében csütörtök este szokatlanul erős vihar tombolt. Feltehetőleg ez is szerepet játszott abban, hogy a tragédiának egyetlen fül- vagy szemtanúja sem akadt. Az eltűnt gép felkutatásában több mint százan vettek részt: öt helikopterrel egész éjszaka keresték a roncsokat, amelyeket végül a földön dolgozó tűzoltók találtak meg péntek reggel egy mocsaras-bozótos területen.

Pető György elmondta: a repülőgép feltehetőleg már az utazómagasságon, tehát körülbelül háromezer méteren széteshetett, mivel a roncsok több mint négy kilométeres körzetben szóródtak szét, ráadásul a gép farokrészét és a szárnyakat a repülő testétől jóval meszszebb találták meg. A szombat estig rendelkezésre álló adatok alapján nem feltételezhető, hogy a gép felrobbant. Valószínűnek az látszik, hogy a viharos szélben egyes szerkezeti részek nem bírták a terhelést, és leváltak, majd ezután a gép lezuhant.

Az Országos Rendőr-főkapitányságon szerzett értesüléseink szerint a csütörtök este balesetet szenvedett kisrepülőgép a tervezettnél közel fél órával később indult útnak Zágrábból. A hatóságok a késedelmes indulás okát még nem vizsgálták, ezért egyelőre azt sem lehet tudni, hogy a késés összefüggésbe hozható-e a későbbi katasztrófával. A repülőgép öt perccel este nyolc előtt tűnt el a radarról. Az LRI azonnal riasztotta a területileg illetékes rendőr-főkapitányságot és a légirendészetet. Rendőrségi forrásaink elmondták, hogy a Pilisben történt téli helikopterbalesettel ellentétben, most meglehetősen pontosan adták meg azokat a koordinátákat, ahol a szerencsétlenül járt gépet keresni kellett. Rendőrségi szakértők elsődleges vizsgálataira hivatkozva az ORFK egyelőre kizárja azt a lehetőséget, hogy a gép felrobbant vagy kigyulladt volna a levegőben, illetve, hogy merénylet áldozata lett volna. A roncsokon ugyanis robbanásra utaló égési nyomokat nem találtak.

A kisrepülőgépek repülését a légügyi hatóság koordinálja, és a légiforgalmi irányítás felügyeli, illetve segíti információkkal. Minden repüléshez útvonalengedélyt kell kérni, a Cessnához hasonló kisgépek azonban 3700 méteres magasság felett nem repülhetnek, mert többnyire nincs bennük nyomáskiegyenlítő berendezés. A gép kapitánya minden felszállás előtt megkapja a repüléstájékoztató szolgálattól a szükséges meteorológiai és egyéb adatokat, az utazás során pedig rádiókapcsolatot tart a légiforgalmi irányítással, illetve műszereire is támaszkodhat. A döntéseket azonban minden esetbe a kapitány maga hozza meg.

Synergon-pánik a tőzsdén:átmeneti szünet után újraindult a kereskedés

A gépen utazott Gyurós Tibor, a Synergon elnök-vezérigazgatója és egyben egyik meghatározó tulajdonosa és Lakatos Levente általános vezérigazgató-helyettes. Völgyes Iván és Felkai András az rt. igazgatósági tagjai voltak. A Synergon helyzetét súlyosbítja, hogy ők ketten a cég tavaly megkezdett átalakításának kulcsemberei voltak. A társaság nehézségei a múlt évben a korábbi vezérigazgató, Szalóczy Zsolt letartóztatásával kezdődtek, akit adócsalás vádjával tartanak jelenleg is őrizetben. Ezzel egy időben a számítástechnikai rendszerek szállítására szakosodott cég gazdálkodása is megroppant. Az 1999-ben elért, több mint 600 millió forintos nyereség után a társaság közel 700 millió forintos veszteséggel zárta a múlt évet.

A Synergon operatív irányítását ezt követően, idén januárjában átvállaló Gyurós Tibor vezényletével kezdődött meg a cég átszervezése, a veszteséges szolgáltatások leépítése és a regionális terjeszkedés. Lakatos Leventét, aki korábban a társaság beruházási igazgatója volt, szintén januárban nevezték ki az általános vezérigazgató-helyettesi posztra. Feladata az új beruházások koordinálása és az átszervezések végrehajtása volt. A Synergon a regionális terjeszkedés jegyében a múlt évben többségi részesedést szerzett a cseh Infinity és horvát Span informatikai cégekben, és az idei tervek között szerepeltek szlovákiai, lengyelországi és romániai befektetések is.

A cég irányítását tegnap Czakó Ferenc vezérigazgató-helyettes vette át, aki Gyurós Tibor és Szalóczy Zsolt mellett a társaság harmadik fő tulajdonosa. Hárman a cég részvényeinek mintegy 40 százalékát birtokolják. Az rt. papírjainak 60 százaléka kisrészvényesek között oszlik meg, ennek nagyobb hányada ugyan intézményi befektetők kezében van, a menedzsment meggyengülésével egy időben azonban a tulajdonosi ellenőrzés ereje is csökkenhet.

Czakó Ferenc tegnap délután az MTI-nek eljuttatott közleményében tudatta: meggyőződése, hogy "a Synergon szervezeti ereje e tragikus pillanatban is biztosítja a napi működést". A társaság vezetői és munkatársai folyamatosan végzik munkájukat, és mindent megtesznek a cég zavartalan működése érdekében - áll a közleményben. A Synergon részvényeinek tőzsdei kereskedését tegnap délelőtt felfüggesztették. Miután a kereskedés újra indult, az árfolyam a mélybe zuhant. A pánik azonban csak átmenetinek bizonyult: a részvény árfolyama délután már csak három-négy százalékkal maradt el az előző napi záróártól.

Elhunyt Völgyes Iván

Éppen tegnapi számunkban jelent meg írása a készülő lobbitörvény kapcsán a lobbizás lényegéről, fontosságáról, illetve azokról az előítéletekről, amelyek e tevékenységet övezik. Ő hosszú időn át amerikai egyetemen tanított, tulajdonképpen politológusként vált ismertté közvetlenül hazatérte után, de a szó pozitív és professzionális értelmében lobbista lett - a General Electric főkonzulenseként az óriás vállalat magyarországi működését terjesztette ki - de áttétesen Magyarország lobbistája is volt.

Völgyes Iván 1936-ban született, oly sok máshoz hasonlóan őt is a forradalom vihara sodorta Nyugatra. Az itthon helyét nemigen találó fiatalember - volt fizikai munkás és vendéglátóipari vezető - Amerikában politológiát tanul, majd tanít. Az Egyesült Államok különböző egyetemein dolgozott, egészen a kormányzati tanácsadóságig vitte, azonban figyelmét mindig Európára és még inkább Kelet-Közép-Európára, de leginkább Magyarországra koncentrálta. Rengeteg tanulmányt és könyvet írt. Munkáiban a szovjet zóna politikai, társadalmi, gazdasági és kulturális problémáit elemezte. 1989-ben ő is a nagy hazatérők társaságához csatlakozott. Számos alapítványnak és kutatóközpontnak lett tagja, spiritus rektora. Sokat tett a magyar gazdaság modernizálásáért.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.