Egy múzeumi éjszaka

A tavalyi csak bemelegítés volt, kóstoló: a sikeren felbuzdulva az idén Ausztria mind a kilenc tartománya követi a példát, és ezen az éjszakán - június 9-én - több mint 200 múzeum éjjel egy óráig fogadja a látogatókat. Az egy-egy városban kijelölt múzeumi találkahely egyben buszvégállomást is jelent: az érdeklődőket innen szállítják meghatározott útvonalakon a múzeumokba, ahol egyébként az állandó gyűjtemények és a külön kiállítások mellett rendkívüli programokat, különvezetéseket is szerveztek, és máskor zárt részlegeket nyitnak meg. Tavaly az ország 115 múzeumában mintegy 50 ezren fordultak meg ezen a hosszú éjszakán - az idén még több látogatót várnak. Az ötletgazda és kivitelező ismét az osztrák televízió, amely számos programról felvételt is készít, s azokat később sugározza. Igaz, a bécsi múzeumvilág legnagyobb szenzációja, a múzeumi negyed csak június végén nyílik meg, a nagy gyűjtemények beköltözése pedig őszig is eltart, de egy-egy intézmény - a Kunsthalle például - már működik, más épület, ha üresen is, de készen áll, így az ingajárat útvonala érinti ezt az új látványosságot is. Az idei különlegesség, hogy a szomszédos Liechtenstein is bekapcsolódott a rendezvénybe. A vorarlbergi Feldkirchből Vaduzba is indul busz, ahol megtekinthető a Liechtensteinek nevezetes gyűjteménye, külön kiállítások és programok.

Az egész országra érvényes belépőjegy 150 schillingbe kerül: már két múzeum felkeresése "kifizetődővé" teszi a vállalkozást. A rendezők abban bíznak, hogy a legnagyobb kiállításszenzációkon túl a kevésbé ismert gyűjteményeket - a kéményseprő-, a cirkusz-, a bohócmúzeumot - is felkeresik az érdeklődők. A másik cél a nem kiállításra járók megnyerése, hiszen a kísérő műsorok igen széles ízlést elégítenek ki: könnyű- és komolyzenei programtól kezdve felolvasóestig, író-olvasó, filmrendező-filmkedvelő találkozóig sokféle csemegével csábítják a nem éppen múzeumjárókat is. A mai osztrák képzőművészet ismert személyiségei készséggel segítik a rendezvénysorozatot, közülük többen előadásokat tartanak, kis workshopokat, beszélnek az alkotás módszeréről, de önmagukról is.

Az akció mintegy ötmillió schillinges költségvetésének csaknem a felét az idén is szponzorok adják össze, és jegyeladásból is szép bevételre számítanak. A múzeumokra ráférne egy kis pluszpénz - ha a vállalkozás nyereséges lenne, jutna is nekik. A televízió vezetése a reklámértékben, közszolgálatiságának jó hírnevében látja megtérülni kiadásait. Igazi nyertes persze a közönség.

Bécs, 2001. június

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.