Vancsik-Orbán polémia a bányákról

Vancsik Zoltán szocialista párti politikus szerint dokumentumok bizonyítják, hogy az Orbán család áttételesen érintve van az autópálya-építések beszállításaiban. Orbán Győző, a miniszterelnök testvére ezt határozottan cáfolja.

Annak ellenére, hogy a Magyar Autópálya-építő Konzorcium (MAK) és az Orbán család is cáfolta, hogy vállalkozásaik követ szállítanának az autópálya-építéshez, Vancsik Zoltán szocialista országgyűlési képviselő fenntartja állításait. Kedden parlamenti interpellációjában korrupciógyanúsnak nevezte az Orbán Viktor miniszterelnök családtagjainak tulajdonában lévő bányák állami megrendeléseit. Azt állította, hogy az Orbán-bányákból a reális piaci áraknál jóval drágábban szállítanak követ az M7-es és az M3-as autópályák építéséhez.

A MAK másnap közleményben cáfolta Vancsik kijelentéseit. Az MTI-hez, szerdán eljuttatott tájékoztató szerint a cég még egyetlen bányával sem kötött szerződést. Egyelőre tárgyalásokat folytat többek között az iszkaszentgyörgyi, az ösküi és a várpalotai bányák tulajdonosaival.

Ifjabb Orbán Győző, a kormányfő testvére is határozottan cáfolta, hogy követ szállítanának az építkezéshez. Elmondta, Orbán Viktor személyes kérésére a családi vállalkozások nem lesznek a MAK beszállítói.

Mindezek ellenére Vancsik továbbra is állítja, áttételesen a családi vállalkozások beszállítói a MAK-nak. Lapunkkal közölte: parlamenti felszólalása előtt is tudott arról, hogy Orbán Viktor mit mondott a családjának. "Orbánéknak de jure igazuk van, de facto viszont nincs" - hangsúlyozta. Hozzátette, ez azt jelenti, hogy bizonyos bányákat átjátszottak másoknak, hogy beszállítóként ne az ő nevük szerepeljen. Minderről dokumentumok is tanúskodnak. Vancsik példaként említette az egyik dokumentumot, amely szerint "a Közép-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség egy emlékeztetőben azt közli, hogy a Gánt-Kő és Tőzeg Kft. vezetője (ez a kft. az Orbán család tulajdona - a szerk.) kérte telefonon, hogy az általuk benyújtott előzetes környezeti hatástanulmányt, illetve a határozatot írják át a Bányaker 100 Bt. nevére". - Ez egy várpalotai kavicsbánya, ahonnan dolomitot szállítanak az autópálya-építésekhez - fejtette ki Vancsik. A Bányaker 100 Bt. tulajdonosa Péter Attila, aki vállalkozóként kereskedelmi igazgatója a Gánt-Kő és Tőzeg Kft.-nek - mondta Vancsik.

Orbán Győző pénteken zalaegerszegi tudósítónk kérdésére ismét cáfolta a szocialista politikus állításait. Elmondta: a Gánt-Kő Kft. évekkel ezelőtt elindított egy bányatelek-fektetési eljárást egy Várpalota környéki kőbánya megnyitására. Az Orbán család ugyanis eredetileg részt kívánt venni az M7-es autópálya építésében, amelyhez szükség lett volna a várpalotai bánya megnyitására - tette hozzá.

Orbán Győző szerint a bányatelek-fektetési eljárás már elindult, amikor a család - Orbán Viktor kérésére - úgy döntött: eláll a szándékától, és a politikai támadásokat megelőzendő nem vesz részt az autópálya-építésben.

- Éppen ezért a várpalotai bánya megnyitásáról szóló bányászati jogunkat eladtuk a Bányaker 100 Bt.-nek - mondta. - Ezt a vállalkozást az a Péter Attila jegyzi, akinek a cége szerződéses viszonyban áll a gánti Dolomit Kft.-vel, de nem alkalmazottja a cégnek.

Bombariadó volt péntek délelőtt a gánti Dolomit Kőbányászati Kft.-nél - tudta meg az MTI idősebb Orbán Győző ügyvezető igazgatótól. Orbán Viktor édesapja elmondta: egy ismeretlen reggel fél kilenc tájban telefonon közölte a székesfehérvári rendőrkapitányság ügyeletével, hogy bombát helyezett el a gánti bányaüzemben. A hír vaklármának bizonyult - mondta.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.