Modellértékű döntés előtt

Alaptőkéjének megnégyszerezése után esztergomi kapacitásának és termékválasztékának bővítéséről dönt a tízéves Magyar Suzuki Rt., amelynek mai közgyűlésen részt vesz Osamu Suzuki, a Suzuki Motor Corporation elnök-vezérigazgatója is.

A hazai piac legnépszerűbb márkájának autóiból 2001-ben 87 ezret gyártanak Esztergomban, ebből a tervek szerint 57 ezer kerül exportra. A külföldi megrendelések száma az első negyedévben közel kétszeresére nőtt: 2000 első három hónapjában 7568, az idei év hasonló időszakában 14600 esztergomi Suzukit szállítottak az Európai Unió piacaira, a briteknek jobb kormányos kivitelben. Tavaly még csak minden ötödik, az idén már a kiszállított autók kétharmada Wagon R+ volt. A gyártósoron fele-fele arányban készülnek a Swift, illetve a Wagon R+ modellek. Az alkatrészek harminc százaléka Japánból érkezik, 26 százaléka magyar beszállítóktól, 29 százaléka a Magyar Suzuki Rt.-től származik. Esztergomban 1600-an dolgoznak.

A részvénytársaság rendkívüli közgyűlése januárban a 19,8 milliárd forintos alaptőke 81,8 milliárd forintra történő emeléséről határozott. A japán anyacég a részvények 97,3 százalékát, az Itochu kereskedőház 2,4 százalékot birtokol, 0,3 százalékával magyar vállalatok és pénzintézetek rendelkeznek. Az újabb forrásokat a hitelállomány rendezésére és az esztergomi gyár kapacitásának növelésére fordítják. A mai közgyűlésen várhatóan a termékválaszték bővítése is szóba kerül. Az esélyes modellek között szerepel a Japánban és az európai piacokon is forgalmazott Ignis, valamint a márciusban bemutatott Liana továbbfejlesztett változatának magyarországi gyártása. Amennyiben az idén döntés születik, az új présidomok és szerszámok Esztergomba telepítése 2002 második felében befejeződne. A rugalmas termelési technológiával a piaci igényeknek megfelelően többféle modellt gyártanak egy időben.

Yoshio Sato, a Suzuki Motor Corporation elnöke lapunknak korábban adott interjújában elmondta, hogy Esztergomban továbbra is a Swift és Wagon R+ modelleké a főszerep, de nem kizárt, hogy 2002-től új modell is sorozatgyártásra kerül Magyarországon, erre leginkább az Ignis esélyes.

Az első Swift 1992 októberében, az első Wagon R+ 2000-ben készült Esztergomban. Utóbbit többek között azért telepítették Magyarországra, mert a japán üzem kapacitása már kevésnek bizonyult az európai megrendelésekhez. Az ugyancsak Kosaiban gyártott Ignist a szigetországi piacon Swift néven forgalmazzák. Az Ignis a már ismert Wagon R+ padlóvázára épül, ezért beleillik az esztergomi technológiába.

Az euró gyengélkedése és a modellkínálat csökkentése miatt tavaly 26 ezer kocsival kevesebb Suzuki kelt el Európában: a vállalat Magyarországon tartózkodó elnöke, Osamu Suzuki szerint az újdonságok helyi gyártásával ismét el lehet érni az eredeti szintet, az export növelését segíti az euró száz jen feletti árfolyama is. A Suzuki idén százezerre akarja növelni európai, és hetvenezerre észak-amerikai eladásait.

Japán vezető kiskocsi-gyártója több új modell bevezetésével másfélszeresére szeretné növelni szigetországi autóeladásait 2001-ben. Tavaly negyvenezer kompaktot értékesített Japánban, idén ezt a számot hatvanezerre akarja növelni, a saját fejlesztésű Aerio, Európában Liana és a Suzuki 20 százalékos tulajdonosával, a General Motorsszal közösen kifejlesztett YGM-1 piacra dobásával. A Suzuki bízik új modelljeiben, a tízezer dolláros Lianából idén harmincezret akarnak eladni Európában, az ázsiai piacra szánt YGM-1-est szeptembertől forgalmazzák.

A kompakt kocsiknál kisebb, mindössze 660 köbcentis motorral szerelt miniautók Japánban kedvezményes adózási kategóriába tartozik. A Suzuki idén 574 ezer mini hazai eladását tervezi, ami a tavalyihoz hasonló harmincszázalékos részesedést jelent szegmensében. A Suzuki egyszázalékos belföldi visszaesése ellenére 613 ezer darabbal őrzi vezető helyét a japán kisautók piacán, idén 640 ezer mini eladását tervezik. A Daihatsu Motor tavaly előretört, és eladásait 5,1 százalékkal növelte, ami 549 093 autót jelent.

Az 1909-ben alapított Suzuki szövőgépek után bicikliket, majd motorkerékpárokat és robogókat gyártott. Az első autó 1955 októberében készült: a Suzulight sikere után kifejlesztett kisterepjáró sorozatgyártása 1970-ben indult. A Suzuki a General Motorsszal és az Isuzuval közösen tervezett Swift első változatát 1983-ban mutatta be. 1989-ben gördült le a szalagról a tízmilliomodik Suzuki és a Swift második nemzedéke, amelynek többször megújított változatát ma is gyártják Esztergomban. A Swiftet Japánban Cultus jelzéssel az észak-amerikai piacon Chevrolet Sprint és Pontiac Firefly, majd Geo Metro néven forgalmazták. 2000-ben a világ harmincegy országának ötvenkét üzemében gyártott 1,85 millió gépkocsit és 1,59 millió motorkerékpárt 190 országban értékesítették. A japán cég a közúti járművek mellett csónakmotorokat, hordozható szivattyúkat és generátorokat, valamint összerakható házakat is gyárt. A Suzuki név harangozót, a Swift fürgét jelent.

A mi autónk és testvérei

Az esztergomi Suzuki 32 milliárd forintos beruházása egy év alatt készült el a harmincöt hektárnyi területen. Az első autó 1992 októberében gördült le az esztergomi szerelőszalagról. Az előzetes hírekkel ellentétben félmillió forint helyett 729 ezerért árulták az ezer köbcentis, ötajtós, ferde hátú változatot, napjainkban a legolcsóbb Swift 1,67 millió forintba kerül. A termékkínálat a négyajtós lépcsőshátúval, majd a háromajtós, négykerék-hajtású Subaruval, 2000 januárjától pedig a Wagon R+ modellel bővült. 1994 óta közel negyedmillió Suzukit és Subarut exportált az esztergomi gyár. A magyarországi gyártásra esélyes modell egyike, az Ignis napjainkban még Japánban készül. A divatos formájú és korszerű szerkezetű kocsi versenyképességét jelentősen csökkenti a távol-keleti autókat sújtó vám és a magas jenárfolyam. Számítások szerint európai gyártással háromszázezer forintot is le lehetne faragni a magyar piacon bevezetett közel hárommillió forintos árból. Hasonló példával már szolgált a Suzuki: a korszerűbb és gazdagabb felszereltségű esztergomi Wagon R+ negyedmillió forinttal olcsóbb lett, mint a Kosaiban gyártott japán elődmodell. A Wagonnal azonos, 2360 milliméteres tengelytávú, terepjárásra is alkalmas szabadidő-autó, az Ignis után újabb és nagyobb családi kocsival jelentkezett a Suzuki. A Liana neve mozaikszó, amely a Life In A New Age-ből született, és magyar jelentése: élet egy új korban. A stílusváltást mutatja a szögletesről ovális keretbe foglalt S betű is. A Liana a már ismert Baleno padlóvázára és hajtásláncára épül. Az ötajtós kocsi 1,3 és 1,6 literes alumíniummotorokkal készül, a kisebbik 87, a nagyobbik 100 lóerős teljesítményű. A 4,2 méter hosszú, 2,48 méteres tengelytávú kocsi az európai piac legnépesebb kategóriájában szeretne hódítani, a Liana esélyeit javíthatná a magyarországi összeszerelés.

Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.