"Minden jó adomány és minden tökéletes ajándék felülről való, és a világosságok Atyjától száll alá" - olvassuk Jakab apostol levelében.
Óvás Mel Gibson "evangéliumától"
Mel Gibson A passió című filmje nincs a világosságok Atyjától. "Alkotását" a szerző a Szentlélek tanácsának nyilvánvaló elutasításával, a szentírási összefüggések durva felrúgásával, sőt nem egy helyen a bibliai valóság hol primitív, hol tendenciózus meghamisításával készítette el.
A filmnek mintegy kilenctized részét két cselekményi szál uralja, együtt is és külön-külön is prostituálva a szeretet evangéliumát.
1. A Názáreti Jézus szenvedéseinek öncélú, vértenger és a szétfröccsenő emberi testdarabok vágóhídi tivornyájává torzított ábrázolása nem a Megváltó küldetéséről szól, hanem az Istentől való eltávolodást Isten megcsúfolásával áthidalni törekvő barbarizmus vámszedőinek lelkületéről. A bűn uralma alatt élő ember arra irányuló igyekezete, hogy személyiségtorzító ferdeségekben elégítse ki ösztönigényeit, és ezt még lelki elmélyülésnek is nevezze, tökéletesen ellentétes a golgotai örömhírrel. A kinyilatkoztatás "elvégeztetett" igéje a szadizmusban értelmet és kielégülést kereső bűnök megítélésének, a halál halálának üzenetét hirdeti; az önfeláldozásig kész isteni szeretetről és megalázkodásról, a "test és vér indulatától" megterhelt emberi valóság megváltásáról szól.
2. Az evangélium megfellebbezhetetlen üzenete szerint a bűn minden embert azonosképpen érintő realitás. Hasonlóképpen egyértelmű állítása a Szentírásnak az is, hogy minden ember kivétel nélkül és azonosképpen rászorul a megváltásra. Amint Pál apostol fogalmaz, "mert nincs különbség". A bibliai passió a szent pénteki események hátterében ennélfogva nemcsak nem keres, de lényegéből fakadóan nem is kereshet emberi felelősöket. Az üzenet gyújtópontja egyedül és kizárólag Istenre mutat, nyilvánvalóvá téve, hogy a Golgota szeplőtelenül szentségi cselekményének minden pillanata mögött Ő, és csak Ő áll.
A bibliai passiótól ezzel egybecsengően tökéletesen idegen a zsidók elítélése, Krisztus-gyilkos és vandál indulatok reprezentánsaiként történő beállítása is. (A magát hithű katolikusnak valló Mel Gibson ezen a ponton saját egyházát is durván megalázza. Lásd az antiszemitizmustól elforduló II. Vatikáni Zsinat teológiai-egyháztörténeti fejleményeit.) A Názáreti Jézus éppúgy szerette zsidó testvéreit, mint Atyja, aki örökkön való szövetséget kötött velük, megbánhatatlan ígéretekkel ajándékozta meg őket, és együtt vándorolt velük a történelem Via Dolorosain. A nagypéntek szerzője ma is együtt él népével, és fájdalmaikban együtt szenved velük. Most éppen Mel Gibson filmjének láttán.
Mel Gibson filmje egy lelki antraxakció piaci kísérlete, amely az üdvösség és kárhozat, az élet és halál kockázatának komolyságával veszélyezteti az örömhírt szomjazó ember keresését.
Testvéreinknek, akik Mel Gibson pornográf művének megtekintésére vállalkoznak, Isten előtti felelősséggel és súlyos aggodalommal azt tanácsoljuk, hogy a Názáreti Jézusra emlékező imádsággal és böjtöléssel erősítsék meg lelküket a Sátán A passión keresztül megvalósuló kísértésének elviselésére.
A keresztény egyházak felelős személyeit pedig arra hívjuk fel, hogy Isten előtti felelősségük tudatában, pásztorális komolysággal figyelmeztessék egyházaik tagjait e Szentírást és a kereszténység legszentebb eszméit megcsúfoló lélekromboló tévelygés minden veszélyére.
Külön is sajnálatos és undort keltő, hogy a médiumok képviselői ama bizonyos harminc ezüst kasszírozásának igyekezetében maguk is egy szintre kerültek a legsötétebb indulatok kalmáraival. Ebben az évben van éppen hatvan esztendeje annak, hogy a magyar zsidóságot - többek között a keresztény hagyomány által is formált gonosz indulatok miatt - mészárszékre adták. Ebben az évben vetíteni Mel Gibson filmjét nem más, mint médiakalandorság.
ENDREFFY ZOLTÁN filozófus, katolikus teológus
IVÁNYI GÁBOR teológiai tanár, metodista lelkész,
MAJSAI TAMÁS teológiai tanár, református lelkész,
SZŐLLŐSSY ÁGNES művészettörténész,
TILLMANN JÓZSEF filozófus