Kerekasztal-beszélgetést szervezett a minap a Broadway Egyesület Terézváros kulturális jövőjéről, avagy arról, hogyan kapcsolódhatna össze és működhetne együtt Budapest, a világváros és a Pesti Broadway szórakoztató zóna. A beszélgetés apropóját egy felvetés adta: vajon a történelmi múltú és kiemelkedő kulturális infrastruktúrájú Terézváros miért nem képes igazi, kulturális-szórakoztató negyeddé válni?
A Pesti Broadwayn mindenki csak a saját házában tervez-szervez
A meghívottak - Terézváros kulturális intézményeinek vezetői, a városháza kulturális bizottságának elnöke és a VI. kerület alpolgármestere - egyetértettek abban, hogy a területen lassú, de biztos átalakulás zajlik, de abban is, hogy a negyed azért nem tud az óhajtott századfordulós Broadway hangulatának megfelelni, mert mindenki csak a saját házán belül tervez és szervez. Nincs igazi együttműködés az intézmények között, ezért fordulhat elő, hogy akár egész napra szóló programkínálatuk a tartalmas szórakozásra vágyókhoz sem tud eljutni. Nem jut eszükbe az embereknek, hogy kiállítás előtt a kávéházak valamelyikében találkozzanak, vagy a tárlat-, színházlátogatás után a szomszédos étteremben vacsorázzanak, ahol ismerősökkel találkozhatnak, kellemes környezetben beszélgethetnek.
A színházaknak, múzeumoknak szükségük volna a kávéházakban, éttermekben üldögélőkre és viszont. A cél tehát, hogy létrejöhessen egy olyan tér a városban, amelynek bármelyik pontjára érkezve az odalátogató sokféle információt kapjon más, tartalmas időtöltési lehetőségekről is. Újság kerülhessen a kezébe, amelyből kiderül, hogy a szomszéd épületben mi van műsoron, és az kitől milyen kritikát kapott, hogy egy esti program meghiúsulásakor melyik színházi előadásra váltható kedvezményesen last minute jegy és így tovább.
Az eszmecserén szóba kerültek a különféle helyek által igényelt változások is. Az Operettszínház képviseletében megjelent Herczeg Tamás azt hiányolta, hogy a szezon befejeztével nem vonulnak ki az intézmények szórakoztatni az utcára ingyenes, fesztiváljellegű programokkal. Az Ernst Múzeum igazgatóhelyettese, Kégli Balázs a Broadway-arculat megteremtéséhez elengedhetetlennek tartja a hely történelmének bemutatását. Bejelentette, hogy konkrét lépésre szánta el magát: a múzeum tárlatot szervez, amelyen bemutatja a terület múltját, hogy felkeltse az érdeklődést, és újraélessze a régi atmoszférát. A Kolibri Színház siralmasnak látja a gyerekprogramok kínálatát, pedig a kulturális pezsgés színvonalasabb életvitelre adhatna lehetőséget a felnövekvőknek. (Ehhez kapcsolódott a Deák Erika Galéria képviselőjének a felszólalása, aki egy jövő júliusban nyíló játékkiállítás közös megvalósítására invitálta a jelenlévőket.)
Az ötletbörze után a finanszírozás problémáját feszegették az egybegyűltek. Rabin László, Terézváros alpolgármestere elmondta, hogy a kerületnek mindeddig hiányzó kulturális koncepciója elkészült, az a beszélgetés tartalmával egybevág, és megvalósításra vár. A szándék megvan, de az önkormányzatok pénzhiányának áldozata itt is főleg a kultúra. Ezt csak megerősítette a Terma - a Terézvárosi Művelődési Közalapítvány - kuratóriumának elnöke, Surányi András, miszerint az alapítványnak siralmas az anyagi helyzete; az önkormányzat összköltségvetésének két százalékát szánja kultúrára. A szomorú valóságból - a főváros kulturális bizottságának elnöke, Körmendy Ferenc szerint - a keresztfinanszírozás lehetne a kivezető út. A koncepció lényege, hogy a vendéglátásból egyébként is befolyó összegeket az önkormányzat a kultúra támogatására forgassa vissza, így segítve a terület fejlődését, amelynek hasznát elsősorban a kulturált szórakozásra vágyók élvezhetnék - tájékoztatta lapunkat a beszélgetés szervezője, a Broadway Egyesület munkatársa, Árvay Orsolya.