A kormány ötmilliárdos ajándéka a vasutasoknak
Orbán Viktor miniszterelnök az aláírás alkalmából kiemelte: súlyos nemzetstratégiai hiba volt, hogy az előző kormány eladta a MÁV-Cargót, hiszen a vasúti teherszállítás jövedelmező üzletág.
A miniszterelnök kijelentette: előbb-utóbb a MÁV-nak ismét lesz teherszállítása, mert enélkül nehéz elképzelni, hogyan lehet talpra állítani a nyakig eladósodott vállalatot.
Gaskó István elmondta, a hosszú küzdelem eredményesen zárult le a megállapodással, az Orbán-kormány biztosítja a kifizetés fedezetét. Az idén 1 milliárd forintot, 2012-ben és 2013-ban 4 milliárd forintot ad a vasutasoknak járó kifizetésre.
A VDSzSz a MÁV árufuvarozó cégének 2008-as eladása után sztrájkkal próbálta kikényszeríteni, hogy a kormány ossza el a társaságért kapott 102,5 milliárd forint egy részét a vasutasok között. Fejenként 250 ezer forintot kért, majd ebből százezerről az árvízkárosultak javára tavaly lemondott. Egészen mostanáig azonban a vasutasok a MÁV-Cargo árából egyetlen árva fillért sem láttak.
A VDSzSz követelését Orbán Viktor ellenzékből támogatta, ezzel is gyengítve a sajátos szakszervezeti igények teljesítése elől elzárkózó korabeli kormányt. Fordult azonban a kocka, miniszterelnökként mindezért most szó szerint fizetnie kell.
A mostani nyilatkozat aláírásakor elmondott beszédében Orbán Viktor hibának nevezte, hogy a MÁV Cargo eladásakor az előző kormány lesöpörte az asztalról a jogos munkásigényeket. Lépésről lépésre, szívós munkával nyílik esély ennek teljesítésére, a magyar kormány nem tudja egy összegben kifizetni a vasutasoknak a privatizációból járó összeget, a megállapodás alapján három év alatt adja oda garantáltan a forrást, és az erre vonatkozó jogszabály már megjelent.
A miniszterelnök szólt arról is, nincs illúziója, a Gaskó István vezette szakszervezet fog még sztrájkolni a mostani kormány ellen is, ami az élet természetes része. Utalt arra, hogy 1988 óta együtt harcoltak azért, hogy a munkásoknak legyen lehetőségük véleményt mondani, és sztrájkolhassanak is. Orbán Viktor szerint fontos, hogy a munkások elmondják a véleményüket, kifejezzék szándékukat, és szükség esetén nyomatékot adjanak szavuknak.
Gaskó István utalt arra, hogy éveken át gördülő sztrájkkal harcoltak a MÁV-Cargo privatizációjából eredő jogos és reális követelésükért. A vasutasok az egészségbiztosítás privatizációja ellen folyó harcban megmutatták azt is, hogy szolidárisak más társadalmi csoporttal.
A VDSzSz elnöke kijelentette, bízik abban, hogy a MÁV konszolidációja és modernizációja megvalósul. A nyilatkozat aláírásával a VDSZSZ a 2007 végén kirobbant konfliktust lezártnak tekinti, és egyidejűleg visszavonja sztrájkfelhívását.