A kormány ötmilliárdos ajándéka a vasutasoknak

A kormány ötmilliárdot oszt szét a vasutasok között. A hivatalos megfogalmazás szerint ez jár a vasutasoknak a MÁV Cargo 102 milliárdos privatizációs bevételéből. Erről írt alá nyilatkozatot Orbán Viktor miniszterelnök és Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSzSz) elnöke szerdán, Budapesten a MÁV-Gépészet kocsijavító műhelyében.

Orbán Viktor miniszterelnök az aláírás alkalmából kiemelte: súlyos nemzetstratégiai hiba volt, hogy az előző kormány eladta a MÁV-Cargót, hiszen a vasúti teherszállítás jövedelmező üzletág. 

Orbán és Gaskó a Keletiben
2011.11.30 Orbán Viktor miniszterelnök és Gaskó István, a VDSzSz Szolidaritás elnöke közös nyilatkozatot írnak alá a MÁV Gépészeti ZRt. Körzeti Járműfenntartási Központjában.

A miniszterelnök kijelentette: előbb-utóbb a MÁV-nak ismét lesz teherszállítása, mert enélkül nehéz elképzelni, hogyan lehet talpra állítani a nyakig eladósodott vállalatot.

Gaskó István elmondta, a hosszú küzdelem eredményesen zárult le a megállapodással, az Orbán-kormány biztosítja a kifizetés fedezetét. Az idén 1 milliárd forintot, 2012-ben és 2013-ban 4 milliárd forintot ad a vasutasoknak járó kifizetésre.

A VDSzSz a MÁV árufuvarozó cégének 2008-as eladása után sztrájkkal próbálta kikényszeríteni, hogy a kormány ossza el a társaságért kapott 102,5 milliárd forint egy részét a vasutasok között. Fejenként 250 ezer forintot kért, majd ebből százezerről az árvízkárosultak javára tavaly lemondott. Egészen mostanáig azonban a vasutasok a MÁV-Cargo árából egyetlen árva fillért sem láttak.

A VDSzSz követelését Orbán Viktor ellenzékből támogatta, ezzel is gyengítve a sajátos szakszervezeti igények teljesítése elől elzárkózó korabeli kormányt. Fordult azonban a kocka, miniszterelnökként mindezért most szó szerint fizetnie kell. 

A mostani nyilatkozat aláírásakor elmondott beszédében Orbán Viktor hibának nevezte, hogy a MÁV Cargo eladásakor az előző kormány lesöpörte az asztalról a jogos munkásigényeket. Lépésről lépésre, szívós munkával nyílik esély ennek teljesítésére, a magyar kormány nem tudja egy összegben kifizetni a vasutasoknak a privatizációból járó összeget, a megállapodás alapján három év alatt adja oda garantáltan a forrást, és az erre vonatkozó jogszabály már megjelent.

A miniszterelnök szólt arról is, nincs illúziója, a Gaskó István vezette szakszervezet fog még sztrájkolni a mostani kormány ellen is, ami az élet természetes része. Utalt arra, hogy 1988 óta együtt harcoltak azért, hogy a munkásoknak legyen lehetőségük véleményt mondani, és sztrájkolhassanak is. Orbán Viktor szerint fontos, hogy a munkások elmondják a véleményüket, kifejezzék szándékukat, és szükség esetén nyomatékot adjanak szavuknak.

Gaskó István utalt arra, hogy éveken át gördülő sztrájkkal harcoltak a MÁV-Cargo privatizációjából eredő jogos és reális követelésükért. A vasutasok az egészségbiztosítás privatizációja ellen folyó harcban megmutatták azt is, hogy szolidárisak más társadalmi csoporttal. 

A VDSzSz elnöke kijelentette, bízik abban, hogy a MÁV konszolidációja és modernizációja megvalósul. A nyilatkozat aláírásával a VDSZSZ a 2007 végén kirobbant konfliktust lezártnak tekinti, és egyidejűleg visszavonja sztrájkfelhívását.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.