A kalózok 3 millió dollárt kaptak az olajtankerért
Kiszabadult a szomáliai kalózok fogságából a Sirius Star óriás tanker, amelyet hónapokkal ezelőtt kerítettek hatalmukba a fegyveresek, 100 millió dollár értékű olajjal a fedélzetén. A kalózok 3 millió dollárt kaptak, hogy a hajó elhagyhassa az afrikai országot. A hírt a kalózok egyik szószólója erősítette meg a Reutersnek. Farah osman elmondta, majdnem 2 hónapig tartották fogságban a hajót. Egy helyi tengerészeti szervezet megerősítette, a Sirius Star szabad.
"Az összes fegyveres leszállt a hajóról, amely a nyílt óceán felé tart,” mondta Andrew Mwangura, a Kelet-Afrikai Tengerészeti Társaság munkatársa. Az amerikai haditengerészet, amelynek külön hajója várakozik a Siriustól nem messze, egyelőre nem erősítette meg a hírt.
A hajót november 25-én kerítették hatalmukba a kalózok, nagyjából 700 kilométerre a kenyai partoktól. Az óriási zsákmány akkor irányította a nemzetközi figyelmet az egyre komolyabb kalóz-problémára Szomália mellett. A kalózok – kihasználva a muzulmán szélsőségesek lázongását és az ebből fakadó káoszt az országban – sokkal több támadást intéztek mindenféle hajó ellen, mint korábbi években, és távolabb is merészkedtek a partoktól.
Nem lesz több ekkora fogás
Ennek a hajónak az elrablása volt a kalózok eddigi leglátványosabb akciója, de hasonló már nem valószínű, mert azóta nemzetközi flotta cirkál az Ádeni-öbölben és a közeli vizeken. A 330 méter hosszú, 300 ezer tonna olajat befogadni képes járművet a szomáliai Harardhere (Xarardheere) kikötőjében horgonyozták le a kalózok, és első nekifutásra 25 millió dollár váltságdíjat követeltek érte. A hajó önmagában is 150 millió dollárt ér.
A Dél-Koreában épített, tavaly áprilisban vízre bocsátott szupertanker nagyságát jellemzi, hogy a benne lévő olaj Franciaország egy teljes napi fogyasztására lenne elég. A partoktól 480 tengeri mérföld (közel 900 kilométer) távolságban, a veszélyes vizeket szándéka szerint elkerülve, a kenyai Mombasától keletre haladt a Jóreménység-foka felé, amikor a kalózok rajta ütöttek két rohamcsónakkal.
Az Ádeni-öblön és a Báb-el-Mandeb szoroson át vezet az egyik legfontosabb nemzetközi vízi út; a világ tengerhajózásának 12 százaléka, a kőolajforgalmának 30 százaléka halad át itt. A jelentősége miatt tavaly óta európai, amerikai és ázsiai hadihajók és repülőgépek járőröznek a térségben. Az Európai Unió itt indította el az első saját haditengerészeti műveletét, az Atalantát.
A szomáliai kalózkodás miatt amúgy a biztosítók óriási összegeket kérnek a kalózok elleni biztosításokért, így több társaság inkább megkerüli Afrikát, semmint hogy a Szuezi-csatornán átkelve túl közel kelljen elhajózniuk Szomália mellett. A nemzetközi haditengerészeti jelenlét, az amerikai, kínai, orosz és európai naszádok jelenléte ezeken a vizeken egy időben szinte teljesen példa nélküli volt eddig.
A Sirius Star személyzete Angliából, Lengyelországból, Horvátországból, Szaúd-Arábiából és a Fülöp-Szigetekről származik.
Hogyan dolgoznak a kalózok?