Trafikügy: Nyerni is sokba kerül

Lehervadhat a mosoly a jövő nemzeti trafikosainak arcáról, ha jobban elolvassák az eléjük tolt koncessziós szerződéseket, amelyeket legkésőbb másfél héten belül alá kell írniuk. A húsz évre szóló megállapodásoknak ugyanis több olyan pontja van, amely lényegében kiszolgáltatja őket a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt.-nek.

A trafikosok csak a társaság jóindulatára hagyatkozhatnak, nevezetesen, hogy az állami cég nem kívánja majd a koncesszióért cserébe teljesen megkopasztani őket.

Az NDN honlapjáról ma is letölthető szerződés egyik pontjában a nemzeti trafikosok ugyanis nem csak azt vállalják, hogy saját költségükön olyan pénztárgépet, nyilvántartó rendszert szereznek be, amely „napra pontos” készletnyilvántartást vezet és az adatokat online továbbítja az illetékeseknek. A szerződő arra is kötelezettséget vállal, hogy ha az NDN „egységes nyilvántartó szoftvert kínál fel”, akkor „elsősorban” ezt használja majd – persze saját költségén. Más megoldás elméletileg van, gyakorlatilag aligha lesz. Az alternatív ajánlatoknak ugyanis meg kell felelnie az NDN által ajánlott programban lévő formai és tartalmi elemeknek – vagyis pont ugyanolyannak kell lennie. Értsd: egyféle szoftver lesz használható – márpedig ez a pénztárgépes nyilvántartó rendszer legdrágább eleme. Az 5400 dohánybolt ellátása így milliárdos üzletet hozhat annak, akinek a programját az NDN kiválasztja, miközben a cég ezzel meghatározza azt is: voltaképp kitől lehet pénztárgépet venni a trafikba.

Több cég is hirdet már a dohányboltokba alkalmas pénztárgépeket, az eddig megismerhető árak 400 ezer forintig terjednek, azonban ez egyelőre inkább reklámfogásnak tűnik. A pénztárgépek engedélyezését végző Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalnál eddig egyetlen, működő pénztárgépet és az ehhez tartozó dokumentációt sem láttak, miközben az állami dohánycég sem határozta meg, milyen nyilvántartó szoftvert szeretne látni. Így a trafiknyertesek nehezen vásárolhatnak új pénztárgépet, de akkor is óvatosaknak kell lenniük. Ha most rossz társaságtól rendelnek, akkor lehet, hogy miután az NDN nyilvánosságra hozza az új előírásokat, egy újabb gépet is be kell szerezniük.

De nem ez az egyetlen előírás. A boldog és gyakran újsütetű trafiktulajdonosoknak a cég azt is akkurátusan körbeírja, hogy a boltot hogyan kell a nagyközönség számára megjeleníteni. Ez utóbbit pontos műszaki leírás határozza meg, a 14 oldalas 20 évre szóló koncessziós szerződés mellé hatoldalas részletes leírást tartalmazó mellékletet csatoltak. E szerint a bolt teljes hosszában – a megfelelő betűtípus, színkód és elhelyezésminta segítségével – ki kell írni, hogy itt „Nemzeti Dohánybolt” van. De ezenkívül egy világító plasztikus cégért is el kell helyezni az épülethomlokzatra merőlegesen. A cégér egy 65 centiméter átmérőjű, kör alakú, opál plexi, két oldalán világító tábla, felülete szitázott, tamponnyomott vagy vinilfóliázott lehet, tartószerkezete fekete porszórt acél, a megvilágítása LED vagy kompakt fénycsöves homogén lehet. Piaci forrásokból úgy tudni: egy ilyen dekorációs elem megúszható százezer forintból is – ha valaki megfelelő gyártót talál. Erre azért is szükség lesz, mert a szerződés egy újabb pontjában az NDN azt is kiköti, hogy bármikor megváltoztathatja a nemzeti dohányboltok logóját és arculatát. Ilyenkor a koncesszió tulajdonosának 45 napja van arra, hogy cégért váltson.

A szerződéssel kapcsolatban megkerestük az NDN-t, ám a cégtől nem kaptunk arra nézve eligazítást, hogyan értelmezzük a koncessziós szerződés fenti pontjait. Makacsul hallgat az NDN és a területfelelős Nemzeti Fejlesztési Minisztérium is arról, hogyan fogják Orbán Viktor miniszterelnök kívánalmainak megfelelően koncesszióhoz juttatni a régi, nagy szakmai múlttal rendelkező trafikosokat. A trafiktörvény ugyanis világosan leírja, hogy kétezer lakosonként egy koncessziót lehet kiadni. Ezek a koncessziók azonban már elkeltek, ráadásul a legkésőbb május 22-ig aláírandó szerződésben az NDN arra is kötelezettséget vállal, hogy később már nem oszt ki újabb koncessziókat. A jelenlegi jogszabályok alapján így a régi trafikosok leginkább abban bízhatnak, hogy a koncessziónyertesek közül – akik között jó pár „szerencsés” laikus is található – többen már a startvonalnál kihullanak. A szerződés ismeretében erre is van esély. Bár a kezdeti lemorzsolódók koncesszióit éppen szét lehet osztani a régi trafikosok között, az viszont kérdés, hogy mennyi köszönet lesz abban, ha a régi trafikosnak át kell költöznie egy olyan helyre, ahol neki felszabaduló területet találtak.

 

 

 

A cégér kijön a százezerből, a pénztárgép és a nyilvántartó rendszer viszont ennél jóval drágább
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.