Hogyan keressünk pénzt a YouTube-on?
Csaknem egy éve, 2012 márciusa óta érhető el a legnépszerűbb videomegosztó portál, a YouTube magyar csatornája, ahol lehetősége van bárkinek magyar nyelven saját tartalmat feltölteni, és ezért cserébe nézettséggel arányosan reklámbevételre tehet szert. Ezzel együtt jár, hogy a tartalom előtt megjelenik egy rövid reklámfilm, vagy a lejátszás alatt fut egy banner (csík). Ez jó néhány felhasználót zavar, pedig cserébe a videomegosztó több és jobb minőségű magyar tartalmat tett elérhetővé. A szolgáltatás kulcsa a saját jogú tartalom. Ennek ellenőrzéséhez egy hatékonyan működő tartalomszűrő rendszert fejlesztettek. Ez a Google kereső mintájára kifejlesztett YouTube Content ID, ami lehetővé teszi, hogy a céggel szerződött partnerek azonosítsák azokat a videókat és zenéket, amelyeknek ők a jogtulajdonosai, még akkor is, ha azokat más felhasználók töltötték fel. (Mivel a YouTube a Google tulajdonában van, nem igazán kételkedhetünk a keresőprogramja minősége felől…) Csalás esetén pedig akár le is lehet tiltani ezeket a felvételeket, sőt a feltöltő fiókját is törölhetik.
Bár kezdetben csak a komolyabb tartalomtulajdonosok, lemezkiadók, tévécsatornák, rendezvényszervezők, (pl. a Sziget Kft.) voltak a YouTube partnerei, mára előadóművészek, kedvelt sportklubok, vagy akár vidéki hírügynökségek, helyi kis tévék mellett a népszerű és látványos kísérleteivel a tudományos oktatást segítő Szertár blognak is van már külön csatornája. Nagy kihívás és egyben lehetőség, hogy immár bárki megteheti ezt. A témával még kevés helyen foglalkoznak szakértő szinten, de egy szakmai webnapló, a www.youtube.blog.hu részletesen útbaigazítja az érdeklődőket. Itt olvashatjuk az érdekes statisztikát, miszerint „a hazai internetfelhasználók tömegét 4,5 millió főre becsülik, akikből a YouTube adatai szerint 27 százalék napi rendszerességgel felkeresi a Youtube.com portált, és hozzávetőlegesen 16,4 percet tölt el rajta.”
De hogyan fogjon hozzá a netes pénzkereséshez az egyszeri felhasználó? Az induláshoz szükség van egy Google-fiókra, ami nem más, mint a Gmail-es e-mail cím, amit ingyenesen lehet kérni. Kell még egy – szintén ingyenes – számlanyitás az internetes fizetést lehetővé tévő PayPalnál, valamint egy szerződésre van szükség pl. a Socialblade.com nevű szolgáltatóval. És persze szükség lesz egy csatorna regisztrálására a YouTube-on. A kulcs a tartalomban van: olyasmit kell feltölteni, ami kétséget kizáróan saját tartalom, és várhatóan népszerű lesz, vonzza a nézőket. A cuki cicás videók tömege mellett jó ötlet lehet még az ún. tutorialok feltöltése, vagyis valamilyen folyamatot lehet tanítani, alámondással bemutatva annak lépéseit, legyen az a halpucolás vagy a táblázatkezelés, matekpélda vagy telefonbeállítás.
– Leginkább a zenei videók népszerűek jelenleg. A nézettségi szám növekedésének két nagy indikátora van. Az egyik a virális terjedés (vagyis elég tréfás, érdekes, informatív kell legyen ahhoz, hogy megosszam az ismerőseimmel), a másik, hogy többször is meg akarjam nézni (pl videoklip) – magyarázza Hernádi Gábor, a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért (SZEK.org) alelnöke.
Ahogy a többi netes pénzkeresés, úgy ez sem egy valós megélhetést jelentő, biztos jövedelem. Hernádi Gábor idéz egy amerikai kutatást, ami szerint az ezer legnagyobb csatornát megvizsgálták, és arra jutottak, hogy 500 videomegtekintés hoz 1 dollárnyi bevételt. A magyar piacon ennyi pénzt kb. 2000–2500 találattal lehet elérni. Ez után persze adózni is kell majd, vagy ha rendszeres, vállalkozást építeni köré – tudjuk meg a NAV-tól.
– A hazai internetezők körében tipikus jelenség a népszerű videók azonnali gyors felfutása, legyen az reklám, zene vagy humoros tárgyú tartalom. Ezek a videók vírusként terjednek a blogok, közösségi oldalak és az e-mail fiókok útvesztőjében, és néhány nap alatt hazai viszonylatban nézettségi rekordokat döntenek – ezt már a Youtube.blog.hu-n olvashatjuk, ahol megismerhetjük a hazai videomegosztási szokásokat is.
Tehát egyelőre hiába a YouTube-os pénzkeresési lehetőség, kevesen használják tudatosan az internetet, ráadásul ehhez még további erőfeszítéseket kéne tenni. Hernádi Gábor is úgy véli, a magyar fogyasztói trendek szerint inkább nézik a videókat, mint tartalmat generálnak. Az eddigi tapasztalatok alapján nem terjedtek még el ezek a fogalmak, és nem alakult ki a videomegosztás tudatosságának kultúrája. Ha mégis ki lehet emelni – működőképességi szempontból – valakit, akkor az a Dumaragu nevű humoros animáció, vagy a „celeb” Majka Behalok című videója, amely 17 milliós megtekintést ért már el.