Megpörgette az áfa a taxitendert

Figyelemre méltó tarifával lett befutó a Vegyépszerhez köthető Főtaxi a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) legutóbbi taxitenderén.

A tavaly decemberben közzétett közbeszerzési eljárást két évre, összesen 252 millió forint összegű szolgáltatásra írta ki az MTVA. A pályázatra három társaság adott be ajánlatot: a Főtaxi mellett az eddigi szolgáltató 6≈6 Taxi, valamint a Tele5 Taxihoz köthető RT5 Taxi Holding konzorcium.

A kiírás szerint a pályázat nyertese vállalkozási keretszerződéssel, napi 24 órás folyamatos rendelkezésre állással, jellemzően Budapest területén és a főváros közigazgatási határától számított ötven kilométeres körzetben teljesítheti a megrendeléseket. A pályázat eredményét múlt csütörtökön ki is hirdették.

Összesített szolgáltatásával és ajánlatával végül az alap a Főtaxit nevezte meg győztesnek. A lapunk által megismert dokumentumok viszont arról tanúskodnak, hogy a társaság pályázatának több olyan eleme is akad, amely problémásnak tűnik. Információnk szerint a vidéki utak esetében az alapdíjat, vagyis azt a tételt, amennyiért a megrendelt autó kiáll a címre, 0,01 forintban jelölte meg a Főtaxi.

A kilométerdíjra a társaság nettó 200 forintos árajánlatot tett, ami a 27 százalékos forgalmi adót (áfa) is figyelembe véve már 254 forintos bruttó kilométerenkénti árat jelent. Ez viszont lényegében lehetetlen: a fővárosi önkormányzat a taxis szolgáltatások díjait meghatározó, 31/1998. (VII. 16.) számú rendeletében ugyanis Budapesten 240 forintban maximalizálja a taxiscégek által alkalmazható legmagasabb kilométerenkénti díjat, vagyis, ha így van, a Főtaxi ezen az ajánlati soron „fölé csúszott” a maximumnak.

A tarifával azonban nem csak az a baj, hogy megfelel-e a fővárosi rendeletnek, vagy sem. A kilométerdíj ugyanis a legfontosabb szempont volt az ajánlatok kiértékelése során, márpedig a 6≈6 nettó 130 forintos, míg az RT5 Taxi 145 forintos kilométerenkénti díjat ajánlott, míg a Főtaxi 200 forintot.

Az üggyel kapcsolatban kerestük az MTVA-t is. Jelezték, az eljárás kapcsán vitarendezési kérelmeket nyújtottak be a pályázók, amelynek tárgya többek között az említett kérdések. Ezekre a közbeszerzési törvényben foglalt határidőben válaszolnak az ajánlattevőknek, és csupán ezek után hozzák nyilvánosságra válaszaikat. Válaszuk egy mondata vélelmezi forrásunkat, ahonnan a „pontos információk” származnak.

A kialakult helyzettel kapcsolatban a Főtaxit is megkerestük. A cégnél lapunknak elmondták: a lehető legkorrektebb ajánlatot igyekeztek tenni. A félreértések forrása az, hogy a tenderkiíró nettó árra kért ajánlatot, miközben a vonatkozó fővárosi rendelet és a taxitársaságok gyakorlata szerint a viteldíjakat bruttó összegben határozzák meg.

A problémát az jelenti, hogy a szolgáltatást végző taxis vállalkozók túlnyomó többsége alanyi áfamentes, s csak a kisebbség áfaköteles, tehát az azonos nettó ár kétféle bruttó árat eredményez. Elmondásuk szerint ezt a problémát a Főtaxi jóhiszeműen úgy igyekezett megoldani, hogy az ajánlathoz mellékelt vállalásában rögzítette: a megadott nettó árnál náluk a bruttó ár sem lesz magasabb. Ez azt jelenti, hogy az általunk megismert 200 forintos nettó tarifa az alanyi áfamentes körben egyben bruttó ár is, de ennél többet az áfaköteles taxis vállalkozóik sem fognak kérni.

Mint megjegyezték, mindennek alapja az, hogy taxisaik 80 százaléka alanyi áfamentes. Fölvetésünkre, hogy mi történik, ha valóban mégis áfaköteles taxis végzi a szolgáltatást, hangsúlyozottan megismételték: a megajánlott árnál magasabb díjért nem visznek utasokat. A 0,01 forintos alapdíjjal kapcsolatban pedig úgy fogalmaztak, hogy az azért ennyi, mert ezt lényegében el kívánták engedni, miután a vidéki fuvarozás esetében alapvetően üzemanyagarányos tarifát kívántak kialakítani.

A történetben azonban akad még egy csavar. Információnk szerint február 16-án, vagyis nagyjából egy héttel az eredményhirdetés után az MTVA levelet küldött a pályázóknak. Az alap ebben arról kérdezi a taxiscégeket, hogy a kiállított számláik a pályázat keretében megajánlott nettó árakon felül tartalmaznak-e majd áfát? Vagyis jelezzék: a társaság az általános forgalmi adó vonatkozásában adómentes vagy adóalany.

Kilométerenként kétszáz forintért viszik az utasokat, míg a 6≈6 130, a Tele5 145 forintot ajánlott
Kilométerenként kétszáz forintért viszik az utasokat, míg a 6≈6 130, a Tele5 145 forintot ajánlott
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.