Nyelvi csapás

Ha Magyarország most bezárkózik, még mielőtt komoly lehetősége lett volna bekapcsolódni a világ vérkeringésébe, akkor ez a kormány évtizedekre gátolja meg az ország felzárkózását. És nem csak gazdaságilag.

Pécs A és Pécs B

Szeged és a Tisza a szerelem, de fejet hajtok Pécs előtt.

Santos Globetrotters

Pelé a napokban azt mondta: „A futball történetében még legalább egy klubcsapat hasonlóképpen dominált a világon, mint a jelenlegi Barcelona.

Szenes Hanna, az elfelejtett magyar vértanú

Hatvanhét évvel ezelőtt, 1944.

Visegrád

Elmehet?, kérdezte az anya, az apa meg mondta, hogy hát persze, mintha mi sem lenne természetesebb, mint ez az engedély.

 

Politika és giccs

„Azt, hogy az ellenfél miképpen »fertőz«, jóllehet ez a politikai élet egyik leghatékonyabb jelensége, még jóformán alig vizsgálták” − írja Elias Canetti gondolatnaplójában.

Csakugyan miképpen is „fertőz”? Nos, kétségkívül „fertőz” a politikai ellenfél meg nem gondolt gondolatokkal; a közös játékszabályok megsértésével, kisajátításával, önkényes értelmezésével; előítéletes, rágalmazó, jogfosztó, jogkorlátozó gyakorlatok rossz példájával és nem utolsósorban korrupciójával. De talán még ennél is ragályosabban „fertőz” rossz ízléssel, rossz stílussal vagy rossz modorral, elsősorban pedig a politikai közösség józan eszét elaltató, erkölcsi ítélőképességét és akaratát megbénító giccsel. Különösen a tömegkultúra felületein megjelenő mediatizált élmény- és látványpolitikában ragályos a giccs.

A giccs a politikában nem más, mint a sivatagnak oázisként, a hazugság éjszakájának ragyogó nappalként, a sivár jelennek boldog jövőként, avagy konkrétabban: egy szokványos választási győzelemnek világraszóló forradalomként, egy zsákutcás gazdaságpolitikának nemzeti szabadságharcként való színrevitele. Ha egy rendszer politikailag fenntarthatatlan, a hatalom urai a politikai igazságot hol morális, hol pedagó giai, hol pedig esztétikai igazsággal próbálják helyettesíteni. Az ilyen igazság neve azonban a politikában hazugság. Ha igaz, hogy a művészetben a giccs nem „rossz” művészet, hanem antiművészet, akkor még inkább igaz ez a politikára: a giccspolitika nem rossz vagy hazug politika, hanem antipolitika, a politikai közösség nyílt tagadása és a politikai igazság − bármely létező politikai oldal vagy párt igazságának − meghazudtolása.

A giccs ma egyaránt „fertőz” a polgári demokráciák baloldalán és jobboldalán, mert a rendszerválsággal szemben megnyilvánuló általános politikai tanácstalanságot, a rendszer politikai meghaladásának szükségességét és ennek politikai lehetetlenségét csak giccsel − moralizáló, historizáló, esztétizáló giccsel − lehet ideig- óráig elfedni. Ezért váltja föl a politikai diskurzust az erkölcskritikai és társadalompedagógiai diskurzus: nép- és nemzetnevelő iskolamesterek, szakértő bácsik okoskodásai, erkölcsprédikátori buzgalommal több munkát és kevesebb szabadidőt, több megtakarítást és kevesebb költekezést hirdető pénzemberek, nagyvállalkozók lelkifröccsosztogatásai, költségvetés- és pénzügypolitikai leckéztetések, grandiózus programnyilatkozatok szerte Európában − az uniós központban éppúgy, mint az uniós nemzetállamokban. Jobboldal és baloldal között hovatovább már csak politikát helyettesítő giccs jellege, mértéke és hatásossága tekintetében van különbség.

Magához a rendszerhez a parlamenti vagy polgári baloldal és jobboldal Európában nem mer politikailag hozzányúlni. Politikától való félelmük, zavarodottságuk, tipródásuk, moralizálásuk az oka annak, hogy a rendszeren belül elfojtás alá került politika kezd a rendszeren kívülre szivárogni, és kezdi kívülről támadni a rendszert. A politika hovatovább a radikalizmus szinonimájává válik, míg a mérsékeltség szinonimájává a politikai impotencia, amely giccsel és szakértelemmel próbálja palástolni ezt az impotenciát. Olykor ha a politikai giccs hatóereje kimerül, a politika gazdátlan földjére a politikusok beengedik vagy behívják az úgynevezett szakembereket, ezeket az előkelő idegeneket, akik nem moralizálnak, nem használnak nagy szavakat és nem is szívesen mutatkoznak, kizárólag szakmai kérdések és megoldások érdeklik őket, a gépezet normális működése, maguk az emberek legfeljebb annyiban, mint e normális működés kerékkötői, mint kétbalkezes tökfejek, akik szüntelenül belebabrálnak a gépezetbe, többet akarnak kivenni belőle, mint amennyit betettek, másra akarják használni,mint amire való. A politikusok feladata ilyenkor az lenne, hogy az emberek, e tudatlan gyerekek kezére üssenek, biztosítván a szakértőimunka nyugodt feltételeit. Így válik aztán a politika gyakran a radikális populista szélsőség terrénumává, amely ugyan velejéig hamis válaszokat ad a felmerülő társadalmi kérdésekre, de mindenesetre politikai válaszokat, míg jobb- és baloldalon a rendszerválság égető társadalmi kérdéseit politikailag még megfogalmazni sem képesek, nemhogy saját politikai válaszokat adni rájuk.

Magyarországon a maradvány-baloldalon általában szakszerűségi észérvekkel helyettesítik a politikai racionalitást, a kétharmaddal kormányzó mintha jobboldalon pedig jobbára giccsel. Természetesen a szakszerűség mint csodaszer, orákulum, végső remény, igazi megoldás, „európai megoldás” maga is giccsé válhat. Mindenesetre a létező magyar baloldal politikai nyomorán mitsem segít, ha − ellenfelétől „megfertőződve” − a politikai tanácstalanságot, az eurokonform, ámde politikailag annál sterilebb szakszerűséget olykor nyakon önti némi giccsel. A giccs a politikában a fuldokló jobboldal számára még csak-csak válhat mentőövvé, de a baloldal számára fölér a fulladásos halállal. Arról nem is beszélve, hogy giccsben a jobboldal utolérhetetlen. Baloldali politikai giccs (legutóbbi példája az exkormányfő szociális katasztrófaturizmusának szolidaritási giccse) túl azon, hogy ripacskodásnak, kínos imitációnak hat, csak arra jó, hogy még élesebben emelje ki a baloldal rossz lelkiismerettel párosult politikai gyámoltalanságát, a politikai mondanivaló szinte teljes hiányát, a politikai tanácstalanságot a gazdasági világrendszer egyre mélyülő általános válsága és a magyar demokrácia ettől egyre kevésbé elválasztható különös válsága előtt.

A társadalom többségére a politikai válaszoknak szakértelemmel vagy politikai giccsel való helyettesítése nincs különösebb hatással. Az a látszat, mintha a pártokból kiábrándult, a parlamenti politikától elforduló többség „depolitizálódna”, holott nem a politikától, hanem éppen a politika szinte teljes hiányától fordul el, politikailag tehát éppen hogy aktivizálódik. Ennek az aktivitásnak − szerencsére − még csak kisebb részét tudja lekötni a radikális nemzeti populizmus, de ha le tudja kötni, csakis azért, mert a parlamenti jobboldallal és baloldallal ellentétben minden felmerülő kérdésre politikai választ ad − hamis választ, végzetes választ, de politikai választ. Ahogy a mérsékelten populista kormányzat nemzeti giccsözönével szemben a csöpögtetett baloldali szociális giccs hatástalan vagy nevetséges, még ennél is hatástalanabb és nevetségesebb a radikális populista rendszerellenzék politikai igazságával szemben. Ezt a legrosszabb radikális politikai választ csak másfajta politikai válasszal lehetne ellensúlyozni, nem pedig a rasszista, fundamentalista politizálás morális elvetemültségének, antihumanizmusának alkalmankénti ünnepélyes kinyilvánításával és elítélésével. A populista politikai rossz elítélése és kiközösítése nem politika. Az Erény uralma általában a legnagyobb képmutatás uralma is egyben, vagyis a giccsel van eljegyezve, mint azt az Erény kétharmados uralma oly fényesen megmutatta Magyarországon is az utóbbi másfél évben.

A politikai értékek (igazságosság, szabadság, egyenlőség) morális, pedagógiai, szakmai-közgazdasági értékekkel való helyettesítése − mint arra egykor Hülyék össze esküvése (La conjuration des imbéciles) című cikkében Jean Baudrillard utalt a Le Pen-jelenség kapcsán − nem politika, hanem a politika zérus foka. Magyarországon a pártpolitikai értelemben vett baloldal ez idő szerint e zérus fok sziklaszirtjén áll. „Most minden morális, konformista és konzervatív érték a baloldalon található, amelyek pedig hagyományosan a jobboldalon álltak. (…) Ma a baloldal már mindennemű politikai energiát nélkülöz, a tiszta morális megítélés képviselője lett, univerzális értékek megtestesítője, az Erény birodalmának bajnoka, a Jó és az Igaz múzeumi értékeinek letéteményese, amolyan igaz ságszolgáltatás, amely mindenkitől mindent számon kér, de senkinek semmiről nem ad számot” − írta Baudrillard 1996-ban a hatalomban megdermedt francia baloldalról, a baloldali és jobboldali politikai gondolkodás együttes történelmi vereségének okait elemezve.

A politikai rossz kendőzetlensége, a szókimondásnak ható gyűlöletbeszéd tetszelgő őszintesége, a legembertelenebb, legabszurdabb politikai ötletek, javaslatok, célkitűzések felsorakoztatása csakis ezzel a moralizáló képmutatással, a politikai ügyek vállalása elől menekülő, ködösítő, ájtatoskodó, dörgedelmes moralizálással szemben válhat és válik is széles társadalmi csoportok számára megnyerővé. Azáltal tesz szert ilyen erőre a szélsőség, hogy a giccsbe, moralizálásba, szakértelembe menekülő parlamentáris pártok által elhagyott politikai mezőt akadálytalanul elfoglalhatja, a megválaszolatlan társadalmi kérdéseket politikailag „lenyúlhatja”. A szélsőségesek politikabitorlásával szemben ma már jószerével csak a politikai színtéren kívüli erők − a civil mozgalmak, az állampolgári közösség politizáló, de politikai hatalomra nem törő tagjai és egyesülései − jelentenek politikai ellensúlyt. Mert a politika − minden aggasztó előjel ellenére − Magyarországon sem vált a radikális rossz martalékává, csak kiköltözött −az alkotmányos ellenforradalom által végsőkig kiüresített − a parlamentből és a politikát egyfelől nemzeti, másfelől moralizáló szociális giccsel vagy szakértőiséggel felcserélő pártokból az állam által még nem teljesen ellenőrzött utcákra és az ellenőrizhetetlen internetre. A politikának ebből a kényszerű kiköltözéséből egyaránt származhat jó is, rossz is: minden azon múlik most már, hogy a civil mozgalmak képesek lesznek-e megőrizni önállóságukat a demokrácia megvédelmezésére képtelennek bizonyult pártokkal és pártpolitikusokkal szemben, és hosszabb távon is ellent tudnak-e állni a politikai radikalizmus „fertőzésének”.

2012. január 24.– pártelnök az Avason
2012. január 24.– pártelnök az Avason
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.