belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
22. kedd

Bűnös város?

Orbán Viktor a jobboldal újabb elsöprő győzelme alkalmából (sokak szerint a hatalmi arrogancia megnyilvánulásaként, mások – köztük e sorok írója – szerint fontos tradíciót ápoló, ideológiai útmutatásként) azt a megnyugtató kijelentetést tette, hogy „Budapest mától újra a nemzet fővárosa”, tudniillik az előző hatvanöt évben nem volt az.

Nyerges András| Népszabadság| 2010. október 9. |87 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Normális | 2010. október 18. | 07:28:38

Már törlik az igaz véleményt is,egyeseknél az igazságból már hiányzik az I !

Normális | 2010. október 18. | 07:24:26

Én azt tartom felháboritónak,hogy leirtam a véleményem,hogy mit láttam tapasztaltam,milyen gyönyörű volt a fövárosunk,stb! És az egészet nyontalanul kitörölték! Gratulálok4

Deák János | 2010. október 16. | 16:28:16

Nem érzem az új levegőt. Nekem Budapest az a fotó, amit a Népszabadság leközölt, Móricztól Gellért Oszkárig mindenki rajta van, aki az irodalomban számít. Ez a fotó megmarad, a bérbloggozók mocskolódása, akiknek fogalmuk sincs arról, kik vannak a képen, nem érdekel. Száz év múlva, lehet hogy előbb is - senkit sem fog. "Perc emberkék" gyalázkodása nem érdekes. Na, kinek a kifejezése ez, kedves bérbloggozók? Elő a Google-val... De jobb ha elfelejtik. Most nem ő a mérce. Kár..

FSZEK | 2010. október 12. | 18:34:11

már 19ben mennyire igazuk volt:
"Budapest már régóta nem a nemzet fővárosa, mert „az a lelki kapocs, amely normális körülmények között a fővárost a vidékkel összeköti, nálunk már rég elszakadt. Budapest nálunk nem életet és fényt sugárzó centrum, hanem mételyt és bomlást terjesztő szemétdomb volt. Budapest már nem a miénk, nem a magyaroké"

egyébként a cikk megint azt sugalja, hogy Orbán a nyilasokkal kokettál 1944el és a 65 évvel...nevetséges.

Éppen ideje volt, hogy új levegő fújjon Budapesten.
Tarlós a legjobb ember erre!
Hajrá Magyarok,Hajrá Tarlós!


ps.:a károgóknak meg üzenem, hogy ezután a 20 év után csöndben kéne maradni...

matyas1443 | 2010. október 12. | 16:46:57

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Lütyő | 2010. október 11. | 21:50:32

"Budapest újra magyar."
Hát, nekem a Bp. zászlajáról nem ez jut eszembe. Semmi magyaros sincs benne...

exkalibur | 2010. október 11. | 17:00:54

Kedves Durruti!
Felemelő pontossága, amikor a miniszterelnök sandán kétértelmű szavait értelmezi. Én csak egy dolgot szeretnék megtudni Öntől: mit jelent az, hogy "a nemzet fővárosa"?
Tudomásom szerint a nemzet etnikai-szociológiai-kulturális fogalom, a főváros pedig adminisztratív-geopolitikai. A kettő összekapcsolása elég sajátos, olyan mintha azt mondanám, a sajt hús, mert fehérje. Magyarországnak mint adminisztratív egységnek a fővárosa Budapest, ám a magyar nemzethez tartozik például egy Szlovéniában élő magyar is. Akkor az ő fővárosa Budapest és nem Ljubljana? Tehát bokros dolgait Pesten kell hogy intézze, itt szavaz és ide fizet adót? A pilisszentlászlói szlovák, aki joggal tarthatja magát a szlovák nemzethez tartozónak pedig menjen Pozsonyba, a fővárosába ügyeit intézni? S interveniáljon az ottani törvényhozásnál? Ugye hogy ez egy abszurd kijelentés egy a nemzetközi politikában jártas miniszterelnöktől? Országunk első emberétől? Több millió angol, spanyol, francia él hazájától távol, szerintem kacajba történek ki, ha azt mondaná nekik, hogy pl. az ő fővárosuk Párizs. Azt mondanák rá, hogy Párizs Franciaország fővárosa. Adynak egyébként Párizs a Bakonya volt. Erre a szép sorra sokkal tovább fogunk emlékezni, mint miniszterelnökünk szép zengzetes blablájára...

durruti | 2010. október 11. | 12:03:13

Azt írja Nyerges András hogy "Orbán Viktor a jobboldal újabb elsöprő győzelme alkalmából (sokak szerint a hatalmi arrogancia megnyilvánulásaként, mások – köztük e sorok írója – szerint fontos tradíciót ápoló, ideológiai útmutatásként) azt a megnyugtató kijelentetést tette, hogy 'Budapest mától újra a nemzet fővárosa', tudniillik az előző hatvanöt évben nem volt az." Nos Orbán Viktor nem egészen ezt mondta, hanem: "Magyarország ezzel a mai összefogással lett igazán egységes, hiszen ma szerezte vissza a fővárosát. Budapest az elmúlt húsz évben mindig vitában állt az ország többi részével. Hol így, hol úgy, de mindig különállt, mindig konfliktusok góca volt. Mától Budapest az egység része, mától ismét Budapest a nemzet fővárosa." (http://www.orbanviktor.hu/beszed/a_magyarok_a_kormanyzasrol_mondtak_velemenyt) A 65 évről ugyanakkor Tarlós István beszélt. Ennyit a pontosságról....
(Nyerges többi következtetéseivel egyet lehet érteni.)

medve1942 | 2010. október 11. | 11:17:06

Alkotmányozó kétharmaddal szerintem símán ki lehetne mondani, hogy Magyarország fővárosa Debrecen, mert meglehetős vészhelyzet van, és olyankor az szokott lenni (1849, 1944). Azt is, hogy Nagy-Budapest egy sztálinista-rákosista csinálmány, elég 14 kerület, mint 1949 előtt, a többi legyen önálló előváros. (Lehet, hogy ez nem is volna igazán hülyeség?) No de, nem nő meg akkor túlságosan Kósa szarva? Nehéz dolog miniszterelnöknek lenni.
Ady Budapestje egyébként alapvetően lócitromszagú lehetett, hála az omnibuszoknak és konflisoknak.

manipul | 2010. október 11. | 10:46:29

Tisztelt Csita!
Akkor Önnek is szól az alábbi kommentem
manipul | 2010. október 11. | 10:42:49
azzal a kiegészítéssel, hogy értelmezni akárhogy lehet, de nem hamisítással. Tehát ezt mondta valaki, én pedig így értelmezem. De fordítva nem megy, én így értelmezem, tehát ezt mondta.

csita | 2010. október 10. | 11:47:52
Manipul!
Egy politikus nyilatkozhat, egy vagy akarhany-ertelmuen is, de sajnos az utobbi esetben az ertelmezes a hallgatosaganak a joga. Ez az o kockazata. A jo,vagy rosszindulatu felrertelmezes elkerulhetosegenek egyetlen modja a hatarozott egyertelmuseg.
Nos, ebben az esetben en semmifele felreertesi lehetoseget nem latok.

manipul | 2010. október 11. | 10:42:49

Tisztelt Excalibur!

Maradjunk abban, hogy nem bontja ki a valóság minden részletét, ugyanis ott az "újra" szó, tehát akkor már volt a nemzet fővárosa. Az pedig, hogy mikortól "nem volt" a szövegből nem derül ki. Jelen esetben a látszólag kis eltérés komoly értelmezési különbségekhez vezet, amit rendesen ki is használnak a balmenetű kommentelők. Az Ön elég erőltetett okfejtésének inkább a "végre" kifejezés felelne meg. Nem mindegy, hogy valaki újra olimpiai bajnok lett, vagy végre olimpiai bajnok lett. Finom, de egyáltalán nem ritka nyelvi manipuláció ez, főleg a balliberális zsurnalisták éltek és élnek vele.

"exkalibur | 2010. október 10. | 14:29:37
Kedves Manipul! Rossz jezsuita lenne magából az, hogy "Budapest mától újra a nemzet fővárosa" bizony a logika szabályai szerint azt jelenti, hogy eddig nem volt az, minek púderozni. ..."

medve1942 | 2010. október 11. | 09:59:55

nablaquadrat - teljesen egyetértek, szerintem is igaztalan minden ilyen anti- vád. Őt a győzelem érdekli, nem az elvek.
Dr. Kende Péter, a jogász 2002-es Viktor-könyvében, amit aztán igazán nehéz volna fideszista propagandakiadványnak nevezni, nagyon határozottan leszögezi, hogy minden kisebbségi csoportból való származásra történő célozgatás legenda. És nem mind arany, ami legenda, mondhatjuk "hátulról mellbe" típusú pártpropagandának is.

Normális | 2010. október 11. | 08:51:48

Budapest újra magyar! Ekkora baromságot! Szoval 49-ig magyar volt,utána 98 ig nem volt magyar, majd négy évig megint magyar lett,csak akkor még nem jutott eszébe derék miniszterelnökünknek,majd 8-évig megint nem és mostantól ujra! Haleluja4

bubba | 2010. október 11. | 06:40:16

A folenytelen magabiztos Kaptafa nem normalis-e?

nablaquadrat | 2010. október 11. | 05:50:34

@ medve1942 | 2010. október 10. | 23:00:51

"Egyébként sajnos, akárhogy olvasom, az egész cikk belemagyarázás-jellegű. Ha valaki Orbán nyilvános életművéből egyetlen konkrét vagy akár áttételes zsidózást, cigányozást vagy buzizást produkál, annak kezet csókolok"

Nyogodtan kijelentheted ezt, ilyen nincs.
Van azonban egyetlen -többszöri- megnyilvánulása a rendszerváltás körüli időkben, (nem tudok hozzá forrást adni a saját fülemen és emlékezetemen kívül), amelyre Orbán antiszemitizmusának alátámasztását az SZDSZ később alapozta:

Orbán az 1990-es választások kampányában több interjúban is kijelentette, hogy ő nem zsidó.
Ennyi elég volt akkoriban Orbán antiszemita hírének megalapozásához.
Véleményem "ebben az ügyben":
Ha Orbán eddig nem lett antiszemita mindazon sérelmektől, amit az álbaloldali és álliberális pártokráciától nem létező antiszemitizmusára hivatkozva elszenvedett, akkor ezután sem lesz az.

Baron Blum von Sukoró | 2010. október 11. | 00:36:58

Moderálási alapelvek- komment törölve -

medve1942 | 2010. október 10. | 23:36:26

Dodann: mihelyt eldöntjük, mi a nemzet, lehet arról is vitatkpozni, elyik a nemzet fővárosa. De itt a dolog úgy áll, hogy a fix pont "a nemzet én vagyok", meg akik rám szavaztak. Viszont Deák Ferenc óta tudjuk, hogy a magyar nemzet tagja "minden honpolgár". Ez az álláspont nyolc évszázadon át alakult ki, attól a középkori felfogástól kezdve, hogy a nemzet 108 szkítiai nemzetség.

kaptafa | 2010. október 10. | 23:07:20

Folyt.:
Nyomot akar hagyni a szerencsétlen. Elhitte magáról, amivel hízelegnek neki. Kossuthot, meg a többi ízléstelenséget, amit egy rendes öniróniával rendelkező srác kiröhögött volna. Teljesen a maga hatása alá került. Ezt szívjuk szerintem. Ezeket a valaha jó képességű első generációs frusztráltakat. (Gyurcsány dettó, azzal a különbséggel, hogy őt befogadta egy mozgalom. Majd most, amikor nem fogadja őt vissza, akkor látjuk meg túl van-e ezen a frusztráción.
Szóval, csak szeretetre vágynak a fiúk, arra hogy ők sem rosszabbak, és most ezt szeretnék belelátni ebbe a pillanatnyi többségbe. Csak nehogy rájuk pirítson valaki, amikor "nem jó kézzel fogják az evőeszközt", mert akkor sértődés és bosszú lesz a vége. És a Duna folyását is meg fogják fordítani. Óvatosan a bírálatokkal! És főleg a humorral, azt nagyon nem szeretik, ha kinevettetik és kinevetik őket. Persze ki szereti? Ahhoz már tényleg magabiztosságra van szükség.

kaptafa | 2010. október 10. | 23:06:47

Igyekszem a fölényeskedést kerülve fogalmazni.
Képzeljétek el, hogy amikor egy képességes falusi gyereket 18 évesen fölvesznek a jogra, hogyan tájékozódik Budapesten? Hány barátja ismerőse van? A pesti (esetleges jogász famíliákból jött) csoporttársai mennyivel otthonosabban léteznek a Kecskeméti utcában. Nem normális-e, hogy nem érzi a saját városának, lötyög rajta, mint a kapott nagykabát. Egyetemi éveinek jó része azzal telik, hogy bebizonyítsa, ő sem kevesebb ezeknél a pesti ficsúroknál. Tanul, és a vidéki barátokkal Fodor, Kövér, Áder, stb. egymásba kapaszkodva buzdítják magukat, őrzik az önbecsülésüket. Joggal, hiszen valójában tényleg nem kevesebbek attól, hogy nem itt születtek.(Fodor ki is nőtte.) A baj csak az, ha 20-30 év múlva, miniszterelnökként, házelnökként is még itt tartanak. A frusztrált vezető az összes megalázottságát le akarja törleszteni, ha eljön a pillanat. A MONDAT, szerintem ennek a pillanatnak a szülötte. A Nemzeti kitelepítése a Soroksári útra is, egy hasonló dafkéből született. Nem tud az elmúlt száz év pesti kultúrájához nyúlni, mert '"nincs meg neki". Se Füst Milán, (lásd Kósa nagyívű nyilatkozata), se a többi. Hadd ne soroljam. (Szegény Wass Albi azért kell nekik, mert egy olyan szerző, aki még gazdátlan, és átrágva magukat rajta csak az övék lehet. (Plusz, megúszható a Szerb Magyar irodalomtörténet elolvasása.)
Innen jönnek azok az ötletek, hogy a Sándor palotába vágyik, vagy be akarja költöztetni a Néprajzi Múzeumba a parlamenti apparátust

medve1942 | 2010. október 10. | 23:05:34

A Carl/Karl kérdéshez: egyszerűen régies-arisztokratikus írásmód. Carl von Ossietzky 1936-ban kapott Nobel-békedíjat, épp koncentrációs táborban ülve, akár a mai kínai ellenálló. "Nincs új a Nap alatt."

medve1942 | 2010. október 10. | 23:00:51

Egyébként sajnos, akárhogy olvasom, az egész cikk belemagyarázás-jellegű. Ha valaki Orbán nyilvános életművéből egyetlen konkrét vagy akár áttételes zsidózást, cigányozást vagy buzizást produkál, annak kezet csókolok. Bizonyára vannak ezzel kapcsolatban gondolatai, de tudja, hogy ezeket az ember éppúgy nem teszi közszemlére, ahogy nem jön ki a klotyóból kigombolt sliccel. Akar ő még több is lenni, mint egy kis ország miniszter- vagy köztársasági elnöke.

medve1942 | 2010. október 10. | 22:55:13

Van a németeknél egy úgynevezett Digitale Bibliothek. Rengeteg jogdíjmentes (szerző több, mint 70 éve halott) dolgot kiadtak lemezen, kifejezetten olcsón, ezt az egész anyagot pedig egy zeno.org felrakta a netre. Itt látszik, mit jelent a digitalizálás: a hét vastag kötetes lipcsei művészeti lexikon vagy a 36 vastag zsebkönyv formátumú Fischer Weltgeschichte egyaránt egyetlen CD. Kb. harminc CD sorakozik a képernyőm mögött egy polcon. De ma már egyszerűbb a zeno.orgból kikeresni bármit, ahogy a babylon.com előfizetése óta elő sem veszem a szótáraimat.
Szerintem OV Budapest-élményét alapvetően a 2002-es választás éjszakája határozza meg, ahogy fokozatosan módosultak a végén, Budapestnél a számok, kikerült Csurka és Tárgyán és bekerült az SZDSZ.

dodann | 2010. október 10. | 22:19:50

Érdekes cikk, nem is gondoltam, hogy ilyen messze vezetnek ezek a mai szálak.

Mindazonáltal az biztos, hogy 45-90-ig, majd a Demszky-rendszerben Budapest nem volt a nemzet fővárosa.

A kommunizmus fővárosa volt, amelyet az 56-osok vére festett vörösre, aztán pedig 2002-ben és 2006-ban is átbillentette a választásokat a ballibik felé az ország vidéki, nagyobbik felének akarata ellenére.

És nem gondolom, hogy ma Budapesten több a nemzeti érzésű, kereszténydemokrata ember. Az elkeseredett emberek vannak sokan, akik most a jobboldalba vetették a bizalmukat, valamint egy hatalmas tömeg baloldali ember, akiket az MSZP elárult, és ezért ma nem tartoznak sehová.

De azért jól hangzik.

piramis | 2010. október 10. | 20:49:17

vakablak | 2010. október 10. | 20:17:54

Kösz a korábbi kedves soraidért.
A helyedben én nem állnék oda judapestezőkkel és hasonlókkal vitatkozni. Ez az emberfajta gyógyíthatatlan és meggyőzhetetlen.

vakablak | 2010. október 10. | 20:17:54

„kötetének”, mielőtt egy gépelési hibába is belekötsz, antiszemita trollom.

vakablak | 2010. október 10. | 20:16:18

krumplileves | 2010. október 10. | 19:42:24

Természetesen a netről van az információ, csoda tán? Van élő ember, aki azt gondolná, hogy van itt nekem a könyvespolcon egy 19. századi „Társalgási lexikon hölgyeknek”, tíz kötetben?! Ostoba vagy. Nem állod meg azt sem, hogy ne okoskodj a Karl/Carl kérdésben, de nesze, okulj, itt a lexikon első kötetébej digitalizált címlapja, rajta pedig a szerző „C. Herloßsohn” néven szerepel. Ezen az sem változtat, hogy más források Karl néven említik.

http://images.zeno.org/DamenConvLex-1834/K/big/damenconvle-001-0000.png

krumplileves | 2010. október 10. | 19:42:24

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Balango | 2010. október 10. | 19:26:27

Egyébként Budapest legendás város. Egyedülálló helyet foglal el például a judaizmus és a kereszténység kapcsolatának történetében. Jeruzsálem és Róma vallástörténeti jelentősége sehol sincs Budapesthez képest.

Itt hangzott el ugyanis Hanuka ünnepén a kontinens legnagyobb zsinagógájában a Nagy Böszme szájából: "megszületett a Megváltó".

:-)

Balango | 2010. október 10. | 19:23:55

Ennyi maradt? Egy üres politikai frázisra ilyen nagy ívű elemzéssel reagálni? Érdemi mondanivaló nincs? Mondjuk Budapest elmúlt 20 évéről?

Egyébként Budapestet nagyon sokan nem szeretik. Nem véletlenül költöznek ki belőle annyian. Sokat elárul róla, hogy legendás szabadelvű polgármestere (Hogy is hívták? Talán Demszkynek?) is úgy ítélte meg, hogy családjának és neki is jobb helye van a határain kívül. Erről írt Nyerges András?

medve1942 | 2010. október 10. | 18:20:23

Sajnos, régi barátjának, Gyurgyáknak az Ezzé lett magyar hazátok című könyvét se fogja soha elolvasni. Túl vastag. Így aztán igazából fogalma sincs arról mi az a nemzet, csak azt tudja, hogy az emberek többsége az "enyém a vár, tiétek a lekvár" óvodás szintjén gondolkozik, és szívesen hiszi, hogy nemzet az, amihez ő maga tartozik. Neki pedig a többség kell, és abban nagyon is igaza van,. hogy aki nem ment el szavazni, az "engedélyt adott".

vakablak | 2010. október 10. | 17:54:19

piramis | 2010. október 10. | 15:29:46

Tömör és tökéletes leírása ez a bajok eredetének. Gratula, mély tiszteletem.

medve1942 | 2010. október 10. | 17:21:22

Nem látok Orbán lelkébe, szerintem semmit se hisz komolyan, de ez más kérdés. Ha van ilyen szinte kóros antibaloldalizmusa, akkor az általam nagyon tisztelt Nyerges András cikke ezt tovább fogja vastagítani. Ha netán elolvassa.
Én ebben a számban szívesebben olvastam Török Gábor-Orbán cikkét.

piramis | 2010. október 10. | 15:29:46

Orbán megjegyzése Budapestről pontosan ugyanaz a rosszindulatú és ostoba provokáció, mint a „haza nem lehet ellenzékben” vagy a ”baloldal mindig rátör a nemzetére”. Orbán „életművének” egyik alappillére a nemzeti közösség felrobbantása, szisztematikus szétforgácsolása. A jobboldal énképét, önazonosságát a létező legreakciósabb és legártalmasabb módon volt csak képes megerősíteni: a baloldal folyamatos gyalázásával, sértegetésével. Miközben ez neki személyesen sokat hozott a konyhára, az ország belehülyült, belebetegedett. A kilábalás akkor kezdődik majd el, ha a jobboldal humánusabb és intelligensebb része felismeri, hogy ez a megosztottság kizárólag egy erkölcsileg züllött, lecsúszott ember érdekeit szolgálja.

ossian | 2010. október 10. | 15:15:07

catoo | 2010. október 10. | 14:58:17

Nem Bünös várós, hanem Büdös Város!"

:-)))

Ady Endre előszeretettel nevezte "bűz Budapestnek" a múlt század legelején. Nem indokolta meg, de ha valaki elolvassa az 1400 leveléből azokat, amik 1903-tól Budapestet is érintik, meglepve tapasztalja, hogy mennyire visszaköszön a véleménye a mai véleményekkel. Most egy halvány értelmű Miky fohászkodhat úgy, hogy amiben nem szűnt meg hinni soha: Budapest újra magyar - de ezt a frenetikus baromságot még mindig felülírja : jószagú lett-e egyszeriben a főváros???

Na és mitől lett magyar, teljesen hülye honfitársunk, hiszen a lakosságának összetétele, helyesebben Budapest lakosai nem cserélődtek, nem költöztek el, nem költöztek be, ergo: minden ugyanaz, esetleg a kutyaszar lett illatosabb miky orrának. :-))))

catoo | 2010. október 10. | 14:58:17

Nem Bünös várós, hanem Büdös Város!

vakablak | 2010. október 10. | 14:49:32

„Budapest gyönyörű falait az ellenség acélabroncsa ropogtatja. Más város rég a kétségbeesés paroxizmusával omlott volna össze.”

A paroxizmusról Carl Herloßsohn művéből, „Társalgási lexikon hölgyeknek” (Damen Conversations Lexikon, 1834-1838, összesen 10 kötet):

„Paroxizmus: általában erőteljes és szenvedélyes fellobbanás, szó szerinti értelemben azonban betegségek során az az állapot, amikor a láz eléri legmagasabb fokát.”

exkalibur | 2010. október 10. | 14:29:37

Kedves Manipul! Rossz jezsuita lenne magából az, hogy "Budapest mától újra a nemzet fővárosa" bizony a logika szabályai szerint azt jelenti, hogy eddig nem volt az, minek púderozni. Csak egy miniszterelnöknek, aki egy ország miniszterelnöke, illene tudnia, hogy egy nemzetnek nem, csak egy országnak lehet fővárosa. De egye fene, szeressük ilyennek, eszik, nem eszik a magyar, nem kap mást, ha megfogta, hadd vigye...
miky75-nek pedig csak annyit, hogy ekkora baromságot - Husz évi keserves megpróbáltatás után valóra vált, amiben hinni nem szűntem meg soha egy percre sem: Budapest újra magyar - még életemben nem olvastam, de lelke rá, az ostobaság ugyanis pártsemleges...

miky75 | 2010. október 10. | 14:02:13

Moderálási alapelvek- komment törölve -

bulla istvan | 2010. október 10. | 13:30:28

Moderálási alapelvek- komment törölve -

ossian | 2010. október 10. | 12:06:06

"Aki most elment szavazni felhatalmazást adott, aki otthon maradt engedélyt adott a Fidesznek a munka folytatására - mondta a miniszterelnök. Budapest az elmúlt 20 évben mindig vitában állt, Budapest mától újra a nemzet fővárosa - mondta Orbán Viktor.

Budapesten 65 éven át baloldali vagy liberális vezetés volt, most fordul elő, hogy a kormány és a város vezetése egy hangon fog beszélni, ez mindenképpen megkülönbözteti az új vezetést az eddigitől - mondta Tarlós István." (Hír 24)

Egymás után mondták kvázi ugyanazt, Orbán 20 évről, Tarlós 65-ről beszélt, és mind a kettő oltári nagy baromságot mondott.
Ám, mivel Orbán helybenhagyólag állt ott Tarlós mellett a 65 év elhangzásakor, így jogos azt vélni, ugyanazt gondolja.

Budapest 65 éve is, 20 éve is az ország fővárosa volt.
Ha a nemzet alatt a határon túliak is értendők, akik nem magyar állampolgárok, nos az ő fővárosuk eddig se volt Budapest, és eztán is csak akkor lesz, ha magyar állampolgárok lesznek.

csita | 2010. október 10. | 11:51:11

Letezik persze a nyelvi tobbertelmuseg meghamisitasanak fogalma is, pl. "hetenkent". Ezt talan ebben az esetben is alkalmazhatjatok.

csita | 2010. október 10. | 11:47:52

Manipul!

Egy politikus nyilatkozhat, egy vagy akarhany-ertelmuen is, de sajnos az utobbi esetben az ertelmezes a hallgatosaganak a joga. Ez az o kockazata. A jo,vagy rosszindulatu felrertelmezes elkerulhetosegenek egyetlen modja a hatarozott egyertelmuseg.
Nos, ebben az esetben en semmifele felreertesi lehetoseget nem latok.

manipul | 2010. október 10. | 11:14:49

Ezt mondta Orbán „Budapest mától újra a nemzet fővárosa”,
Ezt meg nem mondta:" tudniillik az előző hatvanöt évben nem volt az. "
Aki nagyon akarja értelmezheti sokféleképpen, de ne Orbán helyett, hanem kizárólag a saját nevében.

ossian | 2010. október 10. | 11:13:17

Mas. Karinthy neve nem biztos, hogy veletlenul maradt le. Nem mindenki van elragadtatva a szarmazasatol a jobboldalon, regen se, ma se. "

Ezt chili írta.
Nos, akkor ott a kép alatt még egy-két névnek le kellett volna maradnia. (Lengyel, Ascher,Szép, Gellért).
Ez a másik túlzás. Elvégre nyilván a tördelőszerkesztő hibája, mert lemaradt a Kosztolányi i-je is - a Népszabadság napilapban, ahol remélhetőleg még nem mélymagyarok szerkesztenek.

verszacse | 2010. október 10. | 10:01:04

Ha egy vezető félművelt, sőt a legtöbb területen műveletlen, akkor törvényszerű, hogy a kiválasztottaknak csak a hűség szempontjának kell megfelelni, nem szabad, hogy a "főnöknél" okosabbak legyenek. Hamarosan sokak számára fog kiderülni, hogy a kontraszelekció ugyanúgy megbosszulja magát, mint ahogy ez volt a helyzet a szocializmusban is. Lásd: cipészt gyárigazgatónak.

medve1942 | 2010. október 10. | 09:59:44

Aki ismeri az erdélyi magyar irodalmat... Nem kell ehhez a Korunkig elmenni. Elég annyi, hogy Karácsony Benő.

Deák János | 2010. október 10. | 09:54:08

Budapest az ország szíve és lelke. Itt éltek és dolgoztak legnagyobbjaink, pezsgő szellemi élete a magyar kultúrában, tudományban olyan volt mint a kovász a kenyérsütésben. Ha a mai jobboldal nagyszerű hagyományait le akarja rombolni, sóval behinteni, azzal a magyarságnak árt, Ady, József Attila, Bartók és a többiek - a sort oldalakon át lehetne folytatni - emlékét sértenénk.
Kedves Erdély rajongók. Az erdélyi magyar irodalomnak volt egy másik hagyománya is, Asztalos István, Nagy István, Szemlér Ferenc, Méliusz József, a Korunk. Aki ismeri a romániai magyar irodalmat, megérti, miről van szó. Aki nem tudja, mit jelentenek ezek az alkotók és csak a fétisneveket ismételi, annak pedig úgyis mindegy. Ez a hagyomány is része a magyar irodalomnak, ahogy például Budapest elképzelhetetlen a Kiss József szerkesztette Hét, a Nyugat, az Új Hold nélkül, itt dolgozott Füst Milán, Hatvany Lajos, hogy a sort ne folytassam... Hová tértünk vissza? Nem inkább eltávolodunk tőlük? S nézzük, hogyan úszik el a dinnyehéj, miközben fecseg a felszín....

Peakpredator | 2010. október 10. | 09:41:37


hunnia1234 | 2010. október 10. | 08:36:44
...???...nem értem, most te mire gondolsz, merthogy én abszolút nem rád gondoltam, hanem erre: Mudnol | 2010. október 9. | 23:25:07

csita | 2010. október 10. | 09:35:18

tkp. miit vartok OV-tol? Valakinek volt illuzioja?

pedro_amigo | 2010. október 10. | 09:21:39

Moderálási alapelvek- komment törölve -

hóvirág | 2010. október 10. | 09:08:32

"Budapest mától újra a nemzet fővárosa”, tudniillik az előző hatvanöt évben nem volt az."
Hát mi az a.... p...... volt? Kipontoztam, mert finom vagyok és nőies!
Ez az ember úgy lökött, ahogy van!

hunnia1234 | 2010. október 10. | 08:36:44

Peakpredator | 2010. október 10. | 08:10:14
Ha írásom szerint alfélfetisiszta vagyok akkor büszke vagok a megbélyegzésre. :-))

Normális | 2010. október 10. | 08:16:51

Bűnös város? És vajon kiknek köszönhető,hogy igy alakult,a derék becsületes és tisztességes jobboldalnak,akik a nyakunkra hozták a szovjeteket! Akkor miért nem voltak-MAGYAROK?

Peakpredator | 2010. október 10. | 08:10:14

Örömteli dolog, hogy bármibe mindenki a szájíze szerint azt látja bele, amit akar és kedvére kidurrantathatja magából bélgázait, ahogy ezt itt pár sorral lejjebb ez a kifinomult alfélfetisiszta is tette :))) Budapesten meg rendet kell tenni és kész! (mert most kócos és rendetlen)

citoyen | 2010. október 10. | 07:57:10

"nemzet fővárosa", "keresztény-nemzeti" - milliókat lázba hozó, semmitmondó kifejezések. egy erkölcstelen, álszent, proletár klikk eszeveszett harácsolásának roppant ócska álcázása, a jobboldal értékes eszméinek sárba tiprása. a szocik legalább nem álszenteskedtek, nyíltan loptak. :-))) no, de azért szórakoztató ez a sok liberálbolsizás, szaloncigózás, zsidózás, fasisztázás, nácizás, komcsizás... ez a magyar nyelv diadala az ész felett.

medve1942 | 2010. október 10. | 07:52:25

Ha már Móriczot javítjuk: Kós Károly. Koós is van, de az más híresség.

Normális | 2010. október 10. | 07:51:14

Moderálási alapelvek- komment törölve -

hunnia1234 | 2010. október 10. | 07:36:00

Én a nemzetet nem egy fajnak hanem egy törzsnek tekinteném.
A törzs minden fajt befogadhat, de befogadás után azonosul a törzs szokásaihoz, hagyományaihoz, és büszke rájuk és büszke a törzshöz való tartózásához.
A nemzeti érzés az nem kirekeszt hanem összetartja a törzshöz tartózókat. A Törzshöz tartozók segítik egymást és megbecsülik és tisztán tartják a törzsi vagyont.
Ha Orbán hibázott akkor abban hibázott hogy Budapest Magyarország fővárosa, de még nem a magyar nemzet fővárosa, amíg nem tud példát mutatni az összefogással, tisztasággal, a közös vagyon megbecsülésével, a magyar kultúra ápolásával.
És azok akai a törzsi ideál szerint élnek, azok a nemzetiek. Tehát nemzetinek lenni, de megbecsülni más nemzetiségeket is, az egy erény.

chili | 2010. október 10. | 02:32:38

bocs: Moricz Zsigmond

chili | 2010. október 10. | 02:30:55

jozsiba

Szerintem orbannak beszukult a szemlelete, regota nem kepes tobb oldalrol latni a dolgokat. Nezd meg, mi lett a regi barati korevel. Mar koverrel se a regi a viszony. Ki mer neki ellentmondani? Minden egyes fideszes egzisztenciaja tole fugg. Eleg kellemetlen szituban lehetnek, mert mivel vilagos koncepcio nincs, hogy is lehetne--jogasz, valodi elettapasztalat nelkul--,barmikor barki elcseszhet valamit, es akkor mit szol hozza a kegyelmes ur...

Mas. Karinthy neve nem biztos, hogy veletlenul maradt le. Nem mindenki van elragadtatva a szarmazasatol a jobboldalon, regen se, ma se. Nalunk mar ez a zsenik sorsa: pityi palkok fintoroghatnak Kertesz Imren meg Esterhazyn. Bezzeg Wass, az igen. Erdelyt nekem az Abel a rengetegben jelenti, meg a tobbi Tamasi Aron konyv. Koos Karoly es Moritz Erdely trilogiaja volt ram nagy hatassal, es kamaszkoromban az Erdelyben jatszodo Jokai regenyek. Wass Albert vicc ezekhez kepest.

smartdrive | 2010. október 10. | 02:05:55

mi az, Karinthy már nem fért ki?

adamant | 2010. október 9. | 23:36:17

Mudnol | 2010. október 9. | 23:25:07

"Nem kéne leszokni egy idióta (légyen az kétharmados me.) böfögéseinek kihangosításáról? Fingik, hát fingik. Szagolják az elvbarátok! "


Remélem és hiszem, hogy a mai Budapestet nem ez a stílus jellemzi.
A fényképen is bemutatott Nyugatosok legalább is nem ezt képviselték...
:((

Mudnol | 2010. október 9. | 23:29:06

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Mudnol | 2010. október 9. | 23:25:07

Moderálási alapelvek- komment törölve -

józsibá | 2010. október 9. | 22:48:51

Hát, az én erdélyi barátaimnak tele van a hócipőjük ezzel a szemlélettel.

józsibá | 2010. október 9. | 22:41:58

Hát, az én erdélyi barátaimnak tele van a hócipőjük ezzel a szemlélettel.

józsibá | 2010. október 9. | 22:36:50

Chili! Orbán normális,persze,hogy az! Csak éppen a 22 évvel ezelőtti O. V. körberöhögné a mait, a 18 évvel ezelőtti meg gyilkos iróniával a sárba döngölné, oszt jó napot. Csak cinikus, nem hülye.

adamant | 2010. október 9. | 22:34:17

"Valakiknek oriasi dobas a millioszamra fogyasztott tucatszam elokerult mu..."

Pl. Amerikából nézve, erre azt mondanák, hogy mekkora üzletet talált valaki Wass Albertben, ha millióan olvassák...

Persze, persze, a sok millió országhatáron kívül és belül, mind primitív, nemzetieskedö, bunkó, tanulatlan, "bögatyás magyar"...
:((

Egyébként az erdélyi élet már csak ilyen. Ilyen "dagalyos, magyarkodo"...
Nem kell szeretni...

józsibá | 2010. október 9. | 22:13:26

Chili! Orbán normális,persze,hogy az! Csak éppen a 22 évvel ezelőtti O. V. körberöhögné a mait, a 18 évvel ezelőtti meg gyilkos iróniával a sárba döngölné, oszt jó napot. Csak cinikus, nem hülye.

chili | 2010. október 9. | 22:07:36

jozsiba

Egyetertek! WAss regenyeinek mar tobbszor nekivagtam, de a dagalyos, magyarkodo, eroltetett stilusa miatt folyton nevetnem kellett. 10 oldal volt a max., amit kibirtam. Valakiknek oriasi dobas a millioszamra fogyasztott tucatszam elokerult mu, nem sajnaljak a penzt a propagandara.

chili | 2010. október 9. | 22:03:38

Koszonet a szerzonek az alapos attekintesert. Orban nem normalis, de az a baj, hogy a hiveit is atvitte a sajat maguk altal teremtett latszat-vilagba. Hiaba o az 52 % alatal megvalasztott part vezetoje, bizonytalan onmagaban, mert belul erzi, hogy nincs felkeszulve a szerepre, amit a hivei kritikatlaul a nyakaba varrtak. Tovabbra is a megosztas es a bunbakkereses utjan latja megorizhetonek az olyannyira vagyott hatalmat. Ez az ember fel, es aki fel, annak a balsejtelmei be is fognak kovetkezni. Remelem, minel elobb.

józsibá | 2010. október 9. | 21:57:23

Mi a fajgyűlölet stb. ellenkezője?
Nemzeti oldal? Én nem vagyok nemzeti? Szerintem Wass egy érdektelen lektűrszerző. Innentől kezdve ki vagyok rekesztve?

adamant | 2010. október 9. | 21:40:07

Béluska | 2010. október 9. | 21:15:48

"Igen, Orbán jól mondja, Budapest visszatért az 1944 évi Budapesthez.
A fajgyűlölő, rasszista, nyilas Budapesthez."

Gondolom, most nagyon vicces akartál lenni!!!??

Sétál egy kicsit Budapesten.
Mondjuk a Károly körút-Dohány utca-Nagykörút-Király utca által határolt területen.

Nyoma sincs fajgyülöletnek, rasszizmusnak, vagy nyilasok jelenlétének.
Söt, ha mondhatom pont az ellenkezöje!

(Úgy látszik nagyon messziröl írhatsz lélekben és életvitelben egyaránt.)

Béluska | 2010. október 9. | 21:15:48

Moderálási alapelvek- komment törölve -

matyas1443 | 2010. október 9. | 21:03:55

Moderálási alapelvek- komment törölve -

halder | 2010. október 9. | 20:43:01

Moderálási alapelvek- komment törölve -

TeaLeo | 2010. október 9. | 20:27:21

Moderálási alapelvek- komment törölve -

adamant | 2010. október 9. | 20:26:23

Szaladó | 2010. október 9. | 19:46:32

"Ettől az egész keresztény-nemzeti kurzustól viszketek."
Nincs neked antimagyar allergiád, amitöl viszketsz...?

A kutyaszarról nem a város tehet, hanem a kutyatartók, akik - a világ több más városához hasonlóan - nem igazán serények háziállataik piszkának az eltakarításában.

A város szép, hangulatos, van charme-ja (több, mint a "Schwester" Bécsnek), csak az elmúlt évtizedek alatt a pusztításokat nem sikerült tartósan helyrehozni és a tisztaságot állandósítani. (Emlékeztetlek a Rákóczi út teljes, kétoldali rekonstrukciójára, gyönyörü volt egy darabig. Mára sajnos a házak sötét szürke, piszkosak.)

ÉN, viszont szeretem így is.
Lehet, hogy olyan vagyok Vele, mint egy szülö a bünözö gyermekével. Haragszom rá, de attól még nem tagadom meg és szeretem tovább, mert az enyém...!

Cellux | 2010. október 9. | 20:09:02

Karinthy láthatóan nem szándékosan maradt le, Kosztolányi is csak "Kosztolány".

De ami figyelemreméltóbb: "Budapest a magyarok fővárosa" a Jobbik kampányszlogenje volt!

Szaladó | 2010. október 9. | 19:46:32

(A nyomtatott Népszabiban Karinthy is szerepel a felsorolásban.)
Ettől az egész keresztény-nemzeti kurzustól viszketek. Ha ennek a kutyaszaros városnak van egyáltalán valami vonzereje, akkor az a nemzetközi színvonalú és nemzetközi kultúrája, amelytől viszont a keresztény és nemzeti izé viszket. Mellesleg Pest mindig is német város volt, ők hozták ide az ipart, a virágzó gazdaságot, a világszínvonalú kultúrát, karöltve az - akkor még - emancipált zsidókkal. A 12 pontot és az alföldi faluból ide származott Petőfi/Petrovics hazafias szavait szinkronban fordították németre, hogy a lelkes tömeg értse.

adamant | 2010. október 9. | 19:45:53

"A hatvanötös szám perdöntő jelentőségű, mivel 1945-re utal, ebből pedig a számolni tudók számára egyenesen az következik, hogy 1944 az utolsó olyan év, amikor Budapest még a nemzet fővárosa volt."

Meggyözödésem, hogy Orbán nem a Szálasi féle Budapestre gondolt, hanem a szovjet megszállástól kezdödöre.

Ez a fajta politikai "matematika", kissé eröltetett és rosszindulatú.

adamant | 2010. október 9. | 19:43:38

Wazull | 2010. október 9. | 19:34:19
Megelöztél!

Nem "lóg" ki a csapatból, ráadásul egyik kedvencem is, ezért külön bosszantó. De aki ránéz úgy is látja és tudja, ki az. Aki ránéz és nem tudja, annak amúgy is tök mindegy...

Wazull | 2010. október 9. | 19:34:19

es Kosztolanyi mellett, cigarettaval a kezeben Karinthy Frigyes. Hozza foghato zseni ritkan szuletik, igy talan erdemes lett volna nev szerint emliteni ebben az illusztris tarsasagban.

saman | 2010. október 9. | 19:29:32

Nekem azért van egy két kérdésem a magyaremancipációs parasztpolitológusokhoz.

Véletlenül nem a Bogár László féle politikai őrültek szoktak lenni a politikai államtitkárok, amikor az ország tárgyal az IMF meg az EU figuráival?

Véletlenül nem kulturális és technikai alapja van annak, hogy a közéleti kirekesztettség egészen durva mérteteket öltött?

http://reszvetelidemokracia.blog.hu/2010/05/04/a_politologus_meg_az_antidepresszans_statisztikak

Véletlenül technikailag nem az történt, hogy a Halász - Zuschlag paktummal éppen a FIDESZ vezette be a kirekesztés ordenáré struktúráit?

http://reszvetelidemokracia.blog.hu/2010/04/28/mekkora_dokumentacioja_van_a_halasz_zuschlag_paktumnak

Rengeteg kérdésem van még, de ezek a legfontosabbak.

reszvetelidemokracia.blog.hu

Бездомный | 2010. október 9. | 19:25:21

Moderálási alapelvek- komment törölve -

saman | 2010. október 9. | 19:22:31

A FIDESZ politikai marketingjének egy alapvető eleme a magyaremancipáció.

E szerint az ideológia szerint a Magyra Köztársaságban olyan közélet működött, ami etnikai alapon kirekesztő hadjáratot folytatott a magyarok ellen.

Bogár László akit egyes sajtófenegyerekek az okkultista közgazdaságtan hazai megteremtőjének aposztrofálnak, azt építgette a Hír Tv és az Echo TV képernyőjén, hogy amíg az SZDSZ - MSZP meg az ő médiabirodalmuk uralmon van, addig itt bizony a magyaroknak nem terem babér.

A nemzetközi összeesküvőtőke laboráns és nem is kollaboráns zsákmányszerző vérszívói hú hú hű hű h á há !

http://reszvetelidemokracia.blog.hu/2008/01/07/bogar_laszlo_fele_osszeskuves_elmelet

http://reszvetelidemokracia.blog.hu/2010/06/03/magyar_e_vagy_szappanopera

Ebben a kontextusban , na ná, hogy Budapest a magyarellenesek fővárosa volt eleddig. Az összes eddigi választás ezt bizonyítja az ő mitológiájuk szerint.

reszvetelidemokraica.blog.hu

kobakaba | 2010. október 9. | 06:14:18

Akkor ez most élcelődés vagy hűségeskü?

HIRDETÉS
Nyugat-est a Zeneakadémi...
Nyugat-est a Zeneakadémián. Bíró hangversenyrendező, Lengyel Menyhért, Ascher Oszkár, Szép Ernő, Erdélyi József, Gellért Oszkár, Móricz Zsigmond, Laczkó Géza, Babits Mihály, Tóth Aladár, Babitsné Török Sophie, Schöpflin Aladár, Füst Milán, Kosztolány
A Turul Fotóriport Iroda felvétele, Budapest, 1930.

A hatvanötös szám perdöntő jelentőségű, mivel 1945-re utal, ebből pedig a számolni tudók számára egyenesen az következik, hogy 1944 az utolsó olyan év, amikor Budapest még a nemzet fővárosa volt.

A miniszterelnök ezzel nem mondott újat, de nagyon is beletrafált a fővárossal kapcsolatos vélekedések egyik hatalmas, ágasbogas hagyományába. Mivel 1944-et jelölte meg az utolsó, mintául szolgáló esztendő gyanánt, haladjunk mi is viszszafelé az időben, és lássuk, mit írt például 1944. december 8-án Nyisztor Zoltán az Új Magyarság hasábjain: „Budapest gyönyörű falait az ellenség acélabroncsa ropogtatja. Más város rég a kétségbeesés paroxizmusával omlott volna össze. Ezt a várost nem szállta meg a német hadaktól megrettent Párizs páni rémülete. (Nyisztor arra céloz, hogy nálunk nem tört ki felkelés a német megszállók ellen, mint Párizsban, 1944 augusztusában – Ny. A.) Bűnös város? Töröljük el végre a megbélyegző jelzőt, s írjuk szenvedéseinek töviseivel koszorúzott homlokára, hogy a hősök városa!”

Azt, hogy negyvennégyben a jobboldalnak már nem volt oka megtagadni Budapesttől a nemzethez tartozás dicsőségét, elő is kellett készíteni valahogy, hiszen 1944 júniusában vitéz Jaross Andor még ilyen kemény szavakkal volt kénytelen észhez téríteni a fővárosi közgyűlést: „Gondoskodni fogunk arról, hogy azok az inficiáló elemek, melyek Budapesten a kozmopolitizmusnak természetszerű terjesztői voltak, kikapcsoltassanak ennek a városnak a vérkeringéséből!” Lévén a szónok a Sztójay-kormány belügyminisztere, ez nem maradt üres fenyegetődzés, de ennek révén lett 1944 végére Budapest orbáni értelemben is a nemzeté.

HIRDETÉS

A negyvennégyes „helytállásig” azonban korántsem volt sima az út. Az 1939-es, a nagy jobboldali áttörést hozó választás előestéjén Makkai János az Új Magyarságban még okkal aggódhatott amiatt, hogy bár „Budapest társadalma már húsz esztendővel ezelőtt választott irányzatot, amikor a keresztény és nemzeti eszmék táborába szegődött, de ezt a lépést csak Budapest népének egy része tette meg. Két tábor néz évek óta farkasszemet egymással, hogy egy-egy politikai eseményre felragyogjon az arca az egyiknek, és megnyúljon az orra a másiknak. Ami világnézeti küzdelem Magyarországon folyik, az voltaképpen Budapesten zajlott le, s innen sugárzott ki az egész országra”.

A helyzet mégis ígéretesnek tűnt, hiszen egyfelől „a keresztény és fajvédő irányzat, a magyar jobboldal kétségkívül Budapesten a legöntudatosabb és a legszervezettebb az egész országban”, másfelől biztató volt, hogy „a baloldali ellenfél várai ma leomlott bástyákkal tudnak csak ellentállani az időnek…” Ezért mi egyéb lehetne a cél: „Budapestnek meg kell most mutatnia, hogy az ország vezető társadalma, az ország legintelligensebb rétege, a magyar nép legérzékenyebb műszere, a főváros lakossága valóban egy új világnézeti és politikai ideál eszméjét akarja követni. (…) A harc, amely most Budapestért folyik. nem arra megy tehát, hogy a magyar fővárosban mennyi mandátumot kapjon ez vagy az a párt.

A küzdelem azért folyik, hogy Budapestet egy új életrendszer vezetőjévé emeljük. Budapest népének meg kell mutatnia, hogy egy új nemzeti ideálnak itt van az értelmisége, itt van a vezető rétege, itt él a polgári vezérkara”. Hogy 1939 mekkora fejlődést jelentett a nemzethez tartozás vonatkozásában, akkor értjük meg, ha Makkai 1939-es reményeit egybevetjük Imrédy Béla 1938 novemberében elhangzott, a fővárost illető keserű kritikájával, mely szerint „Budapest szégyenletesen megbukott a nagy próbán”.

A nagy próba abból állt, hogy „szenvedtünk az úgynevezett budapesti közvélemény hisztériájától, az álhírterjesztés, az oktalan beijedés, a túlzott kétségbeesés végleteitől. Ezzel szemben milyen megnyugtató volt a magyar falu magatartása, ahol nem tört ki pánik sem a háború rémhíreire, se, az élelmiszer-drágulásra, sem a mozgósítás elrendelésére” (8 Órai Újság, 1938. november 20.).

Még inkább átérezhetjük, hogy miféle mélypontról indult el fölfelé a főváros, ha eszünkbe jutnak Illyés Gyulának a Nyugat 1933. szeptember elsejei számában megjelent (és a Magyarok című könyvében, öt évvel később változtatás nélkül újraközölt) szavai, aki úgy látta: „Budapest nincs Magyarországon. Fölötte, alatta, vagy mellette van, tudja a Jóisten, hogy tulajdonképpen hol is van, ha egyszer szellemisége után meg kellene keresnünk a helyét. (…) Az országnak tán fővárosa volt – a nép mindig idegennek tudta.” Már Illyés is csak a folytatója volt ennek a hagyománynak: a jezsuita Bangha Béla folyóiratában, a Magyar Kultúrában a harcias fajvédő Lendvai István azt fejtegette 1929-ben, hogy „Magyarországnak lélekben idegen fővárosa van, amely nemhogy a keresztény magyarság lelkének kifejezője és táplálója lenne, hanem annak végzetes fojtogatója.

Bármily örvendetes változások történtek egy és más dologban 1919 augusztusa óta, ezt az én verdiktemet megváltoztatni még mindig nem tudom.” Budapest nemzeti mivolta annyira kétséges volt, hogy 1925. március 10-én, az akkori törvényhatósági választások előestéjén Bethlen István még csupán ábrándjai egyikeként közölhette a budai Vigadóban összegyűlt hallgatósággal: „Én nem szeretném, hogy még egyszer mondható legyen a fővárosról az, hogy bűnös főváros, előttem a főváros a magyar nemzetnek, országnak, jövőnknek reklámplakátja kell, hogy legyen. Ez a reklámplakát fénylő betűkkel dicsőítse ennek a nemzetnek a józanságát, becsületességét, a magyar nemzet géniuszát.”

Bethlen tudta, hogy ez nem egyhamar következik be, hiszen akkor még csak éve volt annak, hogy az Új Nemzedék kénytelen volt leszögezni: „Budapest csak azoké a budapestieké lehet, akik keresztények és magyarul gondolkodnak, akiknek a mi istenünk az istenük és a mi hazánk a hazájuk. Mi akarjuk visszafoglalni Budapestet a keresztény-nemzeti gondolatnak. Éppen ezért fogják a keresztény magyar budapestiek százezrei elsöpörni a liberális kísérletezőket, a hatalomba visszaosonni próbálókat a fővárosi választáson” – de az elsöprés ebben az áhított formában (akkor még) nem valósult meg, noha már akkor is késő lett volna.

Legalábbis ahhoz képest, hogy Wolff Károly, a Keresztény Községi Párt elnöke 1920 januárjában már nem is csak a „bűnös”, hanem egyenesen a „rothadt” jelzővel illette a fővárost, és valósággal kikérte magának, hogy az általa „nemzetgyilkos szellemnek” titulált liberalizmus a demokrácia örvén „még mindig itt mer orcátlankodni, és beszélhet, agitálhat, vádolhat, kormányokat buktathat”.

1919. december 11-én a magát „keresztény politikai napilap”-ként megjelölő Nemzeti Újság úgy vélte: „Budapestet méltán éri ma egy korbácsütés, mely minél inkább fog sajogni, annál kijózanítóbb lehet”. A fehér kurzus irodalmi folyóirata, a Gondolat úgy látta, hogy Budapest már régóta nem a nemzet fővárosa, mert „az a lelki kapocs, amely normális körülmények között a fővárost a vidékkel összeköti, nálunk már rég elszakadt. Budapest nálunk nem életet és fényt sugárzó centrum, hanem mételyt és bomlást terjesztő szemétdomb volt. Budapest már nem a miénk, nem a magyaroké, és mi irigykedve gondoltunk azokra a nemzetekre, melyeknek sokkal kisebb, de sokkal inkább nemzeti fővárosuk van.” – fejtegette Turcsányi István, aki tévedett, ha azt hitte, hogy Budapestet elsőként tagadja ki a nemzetből.

Őt is megelőzte jó tizenöt évvel Bartha Miklós, aki 1904. szeptember 11-én fakadt ki lapja, a Magyarország vezércikkében: „Mindenki látja, hogy Budapest nem magyar város. Budapest lelke korcs. Nemzeti mivoltunk úgy néz ki, mintha kloákalével volna leöntve. Ez a Budapest, ahol ezt tűrik, nem a magyar nemzet fővárosa, hanem egy nemzetközi Szodoma”.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    87 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS