belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
22. kedd

Gömbös, a díszpolgár

Visszaállították Gömbös Gyula volt kormányfő díszpolgárságát az orosházi fideszes képviselők – írta az Oroscafe című honlap pénteken. Az üggyel, amely további hullámokat kavart, szombati lapunkban foglalkoztunk.

MTI| Népszabadság| 2010. augusztus 30. |50 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

revify | 2010. szeptember 1. | 08:49:26

.... tényleg, most min is vitáztok? Marad díszpolgár Gömbös Gyula. Ez egy dolog. Ha felidézem fiát (nekem Ernő bácsi volt) az emigrációból, akkor oly az emlékezésem, hogy atyjának d.polgárságára nem volt büszke, annál inkább "gazdájára" Szálasi Ferencre adott. Hogy hogyan úszta meg a népbíróságot Erbő bácsi azt nem tudom. Még az lenne a kérdésem Kegyelmetekhez, hogy az ilyen "kitüntetősdi"-nek mi az értelme?

fabatka2 | 2010. augusztus 31. | 00:16:27


fabatka2 | 2010. augusztus 31. | 00:15:10
jav: similis simili... a többi stimmel

fabatka2 | 2010. augusztus 31. | 00:15:10

További érv Gömbös díszpolgárságának megerősítése mellett:

"Az endrődi sortűz az 1935-ös országgyűlési választási kampány során 1935. március 20-án a Békés vármegyei Endrődön bekövetkezett tragikus esemény, amelynek nyolc halálos áldozata volt. Az endrődi sortűz fogalommá vált a későbbiekben: a Gömbös Gyula nevéhez kapcsolt erőszakos, terrorisztikus módszerek szinonimájává lett." (wikipedia.org - részletesebben ugyanott)

Azért ennek van egy kis bukéja - simili similis gaudet...

komszomol | 2010. augusztus 30. | 23:33:57

"kgb56 | 2010. augusztus 30. | 22:13:57

Magyarországot speciel eddig még a muzulmánok nem fenyegetik túlságosan, de sajnos hasonló problémája van az országnak a cigányokkal. Remélem, a Fidesz-KDNP szövetség eredménysen integrálja őket. Ez az egyetlen esélyünk."

Egyet már tökéletesen integrált, de de a pártban és kormányban véges a pozíciók száma.

kgb56 | 2010. augusztus 30. | 22:13:57

Moderálási alapelvek- komment törölve -

adamant | 2010. augusztus 30. | 21:47:43

Egyébként ez a bozonyos Sarazzin a német szocdemek, az SDP által korábban delegált berlini pénzügyi szenátor is. Tehát SDP-s, vagyis balos...!

adamant | 2010. augusztus 30. | 21:45:33

kgb56 | 2010. augusztus 30. | 21:35:30

A vicc, hogy a pasasnak igaza van! Egyetlen állítását, statisztikai adatát eddig senki sem cáfolta, csak azt hozzák fel ellen, hogy kisebbségeket sértett meg...!
(Na Németországban aztán tényleg nincs véleménynyilvánítási szabadság...!)

kgb56 | 2010. augusztus 30. | 21:35:30

Moderálási alapelvek- komment törölve -

duma | 2010. augusztus 30. | 21:27:45

Kik azok a barmok, akik egy ilyen embert meghagynak díszpolgárnak? Hiányoztak a történelemóráról? És még magyarázgatnak, relativizálgatnak is hozzá? Szégyen a nemzetünkre...

citoyen | 2010. augusztus 30. | 20:53:06

nem gömbös gyuszi kormánya vette fel a diplomáciai kapcsolatokat 1934-ben a SZU-val? dehogynem. nu, akkor meg mit kell itt sztálin díszpolgárságával példálózni. egyik kutya, másik eb.

Piotrek | 2010. augusztus 30. | 20:15:20

A város címerébe meg tegyék bele a horogkeresztet,úgy is illik hozzájuk!Ilyen alapon akár Sztálin is maradhatott volna Budapest díszpolgára!Nem?

sandorbe | 2010. augusztus 30. | 18:36:13

Gömbös egy sziklaszilárd jellem volt mint azok akik most rehabilitálták.
Politikai elkötelezettségei:
Országos Kisgazdapárt
(1920–1922)
Egységes Párt
(1922–1924)
„Fajvédő Párt”
(1924–1928)
Egységes Párt → NEP
(1928–1936)
Feleségei:
Greta Reichert (első)
Szilágyi Erzsébet (második)
Greta Reichert (harmadik, mégegyszer)
Na kb. ezek valók példaképnek......garatula a nemzetet képviselő viktornyikoknak.

taliga | 2010. augusztus 30. | 18:32:42

Mar tobbszor szerettem volna kerdezni tanult es nagyon okos kommentelo tarsaimtol, hogy mikent lehetett AKKOR, a 20-as, 30-as evek elejen megallapitani, hogy O, vagy az altala kepviselt nezetek, ideologia szelsojobboldali, antiszemita, kirekeszto, stb., stb.

Termeszetesen ismerem a tiltakozokat, de ok es akkor meg csak kiragadott esemenyek ellen tiltakoztak. Hiszen nem volt AKKOR meg ismeretes a naci ideologia mibenlete...

Tobb ezer ev tavlatabol "tevedhetetlen" iteletet tudunk mondani az okori gorog, romai birodalmakrol. O.K.
Tobb szaz ev tavlatabol latjuk, hogy Tomoriek hol, mit hibaztak, talan otlet is lenne, hogy tudtuk volna a torok uralmat elkerulni.

De a 20-as evek atlag nemet, magyar, olasz polgara honnan ertesult, hogy allj meg ember, rossz uton jarsz!!??

Akkor meg nem volt Nepszabadsag, sem Aczel Endre, aki az akkor elt polgarokat rogton es a helyes utra terelte volna...

Summa summarum: miert probalunk mai fejjel, majd 80 evvel ezelotti fejek szerint gondolkodni...???

pöszméker | 2010. augusztus 30. | 18:30:33

Akik eddig rokonszeveztek G Gy-vel figyelmesen olvassanak bele
élettörténetébe:


1935-ben átalakította kormányát, ahova saját híveit (például Kozma Miklós, Darányi Kálmán, Bornemisza Géza) ültette. Elérte, hogy Horthy 22 tábornokot nyugdíjaztatott, így a hadsereg fiatal, Gömbössel rokonszenvező tisztekkel töltődött fel.

Márciusban Horthy feloszlatta az Országgyűlést, mire Bethlen és csoportja kilépett a NEP-ből. Gömbös elérte Horthynál, hogy politikai céljai (Bethlen híveinek és az FKGP-nek a visszaszorítása) érdekében még a titkos szavazás bevezetése előtt írja ki a választásokat, amin igen durva, erőszakos eszközökkel (endrődi sortűz) pártja és támogatói elsöprő győzelmet arattak mind a konzervatív, mind a baloldali erők felett.

A kormánypárt 171 mandátumával megerősödve került ki a küzdelemből. Az eredmény kialakításában a szokásos választási csalások és kormányprivilégiumok felhasználása – az ellenzék ajánlási íveinek visszautasítása, a választók közvetlen befolyásolása, a hatalmas kampánypénzek, a rádiónak, mint propagandaeszköznek a monopolizálása – jelentős szerepet játszott. Az ellenzék szinte minden árnyalata egyetértett abban, hogy ezen a választáson történt a legtöbb törvénysértés és csalás. A legdurvább eset Tarpán történt, ahol Gömbös a hozzá csatlakozni nem akaró Bajcsy-Zsilinszky Endre ellenében olyan személyt választatott meg képviselőnek, akiről utóbb kiderült, hogy nemcsak a neve hamis, hanem még választójoggal sem lett volna szabad rendelkeznie.

értelmetlenségi | 2010. augusztus 30. | 18:15:34

” A mostani döntést megelőző fideszes javaslat szerint nem lehet egyetérteni azzal, ha valakinek a tevékenységét és életútját az adományozást követő 70 év eltelte után felülvizsgálják..."

Helyes. Akkor legyen újra Marx tér, Lenin körút, Hámán Kató út, satöbbi, elvégre őket is "felülvizsgálták".

....Cirkuszt a népnek, ha már munkát, kenyeret nem tudunk adni nekik!...

domjav | 2010. augusztus 30. | 17:01:15

Gömbös már 1936-ban elhunyt és az elsö sz´élsö jobbos magyar miniszterelnök volt

nasacom | 2010. augusztus 30. | 16:53:14

komszomol | 2010. augusztus 30. | 16:14:44

elképesztő hiba. ezek után mennyi igazságalapja bárminek amit mondasz.

ezt is te írtad
"Attrocitás minden hadsereg részéről előfordult, kórházakat, vöröskeresztes vonatokat támadni német licenc volt."
drezda porrá bombázása után nem is tudom akkor kié lenne a liszensz
"A hivatalos történészek a háború után feljegyezték a valóságot: Drezdát azért bombázták, hogy „növeljék a pánikot és zűrzavart, amely már jelen volt a menekültekkel túlzsúfolt városokban, és hogy Sztálinnak kedveskedjenek.”

adamant | 2010. augusztus 30. | 16:24:39

komszomol | 2010. augusztus 30. | 16:14:44

"Jalta már a háború UTÁN volt, itt meg a megszállás/felszabadítás a téma."

Nem tudom melyik háboura gondolsz, de a Jaltai-konferencia (Krimi-Konferencia néven is szerepelt) 1945. februárban volt, amikor még bizony volt lehetöség az európai térképet kicsit lezsugázni...!

komszomol | 2010. augusztus 30. | 16:19:55

"Che21 | 2010. augusztus 30. | 16:05:17

A szélsőjobb nem az ilyen pitiáner ügyek miatt erősödött/erősödik, hanem annak a liberális-MSZP-s ámokfutás a következményeként, ami az elmúlt 8 évben műveltetek az országban."

Ha most az emeszpé bukásával rövidesen megszűnik, akkor vagy igazad van, vagy a fidesz vette át a szerepét.

domjav | 2010. augusztus 30. | 16:15:09

A wikipediában ez áll,
During the 1920s, Gömbös was a major advocate of making Hungary a one-party state and reorganizing the country along totalitarian lines, implementing land reform, creating anti-Jewish laws, and withdrawing Hungary from the League of Nations. In 1929, Gömbös was made a major general and appointed Minister of Defense in the Bethlen government by Horthy in an attempt to appease the growing Right, but Gömbös’s ambition was not abated. By 1932, the Right had become such a force in Hungary that Horthy had no choice but to appoint Gömbös prime minister. However, Horthy forced Gömbös to recant his anti-Semitism and to agree not to dissolve the current Parliament and call for new elections. This severely limited Gömbös’s ability to bring about the kind of sweeping domestic changes he had in mind, as the Parliament was stacked with Conservative Bethlen supporters. However, Gömbös never gave up his plans of making Hungary a fascist state, and subsequently used what power he had and the backing of the secret police to establish a much more authoritarian government than those of his predecessors.

Tovább ehheze semmit nem kell füzni, ez mind magáért beszél.
A hasonlat oriási Orbán vezérünkel.

komszomol | 2010. augusztus 30. | 16:14:44

"nasacom | 2010. augusztus 30. | 15:43:45

az én történelmi tudásom is hiányos, de"

De nagyon. Jalta már a háború UTÁN volt, itt meg a megszállás/felszabadítás a téma.

Attrocitás minden hadsereg részéről előfordult, kórházakat, vöröskeresztes vonatokat támadni német licenc volt.

komszomol | 2010. augusztus 30. | 16:10:07

nasacom | 2010. augusztus 30. | 15:43:45


2-3 a dicsőséges szovjet hadsereg nem rövid ideig lőtte Budapestet"

A Budapest külterületén és vonzáskörzetében állomásozó német és magyar csapatokat. Amennyiben ezek a csapatok a külvárosba húzodtak, akkor persze oda is mentek lövedékek, de ezért a védekező csapategységek a felelősek. Miért nem maradtak kint a lövészárokban, vagy miért nem húztak el mint a vadlibák. Apám pl. nemes egyszerűséggel megszökött talán Zsámbék környékéről, ha jól emlékszem.

A hidakat a németek robbantották fel, a várost az angolok bombázták le.

Che21 | 2010. augusztus 30. | 16:05:17

Moderálási alapelvek- komment törölve -

komszomol | 2010. augusztus 30. | 16:03:27

"nasacom | 2010. augusztus 30. | 15:43:45

komszomol
1 hadban álltunk a ruszkikkal
"A hadüzenet utólag közzétett indoklásában a Bárdossy-kormány tényként állította, hogy a támadást szovjet gépek hajtották végre. Ennek bizonyítékaként bemutattak két darab fel nem robbant, 105 kg tömegű szovjet légibombát, amelyeket a bombázás után a helyszínen találtak a tűzszerészek.""

Persze. A németek meg azt hazudták, hogy a lengyelek támadták meg őket. Hazugsággal minek érvelsz. Ha a ruszkik bombát dobtak volna le, nem egyet-kettőt dobnak, és a városból nem sok maradt volna. Lehet rájuk mindenfélét mondani, de hogy hülyék lettek volna, és feleslegesen ellenségeket akartak volna szerezni, azt csak zárt osztályon állítják.

nasacom | 2010. augusztus 30. | 15:52:44

a cikk szépen leírja hogy Gömböst miért nem kell szeretni. de miért nem írja hogy az országért mit tett?
valaki írja meg nekem, hogy 1932ig mi rosszat tett Gömbös, ugyanis a díszpolgári címet akkor kapta meg. 32 után kapcsolatot alakított ki németországgal és olaszországgal. nyilvánvaló hogy a világválság idején nem volt túl könnyű kormányozni az országot, de utólag bírálni sokkal könnyebb. abban az időben sok lehetőség nem volt, mint 2 fejlődő gazdaságú ország modelljét követni.

nasacom | 2010. augusztus 30. | 15:43:45

komszomol
1 hadban álltunk a ruszkikkal
"A hadüzenet utólag közzétett indoklásában a Bárdossy-kormány tényként állította, hogy a támadást szovjet gépek hajtották végre. Ennek bizonyítékaként bemutattak két darab fel nem robbant, 105 kg tömegű szovjet légibombát, amelyeket a bombázás után a helyszínen találtak a tűzszerészek."

2-3 a dicsőséges szovjet hadsereg nem rövid ideig lőtte Budapestet

4 sok magyar honvédet mészároltak le a szovjetek, többek között kórházakban fekvőket is. a lakosságot ért attrocitásokról ne is beszéljünk.

5 a SZU Magyarországra hódítani jött. a szövetséges hatalmak jaltán leosztották maguknak európát. ők osztották magukra.

az én történelmi tudásom is hiányos, de azért amiket állítasz az több mint nem állja meg a helyét

nasacom | 2010. augusztus 30. | 15:35:01

hege hugó kommentjét törölték mert túl sok történelmi tényt írt

Hege Hugó | 2010. augusztus 30. | 14:55:26

Moderálási alapelvek- komment törölve -

csaszi/2 | 2010. augusztus 30. | 14:51:42

lesli42-tol nemcsak komszomolnak de nekem is felmegy a pumpa.
Kezdve a jelentektelen de annal kiszamitottabb felremagyarazaton, hogy Gombos Oroshaza fejleszteseert kapott diszpolgari cimet amit mai napig ervenyben tart a varos vezetosege, kerdezem mik a fejlesztes jelei melyek mami napig meghtarozok lennenek azon a lerobbant jelentektelen kisvaroson?

Masreszt Budapestet a nemet es nyilas varosvedok pusztitottak a foldig, mert a szovjet csapatoknak hazrol hazra kelllett kipusztitani az elszaporodott patkany hordakat, akik Hitler parancsara vedtek a vedhetetlen varost, amibe valoban belepusztul.

Ritkan osztom a pontokat de most valoban komszomolnal van.

komszomol | 2010. augusztus 30. | 13:18:40

"esli42 | 2010. augusztus 30. | 09:20:17

de mit tett Sztálin Budapestért, kedves posztkomcsik, attól eltekintve, hogy földig rombolta?"

Mindig felmegy bennem a pumpa a hülyeségre.

1. Mi támadtuk meg a szovjetúniót

2. A németek robbantották fel a hidakat

3. Az angolok bombázták le a házakat, a ruszkiknak szinte nem volt légierejük

4. Utcai harcokban verték ki innen a németeket, amit persze lehet megszállásnak nevezni, mert katonailag az, de a gettó pl. frankón felszabadult, meg mindenki, aki a nácikat utálta jobban. Szóval at értelmesebb többség.

5. A SZU nem SZU minőségében gyütt ide, hanem mint a szövetséges csapatok része, Magyarországot rá osztották, nem ők osztották magukra.

adam2000 | 2010. augusztus 30. | 13:00:07

a 95 pontos "Nemzeti Munkatervet" Gömbös Gyula alkotta meg...
a N.E.P. dicsőséges elődjét..

csaszi/2 | 2010. augusztus 30. | 12:48:20

csacsikam.
Ez az ugy nem csak Oroshaza ugye. A Nemzet becsuletbeli ugye elsosorban

KG1947 | 2010. augusztus 30. | 12:36:24

.
Megnyugtató a Fidesznek,
hogy csak ilyen másodosztályú frissességű témát tud előkaparni az MSZP.

(Bulgakov a másodosztályú frissességről:
"Tudja aranyoskám, egy hal vagy friss, vagy büdös")

Tovább nem ragozom.
.

krix | 2010. augusztus 30. | 12:29:56

csacsi02 | 2010. augusztus 30. | 12:03:25
"ez az ügy Orosháza ügye! intézzék el ők maguk!"

Igaz. De nem foghatom be a fülem, ha ilyen otrombaságot hallok.

csacsi02 | 2010. augusztus 30. | 12:03:25

Moderálási alapelvek- komment törölve -

KannibálTatárÚr | 2010. augusztus 30. | 10:24:22

Moderálási alapelvek- komment törölve -

rénszarvas | 2010. augusztus 30. | 09:59:56

Már írtam egyszer, hogy régen meghalt emberek "diszpolgárságán" nincs mit kérődzeni, mert a dolognak nincs semmi jelentősége. Az egyszerűen a történelem lenyomatának tekintendő. Volt valamikor egy Gömbös Gyula? Hát persze; tele vannak vele a történelemkönvyek. Ez a "díszpolgárság" sem jelent többet. Mondjuk, ha él az illető sem jelent semmit :))

gope | 2010. augusztus 30. | 09:45:06

lesli42 | 2010. augusztus 30. | 09:20:17

Sztálin 2004-ig volt Budapest díszpolgára, a balliberális városvezetés 14 évig nem volt hajlandó megfosztani ettől a címtől, hiába próbálkozott az ellenzék bármivel. Pécsett csak a Páva Zsolt vezette közgyűlés fosztotta meg a komcsi tömeggyilkost és főhóhért idén ettől a címtől. Arról már nem is beszélve, hogy Gömbös Orosháza fejlesztéséért kapta meg ezt a címet anno, de mit tett Sztálin Budapestért, kedves posztkomcsik, attól eltekintve, hogy földig rombolta? Előbb a saját szemetekben a gerendát, aztán foglalkozzatok a Fidesz szálkájával.

Bornírt barom minden oldalon van, de ez a másik tettét nem menti. Barom az barom pártszimpátiától, párt hova tartozástól függetlenül

gope | 2010. augusztus 30. | 09:41:43

kic-KING | 2010. augusztus 30. | 09:15:13

Bocsánat, az mszp karizmatikus csodafegyverét,
a Mesterházit nem is említettem. Legyen ő a
díszlolgár?
kic-KING | 2010. augusztus 30. | 09:07:47

Mondjátok, kedves MSZMP-s/MSZP-s elvtársak,
ti kit neveznétek ki díszpolgárnak?
Kádárt, Biszkut, Gyurcsányt?

Valószínűleg viccnek szántad , de annak rossz. Mesterházit Gömbös Gyulával összehasonlítani több, mint merészség.

krix | 2010. augusztus 30. | 09:39:30

lesli42 | 2010. augusztus 30. | 09:20:17
Ebben a cikkben nincsen szó Sztálinról. Ha lenne, azt írnám ide, hogy szemétség volt nem megvonni a címet. De Orosházán nem megvonták Gömböstől, hanem tulajdonképpen újra adományozták neki. Az azért nem ugyanaz. Ne legyél már rá büszke csak azért, mert voltak már korábban agyalágyultak a másik oldalon is. Orosháza fejlesztésére egyébként nem nagyon találok adatokat Gömbös életrajzában, tehát Gömbös számára nem lehetett jelentős szakasz az orosházi fejlesztés. Bocs a tudatlanságomért...
De még egyszer: ha a hülyeséget az mentené, hogy mások is elkövetik, akkor minden börtönt be kéne zárni. Vagy ki kéne nyitni. Tolvaj is van bőven, meg gyilkos is.

kundzsa | 2010. augusztus 30. | 09:36:28

Valahol kiadták, hogy Gömböst Sztálinnal kell védeni? Az ujjal mutogatás legfeljebb ált. isk. alsó tagozatban hatékony érvelés.
Mellesleg a két eset jelentősen különbözik:
- 2004-ben végül egyhangúlag megfosztották Sztálint a díszpolgári címtől. Vajon az az érv, miszerint „nem lehet egyetérteni azzal, ha valakinek a tevékenységét és életútját az adományozást követő 70 év eltelte után felülvizsgálják és a képviselő-testület többségének meggyőződése szerint átértékelik” Sztálin esetében is érvényes? Aligha.
- A budapesti közgyűlés passzív módon „csak” fenntartott egy méltatlan állapotot, nem pedig aktív módon visszafordított egy korábbi helyreigazítást. Egészen más valamivel elkésni, mint egy rossz lépést megtenni.

lesli42 | 2010. augusztus 30. | 09:20:17

Sztálin 2004-ig volt Budapest díszpolgára, a balliberális városvezetés 14 évig nem volt hajlandó megfosztani ettől a címtől, hiába próbálkozott az ellenzék bármivel. Pécsett csak a Páva Zsolt vezette közgyűlés fosztotta meg a komcsi tömeggyilkost és főhóhért idén ettől a címtől. Arról már nem is beszélve, hogy Gömbös Orosháza fejlesztéséért kapta meg ezt a címet anno, de mit tett Sztálin Budapestért, kedves posztkomcsik, attól eltekintve, hogy földig rombolta? Előbb a saját szemetekben a gerendát, aztán foglalkozzatok a Fidesz szálkájával.

krix | 2010. augusztus 30. | 09:15:14

kic-KING | 2010. augusztus 30. | 09:07:47

Mondja, kedves kic-KINMG elvtárs! Ön szerint muszáj bárkit is kinevezni, ha nincs Gömbösnél érdemesebb személy? Ha igen, javaslom Hofi Gézát, ő tényleg megérdemli, és nekem Gömbösről az ő szövege jut eszembe folyton.

kic-KING | 2010. augusztus 30. | 09:15:13

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kic-KING | 2010. augusztus 30. | 09:07:47

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Gyurka46 | 2010. augusztus 30. | 09:06:22

A FIDESZ szerint „nem lehet egyetérteni azzal, ha valakinek a tevékenységét és életútját az adományozást követő 70 év eltelte után felülvizsgálják és a képviselő-testület többségének meggyőződése szerint átértékelik”.

Akkor a kommunista vezetők is rehabilitálva lesznek?
Pl. Rákosi Mátyás is?
Vagy erre még várni kell 10 évet, hogy leteljen a 70 év?

komszomol | 2010. augusztus 30. | 09:02:44

"jobb.parti | 2010. augusztus 30. | 08:33:29

Orbán Viktor nem fajvédő vagy rasszista."

Madarat tolláról, embert barátjáról. Aki Gömböst szereti, jó ember nem lehet.

krix | 2010. augusztus 30. | 08:47:17

Gratulálok, Orosháza! Gyula bácsihoz és a polgármesteretekhez egyaránt.

kápé | 2010. augusztus 30. | 08:39:30

Hogyne, Hany Istókhoz!

jobb.parti | 2010. augusztus 30. | 08:33:29

Moderálási alapelvek- komment törölve -

HIRDETÉS

A pénteki városi közgyűlésre Németh Béla polgármester (Fidesz–MDF) nyújtotta be azt a határozati javaslatot, amely a Gömbös Gyula – aki 1932. október 1. és 1936. október 6. között volt kormányfő Magyarországon – díszpolgárságát megszüntető 2002-es határozat felülvizsgálatát indítványozta. A volt miniszterelnök 1932-ben kapta meg a díszpolgári címet. 2002-ben a szocialista városvezetés arra hivatkozva bírálta felül a címet, hogy „Gömbös Gyula az adományozást követő életszakaszában méltatlanná vált az Orosháza Díszpolgára címre”. A mostani döntést megelőző fideszes javaslat szerint „nem lehet egyetérteni azzal, ha valakinek a tevékenységét és életútját az adományozást követő 70 év eltelte után felülvizsgálják és a képviselő-testület többségének meggyőződése szerint átértékelik”. Orosháza polgármestere szerint nem adták vissza a város díszpolgári címét Gömbös Gyulának, mert azt korábban el sem vették. Németh Béla álláspontja szerint ugyanis „Gömbös Gyula díszpolgári címét soha senki nem vonta vissza. Még 2002-ben, az akkor Fetser János vezette MSZP-s többségű önkormányzat sem vonta vissza tőle a címet, hanem egy minősítéssel élt, amely alapján kinyilvánítja, hogy Gömbös a díszpolgári cím viselésére méltatlan”.

A polgármester nem érti, hogy most az MSZP részéről miért támadják „azzal az álságos indokkal, hogy rehabilitáltuk Gömbös Gyulát, holott nem erről szólt a történet. A határozattal csupán az újra kiadásra kerülő Orosháza Díszpolgárai című könyvből a fent említett minősítést vontuk vissza”.

Az ügyhöz kapcsolódó hír: az MSZP tiltakozik Gömbös Gyula volt kormányfő „fideszes rehabilitációja” ellen; a szocialisták szerint a szélsőjobboldali ideológia további erősödésének réme fenyeget az országban. A szocialisták vasárnapi közleményében az olvasható: „szánalmas, hogy Orosháza fideszes vezetője szavakon lovagol, de sajnos azon a tényen jottányit sem változtat, hogy rehabilitálta Gömbös Gyulát”. A szocialisták véleménye szerint – utalva Boross Péter volt miniszterelnök minapi nyilatkozatára – ezzel most már nemcsak a királyság intézményének, de a szélsőjobboldali ideológia tovább erősödésének a réme is fenyeget az országban. (Boross Péter a Heti Válasznak adott interjúban ismét kiállt a Szent Korona alaptörvényben való szerepeltetése mellett, és arra a felvetésre, hogy „most akár államformát is válthatnánk”, úgy reagált: „hitem szerint lehetnénk királyság is”, eddig azonban valószínűleg nem kell elmenni az új alkotmánnyal.)

HIRDETÉS

Gömbös Gyula szimpatizált a német szélsőjobb mozgalmakkal, továbbá Mussolinivel, és létrehozott egy olyan pártot, amely fajvédő nézeteiről volt ismert – olvasható az MSZP kommünikéjében, amelyben hangsúlyozzák: a párt a lehető leghatározottabban tiltakozik Gömbös Gyula „fi deszes rehabilitációja ellen, mert a volt miniszterelnök személye nem titkoltan – egyebek között – a tekintélyuralmi rendszer kiépítésével köthető össze hazánkban”.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    50 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS