belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
21. hétfő

Magyar nonszensz: teljesíthetetlen követelmény

Portugálból nem lehet általános nyelvvizsgát tenni Magyarországon, mégis ez az előírás

Bár felvételi pontszáma elég lett volna a bejutáshoz, Zsanetett mégsem vették föl az ELTE olasztanár–portugáltanár mesterszakára. Nem volt ugyanis portugálból felvételi követelményként előírt felsőfokú nyelvvizsgája. Azért nem, mert Magyarországon ilyen nyelvvizsgát nem lehet letenni.

Varga Dóra| Népszabadság| 2010. augusztus 4. |49 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Kérdezz | 2010. augusztus 6. | 15:51:39

Tudom, megkésett komment, de talán nem érdektelen néhány információ:
1. A nyelvvizsga-követelményről időben, a februári jelentkezés előtt, de még a portugál minor megkezdése előtt is lehetett megfelelően tájékozódni, ma is elérhető az ELTE megfelelő honlapján: http://ppk.elte.hu/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=103&Itemid=183.
2. Nyelvvizsgát a Rigó utcában nem, de a Camoes Intézetben lehet tenni, külföldön is, és az egyetem ezeket a felvételihez az államival egyenértékűként elfogadhatja.
3. Olasz alapszakos diplomával, portugál minorral, nem csak a tanári mesterszakra lehet(ett volna) jelentkezni, ez a végzettség a továbbtanulásnak más útjait is lehetővé tette (volna).
4. Tanári mesterszakra is nyerhetett volna felvételt, ha jelentkezik olyan másik modulra (is) amihez nem kell sem nyelvvizsga, sem minor (pl. játék- és szabadidő-szervező tanár vagy multikulturális nevelés tanára stb.). Ebben az esetben a nyelvvizsga letétele után, jövőre felvehette volna akár a portugáltanárt is.
5. A helyettes államtitkárnak nincs jogköre az Oktatási Hivatal helyett dönteni, különösen furcsa volna, ha hatályos jogszabályok negligálásával hozna döntést.
6. Az újságírónak sem válna kárára, ha tájékozódna a cikk megírása előtt.

Peka36 | 2010. augusztus 6. | 06:39:14

Dajcs Tompika lehetett anno miniszter diploma nélkül orbánnál?
Stumpf Pista alkotmánybírónak jó az alapkövetelmények híjján is?

Csak egy egyetemista nem kaphat felmentést betarthatatlan előírások miatt?

Éljen a Fülkeforradalmi Kontárkormány!
Kaszínótojást a Nyenyire!

Bohócország!

fech | 2010. augusztus 5. | 17:00:06

Külföldi nyelvvizsgáról annyit, hogy még középsuliban volt szerencsénk anyanyelvi tanártól japánul tanulni. Az egyik lelkes osztálytársam elment nyelvizsgázni, és sikerült is neki a vizsga.

Az apró bibi, hogy a nyelvvizsgát a Japán Császárság budapesi nagykövetségén, japán vizsgáztatók előtt tette, és ugyan van egy japán állami nyelvvizsgája, mely szerint Ő tud írni,olvasni, beszélni japánul, de ezt kishazánk intézményei nem ismerik el, mert mi jobban tudjuk.

Husi | 2010. augusztus 5. | 14:16:56

"Az ELTE ezért már kezdeményezte a hibás szabályozás felülvizsgálatát a szaktárcánál. – A Magyar Rektori Konferencia Bölcsészet- és Társadalomtudományi Bizottsága augusztus 26-i ülésén tárgyalja a kérdést, hogy mind a portugáltanári képzés, mind a kis szláv nyelvek esetében feloldják ezt az akadályt – közölte Zentai László."
ADDIG NEM KELLENE AZT MONDANI A HALLGATÓJELÖLTNEK, HOGY NYUGI, HIBÁS A RENDSZER, KORRIGÁLJUK, JÁRHATSZ ŐSZTŐL SULIBA?

Husi | 2010. augusztus 5. | 14:12:36

menina | 2010. augusztus 4. | 15:21:04

Muszaj Regisz Tralni | 2010. augusztus 4. | 14:40:45

MIÉRT MENINA, TE TUDSZ ILYEN LEHETŐSÉGET MAGYARORSZÁGON?

Igen, a budapesti Camoes Intézetben, idén januárban és májusban is tartottak nyelvvizsgát.

AKKOR EZ, VALÓTLANSÁG???? :

"Magyarországon viszont nem akkreditált az általános portugál nyelvvizsga (csak a közgazdasági szaknyelvi), vagyis sehol az országban nem lehet ilyet letenni, így nem is rendelkezem vele"

Border | 2010. augusztus 5. | 13:31:55

Ahelyett, hogy Dux László azonnal jogorvosolna, mellé beszél. Ő is sokat érthet az oktatáshoz! Igaz az ELTE oktatásért felelőse is egy sötét lélek lehet. Mind csak azt nézi miként tömheti a pénztárcáját.
Pokorni Úr! Ön mit szól ehhez a sületlenséghez? Remélem olvassa!

Husi | 2010. augusztus 5. | 12:57:51

"Dux László érdeklődésünkre azt mondta: az Oktatási Hivatalnál kell jogorvoslatot kérnie a hallgatónak, és engedélyezni fogják, hogy egy másik nyelvvizsgával kiváltsa a portugált. "
ÉS ENNEK MI AZ ÉRTELME??????
MI KÖZE EGY ESETLEGES KÍNAI NYELVVIZSGÁNAK A PORTUGÁL TANULÁSÁHOZ?

Husi | 2010. augusztus 5. | 12:36:41

piccola | 2010. augusztus 4. | 16:03:30

mindkét fél hibázott.

1. egyrészt a hallgató (ha ismerte a követelményeket) miért nem járt utána korábban a nyelvvizsga-lehetőségeknek? pár kattintás.
MIÉRT KELLETT VOLNA UTÁNAJÁRNIA? JÓHISZEMŰEN FELTÉTELEZI ILYEN ESETBEN AZ EMBER, HOGY EGY KIÍRÁS OLYAN FELTÉTELEKET TARTALMAZ, MELYEK 'NORMÁLISAN' TELJESÍTHETŐEK.

fulopimre | 2010. augusztus 5. | 12:20:52

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Ovinkor | 2010. augusztus 5. | 01:44:39

Wazull | 2010. augusztus 4. | 21:05:31
Tudod, hogy tolmácsként vagy profi fordítóként mennyit kereshet? Szerintem nagyon okos választás minden "kis" nyelv.

citoyen | 2010. augusztus 4. | 22:24:23

a mocskos Bajnai kormány megfosztotta az állampolgárokat a portugál nyelvvizsga lehetőségétől, de vitéz Hoffmann Rózsika főméltóságú nagyboldogasszony egy suhintással rendet rak és visszaadja a népnek, ami megilleti.

Wazull | 2010. augusztus 4. | 21:05:31

Sajnalom Zsanettet, de meg idejeben kapta a pofont. Inkabb most nyisson egy fagyizot jo helyen, mint az egyetem elvegzese utan legyen belole olasz-portugal szakos allasnelkuli bolcsesz.

Husi | 2010. augusztus 4. | 20:51:20

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Taskent | 2010. augusztus 4. | 18:32:06

Szerintem pedig a lány ne fecsérelje az idejét erre a marhaságra, húzzon el Olaszországba vagy Portugáliába (vagy Brazíliába) egy hotelbe dolgozni, 2 év múlva vezető lesz, a hotel lakást ad neki, aztán ha 6-8 év múlva akar családot alapítani, örülni fog, hogy nem valami okosmagyar egyetemen verte magát át a krediteken - épp akkor lenne valami kezdő dolgozó valami összelopott törzstőkéjű újsütetű cégnél. Így meg a maga ura lesz. Jó lenne, ha sok fiatal átlátná ezt.

Muszaj Regisz Tralni | 2010. augusztus 4. | 18:30:12

Moderálási alapelvek- komment törölve -

tyutyuka | 2010. augusztus 4. | 18:20:06

Muszaj Regisz Tralni,

arról még nem is beszéltünk, hogy akár tavaly is letehette volna a vizsgát, vagy tavalyelőtt, vagy idén tavasszal ...

várom a további kepszlokkáradatot :))

weiner | 2010. augusztus 4. | 18:19:26

Szamok Embere | 2010. augusztus 4. | 08:53:20
„betarthatatlan szabályt csak diktatúrákban kell betartani”.

Meg forradalom idején - teszem hozzá.
Egyébként rég elkelt már az a hely. Ahogy a főhivatali asszony utalt rá: annak, akinnek volt kéznél egy másik nyelvvizsgája (lovári vagy eszperantó nyelvből)

Muszaj Regisz Tralni | 2010. augusztus 4. | 17:35:21

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Muszaj Regisz Tralni | 2010. augusztus 4. | 17:33:06

Moderálási alapelvek- komment törölve -

piccola | 2010. augusztus 4. | 16:03:30

mindkét fél hibázott.

1. egyrészt a hallgató (ha ismerte a követelményeket) miért nem járt utána korábban a nyelvvizsga-lehetőségeknek? pár kattintás.
2. hogyan lehetett így érvényes a jelentkezése?? hiánypótlási felszólítást miért nem kapott?

kunadam | 2010. augusztus 4. | 15:41:41

Az egyetemeknek nem érdeke a bolognai rendszer, mert az egységes képzésben levő hallgatók után a mostani MSC szakos, magasabb fejkvóta járt 5 évig, most meg ugye csak 2-ig, az alapszakon meg a főiskolai alacsonyabb fejkvóta jár.
A kettős képzés így az államnak kedvez, illetve pár humbug vidéki fősikolának, aki így alapszakot indíthat és hallgatója lehet.

menina | 2010. augusztus 4. | 15:21:04

Muszaj Regisz Tralni | 2010. augusztus 4. | 14:40:45

MIÉRT MENINA, TE TUDSZ ILYEN LEHETŐSÉGET MAGYARORSZÁGON?

Igen, a budapesti Camoes Intézetben, idén januárban és májusban is tartottak nyelvvizsgát.

laci_54 | 2010. augusztus 4. | 15:12:18

Róza asszony mindent tud, mindent megold, tehát Ő a hibás!
Elvégre is, már több mint egy hónapja kormányon vannak.
8 évnyi készülődés és programcsiszolás után sokkal többet vártam el Orbántól és csapatától.

Muszaj Regisz Tralni | 2010. augusztus 4. | 14:44:05

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Muszaj Regisz Tralni | 2010. augusztus 4. | 14:40:45

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Muszaj Regisz Tralni | 2010. augusztus 4. | 14:35:51

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Muszaj Regisz Tralni | 2010. augusztus 4. | 14:32:13

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Muszaj Regisz Tralni | 2010. augusztus 4. | 14:29:16

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kibicke | 2010. augusztus 4. | 13:27:16

@Szaladó | 2010. augusztus 4. | 08:36:53
"...hogy az EU-n belül személyi azonosító okmánnyal (szig, útlevél) lehet utazni, kivéve a vezetői engedélyt, amit mindenhol elfogadnak személyazonosításnak, csak a határon nem, mert a vonatkozó rendeletben egyszerűen kifelejtették a felsorolásból."

Hat nem lennek benne biztos hogy ezt egyszerüen kifelejtettek, ennek specielle komoly oka is van. Ha peldaul egy EU-ban vizumköteles moldaviai egy eves tartozkodasi es munkavallalasi engedelyt szerez Nemetorszagban, akkor nem ismerik el a hazai jogsijat, hanem kint le kell vizsgazzon ujbol. Ezutan viszont kap egy teljesen szabalyos nemet jogsit (allampolgarsagi bejegyzes nelkül), amit az egy ev letelte es Molodaviaba valo visszautazas utan nem vonnak be töle. Hat ezert nem teljesertekü a jogsi mint "személyi azonosító okmány".

gino | 2010. augusztus 4. | 12:28:59

Bolognai folyamat: Magyarország szokás szerint „fej” nélkül vezette be. Ez egy ajánlás, amelyet mindegyik ország a maga módja szerint értelmezett. Pl. Románia: alapszak kétszakos és van tanári képesítés – nálunk egy szakos és nem ad tanári képesítést; nagy német egyetemeken nincs kötelezően bevezetett alap és mesterképzés, maradt a főiskolai, egyetemi rendszer, akik rátértek a bolognaira tervezik a visszatérést!
A fő problémát abban látom, egy óriási érdek van, ami miatt a kérdés szereplőinek nem éri meg ezen változtatni: a PÉNZ! A nyelvvizsga rendszer szereplői százmilliókat keresnek a vizsgázókon, az állam szépen keres az akkreditációs rendszer fenntartásán, a felsőoktatási intézmények abban érdekeltek, hogy maradjon a hallgatók után járó állami „fejpénz”.
Talán majd unokáink idején jobb lesz!

gino | 2010. augusztus 4. | 12:28:34

Közoktatás: ki volt az Érettségi Akkreditációs Bizottság elnöke (H.R) évekig és nem jelezte, hogy valamivel ne értene egyet? Bár a kétszínű érettségi úgy rossz,a hogy van és ez nem egy ember bája!
Nyelv, nyelvvizsga: Az elmúlt években, azzal a címszóval, hogy a hallgatói nyelvismeret követelményéről a közoktatás fog gondoskodni, megszüntették a legtöbb felsőoktatási intézményben az általános idegen nyelveket oktató lektorátusokat Ennek egyik eredménye, hogy a hallgatók 10-40%-a nem kap diplomát időben.
Az itthoni nyelvtanulásnak semmi nem okozott nagyobb kárt, mint az állami/államilag elismert nyelvvizsga intézménye és azon belül az ITK „tevékenysége”. Olaszországon kívül sehol nincs ilyen és mégis beszélnek idegen nyelveket. Mert tudják, ismeret nélkül nem boldogulnak. Ugyanis arrafelé a nyelvismeretet élesben próbálják ki. A nagy vizsgák (Cambridge, Goethe) arra vannak, hogy külföldiek igazolják nyelvismeretüket. Pl. a Cambridge bizonyos szintjei felvétel mentességet biztosítanak egyetemi felvételinél. Középiskolás korában magyar gyerek levizsgázik felvételire, majd tíz év múlva lobogtatja papírját. Tisztelet a kivételnek! saját tapasztalat: több külföldi egyetemen nem fogadják el a ITK nyelvvizsga papirókat, újra kell vizsgázzanak a tanulási nyelvből!

krtek2 | 2010. augusztus 4. | 12:14:51

Ez vagyunk, ez Magyarország, akárki akármilyen országimázst próbál elhitetni velünk. Akkor is, ha sokan elhiszik.

tyutyuka | 2010. augusztus 4. | 11:40:50

Kicsit belenéztem a honosítási tájékoztatóba. Vannak benne érdekes dolgok.

Igazi Trebics | 2010. augusztus 4. | 11:28:49

Amikor az uniós elmebaj (Bolognai Folyamat) találkozik a magyar bürokráciával:)

Ovinkor | 2010. augusztus 4. | 11:08:13

sanyi77 | 2010. augusztus 4. | 10:55:34
Bizony, minek tanulja bárki Magyarországon a világon 230 millió ember által beszélt portugált? Minek jelentkezzen bárki egy szakra, amelyet meghirdetnek? Húzzon a fenébe el innen a saját pénzéből! Miért nem megy szocpedre, vagy kommunikációra, az kell a magyarnak!

Még hogy portugálul? Miért kellene az országnak néhány portugál-magyar tolmács, fordító, portugálul tudó külkereskedő, külpolitikai elemző stb. Miért emelnénk meg néhány száz millió euróval a külkereskedelmi forgalmunkat? Miért kellene nekünk portugál-magyar szinkrontolmács az EU-adminisztrációba, majd megtanulnak a portugálok magyarul, s röhögünk a markunkba. Óriási pazarlás ennek az öt embernek a kiképzése a két portugálul tudó ELTE-s kolléga vezetésével. A szak miatt tartunk itt. Az évente erre költött ötmillió forintból lehet építeni egy fél (negyed) buszmegállót is! Esetleg Szöllősi Györgyi tévériporter kéthavi bére is kijön belőle. (Ez már nem biztos.)

menina | 2010. augusztus 4. | 11:05:24

Ritka nyelv? 8 ország hivatalos nyelve, 200 milliónál többen beszélik.

sanyi77 | 2010. augusztus 4. | 10:55:34

Moderálási alapelvek- komment törölve -

ujnick | 2010. augusztus 4. | 10:20:26

Az éjjel kerti mulatságot akartunk tartani, de a mocskos Bajnai-kormány miatt zuhogott az eső és nem tudtam állampolgári jogon berúgni a szabad ég alatt. Kénytelenek voltunk zárt térben részegeskedni. Hallatlan!

Olyan pedig nincs, nem volt és nem lesz (hivatalosan), hogy valaki a követelmények teljesítése nélkül bejusson egy szakra. Mégha pillanatnyilag hibás is a rendszer, jól működik összességében. Tanú erre a 98000 felvételt nyert hallgató.

staropramen | 2010. augusztus 4. | 10:20:09

kisördög | 2010. augusztus 4. | 09:21:56
te is megújíthatnád már a szövegedet.Második hete mindenre ezt írod.
Kérj új sablont!

kisördög | 2010. augusztus 4. | 09:21:56

Az egész felsőoktatási rendszert meg kell újítani.

Az elmúlt 8 évben csak lezüllesztették az mszp-kormányok.

menina | 2010. augusztus 4. | 09:05:01

Tavaly novemberben még lehetett portugálból nyelvvizsgát tenni az ITK-ban (Rigó utca). Ez azt jelenti, hogy amikor a felvételi követelményeket összeállították, még nem volt teljesíthetetlen követelmény egy C1-es típusú nyelvvizsga. Az csak idén tavasszal derült ki, hogy a nyelvvizsga megszűnt, de addigra már a jelentkezések lezáródtak.
Viszont egy kis utánajárással a jelentkező is kideríthette volna, hogy lehet portugáliai nyelvvizsgát lerakni Magyarországon is, amit az egész világon elismernek, gondolom az egyetem is elfogadta volna.
Nyelvvizsgát pedig csak azoknak kell tenniük, akik minor szakon végeztek, az alapszakosoknak nem.

Szamok Embere | 2010. augusztus 4. | 08:53:20

tyutyuka, a külföldi nyelvvizsgáját megsütheti parázson, mert az nem C típusú. Hogy gondolod, hogy egy magyar egyetem elfogad egy külföldi papírt!?

A szomorú, hogy az egyetem nem lép át egy ilyen nyilvánvaló marhaságon: betarthatatlan szabályt csak diktatúrákban kell betartani. Előbb-utóbb kiborul a bili, aztán akkor megváltoztatják.

adamant | 2010. augusztus 4. | 08:41:47

paranoir | 2010. augusztus 4. | 08:30:11

"Ha mégis, azoknak milyük van? "

1./ Szerencséjük!

2./ Egy keresztapjuk...
:)

Szaladó | 2010. augusztus 4. | 08:36:53

Ez a hibás, felületes jogalkotás tipikus példája, hasonlóan ahhoz, hogy az EU-n belül személyi azonosító okmánnyal (szig, útlevél) lehet utazni, kivéve a vezetői engedélyt, amit mindenhol elfogadnak személyazonosításnak, csak a határon nem, mert a vonatkozó rendeletben egyszerűen kifelejtették a felsorolásból.
Hozzátartozik a szakmával való egyeztetés elmaradása. Ha már az Egyetem szignalizálta, miért nem lehet lóhalálában korrigálni?!

paranoir | 2010. augusztus 4. | 08:30:11

Én ezt nem értem. Akkor akit felvettek portugál szakra, annak van nyelvvizsgája? De ilyen nyelvvizsgga elméletileg nincs. Akkor most senkit sem vettek fel erre a szakra? Ha mégis, azoknak milyük van?

Kongat | 2010. augusztus 4. | 08:25:04

Tipikus magyar ügy.
Barmok és korruptak gyülekezete vette át, politikai irányítással a közoktatás vezetését az elmúlt évtizedekben.

A túlsó végletként meg éppen olvashatunk a diákját leszúró tanárnőről, vagy éppen a csepeli gyilkosságról.

Szétvert közoktatási rendszer.
A magyar közoktatás nemcsak válságát éli meg, hanem a teljes korrumpálódását is.

evianna | 2010. augusztus 4. | 07:57:42

azt nem értem, hogy a jelentkezéseket még a télen kellett leadni - azóta, az adatok feldolgozásánál nem derült ki, hogy ez hiányos? legalább egy figyelmeztetést küldhettek volna, nem?

a külföldi vizsgák ára elég borsos egyébként, nem is mindig és mindenütt lehet egy adott nyelvpárban vizsgázni, az EU apparátusa számára ellenben állandóan vannak nyelvtanfolyamok és vizsgák, 10 különböző szinten, nem lehetne azokat elfogadni? ragaszkodni kell a magyarországi nyelvvizsgához? miért?

a legkevésbé meg azt értem, hogy a már megszerzett kreditek miért nem érnek semmit? az emelt szintű érettségit elfogadják középfokú vizsgának, az egyetemi képzést és vizsgát nem fogadják el a továbbtanuláshoz?

Suttogó | 2010. augusztus 4. | 06:52:42

Made in Hungary

tyutyuka | 2010. augusztus 4. | 06:44:29

Elképesztő.

(Igaz, előbb is tudakozódhatott volna és irány egy külföldi vizsga, ha már a portugál a vágyai netovábbja.)

HIRDETÉS
Ha nem éri meg vizsgázta...
Ha nem éri meg vizsgáztatni, nincs vizsga
Népszabadság - Móricz Simon

– Az ELTE-re jelentkeztem mester tanári képzésre: az olaszt és a portugált major és minor szakként jelöltem meg. Július 3-án azonban fölhívtak az ELTE-ről azzal, hogy a felvételi követelmények között szerepel a felsőfokú, C típusú nyelvvizsga a minor szak nyelvéből, tehát a portugálból – emlékszik vissza Zsanett. – Magyarországon viszont nem akkreditált az általános portugál nyelvvizsga (csak a közgazdasági szaknyelvi), vagyis sehol az országban nem lehet ilyet letenni, így nem is rendelkezem vele – mutat rá a hallgató a helyzet viszszásságára, aki ezért kérvényt írt az egyetemnek és méltányosságot kért.

Zsanett a felvételi pontjai alapján mindkét szakra bejutott volna: 62 pont kellett az olaszra, neki 70 volt, a portugálon pedig a ponthatárral épp megegyező 72 pontot szerzett (mesterképzésben egy 100 pontos rendszerben számolnak az intézmények). A lányt mégis arról értesítették, hogy kizárták a felvételi eljárásból: egyéb indoklást nem kapott.

Zsanett a ponthúzás másnapján fölhívta az ELTE-t, ahol közölték: a kérvény ellenére sem engedélyezik a felvételét, mert a bemeneti követelményeket jogszabály írja elő. Eszerint minden nyelvi minorból kötelező a felsőfokú, C típusú nyelvvizsga – kivéve a latintanár-, kínaitanár-, japántanár-, ógörögtanár-szakképzéseket. – A felsorolt négy nyelv mindegyikéből lehet ugyanakkor hazánkban nyelvvizsgát tenni – jegyzi meg a lány.

HIRDETÉS

Zsanett az alapdiplomáját a Szegedi Tudományegyetemen szerezte, ott vette fel a portugál minort. Azt mondja: sok időt, energiát és pénzt fordított tanulmányaira és a felvételi felkészülésre, mert nagyon szeretne nyelvtanár lenni. Alapdiplomája olasz szakos bölcsész végzettséget ad, és elvégezte a továbbtanuláshoz szükséges 50 kredites portugál minort és a 10 kredites pedagógiai modult is az alapképzésben. Pályaválasztási lehetőségei a mesterképzésben így leszűkülnek erre a két képzésre, ezért más tanárszakokra nem is jelentkezett. Alapdiplomája ugyanakkor önmagában nem elég az elhelyezkedéshez. Úgy véli: egy, a világban hozzávetőlegesen 230 millió ember által beszélt európai nyelv oktatása egy kicsivel több figyelmet érdemelne, de ha ennek ellenére akkreditált általános nyelvvizsga nem szerezhető belőle, az nem lehet az ő hibája, emiatt nem veszítheti el a lehetőséget a továbbtanulásra.

A szóbeli felvételin egyébként nem említették, hogy probléma volna a nyelvvizsga hiánya: a vizsgáztatók is jól tudták, hogy nem lehet ilyet Magyarországon letenni (ha valaki fő szakként tanulná a portugált, akkor portugálszakos alapdiplomával mehet, csak a minor szakon előírás a nyelvvizsga). Zsanettet tanárai is mindvégig úgy tájékoztatták, hogy az alapképzéses minor befejeztével várják a szegedi portugálosokat Budapesten a tanári mesterképzésben, és ehhez nem szükséges a fent említett nyelvvizsga, hiszen az az országban nincs is akkreditálva. Így ha követelmény lenne, akkor senki nem nyerhetne felvételt a portugáltanári minorra, és így annak meghirdetése is értelmét veszítené.

Márpedig ez történt: második tanári szakképzettségben nem indul a portugáltanári képzés a következő tanévben – mondta el érdeklődésünkre Zentai László, az ELTE oktatási rektorhelyettese. Azt mondja: egy 2006-os OM-rendelet írja elő a fenti követelményeket, így az egyetemnek nincs módja méltányosságot gyakorolni.

Megjegyezte: a hallgató és a portugál szak esete egyedi, az idei felvételi eljárás során hasonló problémát nem észleltek, ugyanakkor a kisebb szláv nyelvek esetében fölvetődött ugyanez a kérdés. Igaz, azok többségéből létezik felsőfokú állami nyelvvizsga – tette hozzá.

Portugálból viszont valóban nem lehet államilag elismert nyelvvizsgát tenni (valószínűleg azért, mert milliókba kerül a nyelvvizsga akkreditáció egyegy nyelvből, ha pedig kevesen akarnak vizsgát tenni, akkor egyik vizsgaközpontnak sem éri meg ezt a tetemes összeget kifi zetni). Az ELTE ezért már kezdeményezte a hibás szabályozás felülvizsgálatát a szaktárcánál. – A Magyar Rektori Konferencia Bölcsészet- és Társadalomtudományi Bizottsága augusztus 26-i ülésén tárgyalja a kérdést, hogy mind a portugáltanári képzés, mind a kis szláv nyelvek esetében feloldják ezt az akadályt – közölte Zentai László.

A Nemzeti Erőforrás Minisztérium felsőoktatási helyettes államtitkára, Dux László érdeklődésünkre azt mondta: az Oktatási Hivatalnál kell jogorvoslatot kérnie a hallgatónak, és engedélyezni fogják, hogy egy másik nyelvvizsgával kiváltsa a portugált. A későbbiekben pedig áttekintik majd a jogszabályt.

Ez azonban továbbra sem oldja meg Zsanett problémáját, hiszen csak a fő szakból, olaszból van nyelvvizsgája. De ha lenne is más nyelvből, annak mi köze volna a portugál nyelvhez?

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    49 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS