belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
21. hétfő

Viszi a pénzt, vagy hozza a tűzijáték?

Városok visszakoznak, miközben erősödnek a rakétapárti hangok

A tűzijátékvita jórészt virtuális számok mentén zajlik. A tűzijátékok költségét viszonylagos közelítéssel ki lehet számolni, a bevételkiesés nagysága viszont csak becsülhető.

Nyusztay Máté| Népszabadság| 2010. június 29. |32 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

komszomol | 2010. június 29. | 20:20:41

"zabad buda | 2010. június 29. | 19:23:34

komszomol | 2010. június 29. | 17:56:34

"A szocializmusban is hülyeségnek tartottam a tűzijátékot, de akkor jobban toleráltam, mert kenyér is volt"
Főleg a kukákba kidobálva."

Bizony. És ami az érdekes, akkor nem akadt, aki onnan kikotorászta volna. Figyelmeztettek is minket a tanárok soxor, hogy becsüljük meg ezt az általános jólétet, mert a kapitalizmusban kicsit másképpen van.

És lőn...

szabad buda | 2010. június 29. | 19:23:34

komszomol | 2010. június 29. | 17:56:34

"A szocializmusban is hülyeségnek tartottam a tűzijátékot, de akkor jobban toleráltam, mert kenyér is volt"
Főleg a kukákba kidobálva.

szabad buda | 2010. június 29. | 19:21:27

Most miért pont a tűzijáték. Ott a Forma 1 magyar nem indul, mégis több milliárd közpénzt ölnek bele állítólag a turisták miatt. Nem kell Forma 1.

komszomol | 2010. június 29. | 17:56:34

"fridzsi | 2010. június 29. | 14:30:52

Ilyen alapon örökre el lehet törölni mindenféle tüzijátékot, fesztivált, mert nyomor az mindig lesz az országban. A rómaiak jól tudták, hogy nemcsak kenyér kell, hanem cirkusz is."

Kicsit eltévedtél. Éppen fordítva. A rómaiak jól tudták, hogy nemcsak cirkusz kell, hanem kenyér is.

A szocializmusban is hülyeségnek tartottam a tűzijátékot, de akkor jobban toleráltam, mert kenyér is volt.

woland55 | 2010. június 29. | 16:04:58

Mekmörfi: igazad van! és jó ötlet.

Mekmörfi | 2010. június 29. | 16:02:32

A probléma ott lehet, hogy már elígérték - valószínűleg közbeszerzés nélkül - valamelyik csókos bandának. Ha nincs tűzijáték, akkor nincs visszacsorgó suska sem, vagy találni kell egy másik állami ünnepet.

Mondjuk augusztus huszadikán rendezhetünk egy katonai parádét, a hadsereg már úgyis le van zsírozva.

woland55 | 2010. június 29. | 16:02:28

a tüzijáték tényleg cirkusz a népnek, a felmérések szerint meg a nép nem tart rá igényt. tömény giccs, amit demagógia összehasonlítani a vakok hangoskönyvével

fridzsi | 2010. június 29. | 14:30:52

Ilyen alapon örökre el lehet törölni mindenféle tüzijátékot, fesztivált, mert nyomor az mindig lesz az országban. A rómaiak jól tudták, hogy nemcsak kenyér kell, hanem cirkusz is. Ha már spórolás, szerintem kevébé fontos Viktorkának minden lépését külön stábnak filmezni Sydneytől Washingtonig, mert azt a kutya nem nézi meg, a tüzijátékot viszont több százezren, a költség pedig kb. ugyanannyi.

puli | 2010. június 29. | 14:13:34

Akkor legyen játék a számokkal ehhez már úgyis hozzá szoktunk .

puli | 2010. június 29. | 14:12:26

Rendbe tűzijáték törölve,-helyette vízi játék lesz !

Nem hiszen az már megvolt !

Na várjunk akkor mit töröljünk ?!

MaxVal | 2010. június 29. | 13:43:35

Szerintem az árvíz miatt legyen dupla tűzijáték, mert ez növeli a gazdaságot. Minden egyéb ócska demagógia. Feltünési viszketegségben szenvedő emberek ismertté akartak lenni, ezért találták ki ezt a demagóg kezdeményezést. Ilyen én is tudnék. Pl. 2 évig ne támogassa az állam a vakok hangoskönyveit, a pénzből inkább legyen véve több berendezés a koraszülöttek megmentésére. Vagy: a golfpályákat vessék be krumplival, s a termést osszák szét az árvaházak között. Vagy: szereljék le a biztonsági berendezéséket a repülőgépeken, s a pénzből támogassák tehetséges, szegény fiatalok továbbtanulását.

szabadságot | 2010. június 29. | 13:35:39

Ha nem tudsz adni, hagyd békében a többieket.
Ne dicsekedj vele.



Csak az számol, aki tud segíteni.

tokfej | 2010. június 29. | 13:31:15

Moderálási alapelvek- komment törölve -

szabadságot | 2010. június 29. | 12:20:42

Tanuljátok meg végre, adni kell és nem elvenni.

szabadságot | 2010. június 29. | 12:16:42

Tűzijáték nélkül nincs pénz.

Akinek nem teccik, otthon marad.

….Azt viszont meg lehetne csinálni, hogy gyűjtőstandokat felállítani Aug 20.-án és ott 1000 Ft-os támogató jegyeket lehetne vásárolni.
A gyűjtést pártaktivisták is végezhetnék, kicsit az utcán is összedolgozva társadalmi munkában.” moziga2"


Összefogás a ….emlékplakett, felbélyegezve, aláírva, és egyebek, nyerni lehet vele, stb.

Versenyt is lehetne hirdetni, melyik párt gyűjt össze több adományt.

A rendezvény végén, a mi Ferink, szólóban énekelve táncolna egyet.

Beindult az agyam.
Köszönöm.

Kofa | 2010. június 29. | 12:09:54

@bundassertes | 2010. június 29. | 10:57:36

> nem a pénzügyi részét kell nézni a dolognak hanem a gesztust!

Egyetértek, a tűzijáték lefújásának tényleg jelentős gesztusértéke lenne. (Egyébként 2002-ben nem maradt el, csak pár nappal eltolták, de a gesztus akkor is megvolt.)

@cikk
"az 1-1,2 millió néző a tűzijáték előtt, alatt és után mennyit költ a helyszínen, és ennek mennyi az adóvonzata. "Könnyen elképzelhető, hogy a forgalmi adó összege akár jelentősebb is lehet, mint a megtakarítás"
"adva van egymillió néző a fővárosban, és legalább ugyanennyi a vidéki városokban [...] teljes fogyasztásuk gyakorlatilag megbecsülhetetlen [...] azt sem tudhatjuk, mekkora a fogyasztók, illetve a kereskedők, a szolgáltatók által befizetett adóbevétel. Ezek ugyanis szétszórtan jelentkeznek attól függően, hogy a tűzijáték előtt, közben és utána hol hagyják a pénzüket a résztvevők"

Ha elmaradnak a tűzijáték, akkor az emberek azt a pénzt, amit ott és akkor szórakozásra/ételre/szállásra/utazásra költenének, minden bizonnyal lehúznák a WC-n, elégetnék, esetleg elásnák, és soha máskor, sehol máskor el nem költenék. :-P

math | 2010. június 29. | 11:15:43

"Ha a szállodáknak nem tetszik rendezzenek ők tűzijátékot a saját pénzükből!
Mellesleg az összes többi program megmarad!"

Finnországban a magánvállalatok rendeznek egy közös tűzijátékot. Reklámnak tekintik. Presztízs. Magyarországon is lehetne OTP-MOL-stb tűzijáték.

bundassertes | 2010. június 29. | 10:57:36

2002-ben is elmaradt a tűzijáték! Akkor is az árvíz miatt, szóval nem ez lenne az első alkalom, és nem a pénzügyi részét kell nézni a dolognak hanem a gesztust! (egyszer végre nem az anyagiak alapján kéne már dönteni!)

Ha a szállodáknak nem tetszik rendezzenek ők tűzijátékot a saját pénzükből!
Mellesleg az összes többi program megmarad!

math | 2010. június 29. | 10:31:22

A facebook esetében azt kellene megbecsülni, és ez elég nehéz, hogy hány olyan felhasználó volt, akihez a hír eljutott, és megnyomhatta volna a gombot. Ugyanis az országos választások híre az nagyjából mindenkihez eljutott, megnyomhatta a gombot. A Facebookra ez nem igaz. Nem volt kiértesítés mindenkinek.

A Facebook jellegénél fogva azt mondhatjuk, hogy nem a részvételi arány számít, hanem bizony ott a relatív többség az, ami számít. Az országgyűlési választásokon viszont a kis részvételi arány elég sokat mond. Ugyanez igaz a Népszavazásra, ahol ez még törvénybe is van foglalva. Ezért például a Fidesz a kettős állampolgársággal szembe köpte a népszavazást, a demokráciát és a zembereket.

baluati | 2010. június 29. | 10:28:39

Ezzel is csak az a baj, hogy ráköltendö pénzt számon lehet kérni, viszont a tűzijáték megtartása esetén a pozítiv különbözetet nem!

math | 2010. június 29. | 10:27:15

szerintem a tűzijáték elmaradása nem kétharmados törvény.:)

math | 2010. június 29. | 10:23:13

"Hogy is szoktak elemezni a MASZOP hívek? X millió ember szavazott a FIDESZ-re de az otthon maradottak és a MASZOP szavazók együttesen többen vannak, ennél fogva a Fidesznek "nincs" kétharmada formálisan. Jó retorika , még egyet is érthetnénk vele igaz?

Fordítsuk ezt le Facebookra:

Minden hatodik felhasználó a tüzijáték ellen szavazott. Vagyis a maradék öt pedig tüzijáték-párti? A fenti érveléseteket követve igen, vagyis a többség szeretné megtartani. "

Nem jogos a párhuzam. Ugyanis az MSZP nem szokta azt mondani, hogy nem a Fidesz nyerte meg a választást. Nem azt mondja, hogy "az MSZP nem lehet ellenzékben" (a la Orbán), elfogadják még azt is, hogy a Fidesznek kétharmada van, és bizonyos törvényeket módosítanak. Ami túlzás, hogy ennyire kiforgatnak mindent, és egyenesen Nemzeti Összefogásról meg Összetartozásról beszélnek, mintha ténylegesen az ország kilencven százaléka rájuk szavazott volna, pedig valójában még a fele sem.

Másrészt a Facebookon sok felhasználó egyszerűen nem aktív, fogalma nincs erről a kérdésről. Ez nem egy országos választás.

Harmadrészt pedig nézzük meg, hogy a tüzijáték elmaradásának "pártja" mennyit is szerzett a "választáson" az összes szavazatból?

230ezer ,ellette 800 ellene. A facebookon tehát a tűzijátékpártiak be se jutottak a parlamentbe, még az egy százalékot sem érték el. Száz százalékos többség van.

Na ez a világrekord, nem Orbán kétmillió szavazata, ami alig több, mint amit az MSZP-SZDSZ kapott az elmúlt szavazásokon.

math | 2010. június 29. | 10:15:40

hát legfeljebb elmondhatjuk, a vendéglátóipar adakozott az árvízkárosultaknak. mi ebben a baj?

Rákos Vitéz | 2010. június 29. | 10:15:02

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Kovács Gültem | 2010. június 29. | 10:14:03

Menjenek Ópusztaszerre repülőgépestül, tüzijátékostul!

Kovács Gültem | 2010. június 29. | 10:12:19

Az előnbb a rádióban Besenyei Péter lobbizik a Red Bull verseny mellett. Mi ezt ingyen kapjuk, örülnünk kéne neki! Ha ez ilyen nagy ajándék, miért nem állnak érte sorba más városok? Megnézném a kölni dómot vagy az Eiffel tornyot, ahogy repülőgépek cikkáznak körülöttük...

nugát | 2010. június 29. | 10:04:45

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Kovács Gültem | 2010. június 29. | 10:00:05

A Duna-parti szállodák így is úgy is tele vannak. Általában ennél nagyobb volumenű tüzijátékokat szoktak rendezni ott, ahonnan azok a vendégek jönnek.
Az ide látogatók is hoznak elemózsiát, és megveszik olcsóbban a kis éjjelnappalikban, arról nem is szólva, hogy távolabbi városokból már nem is érdemes elutazni, mert közelebb is rendeznek. Pl. Siófokon is van minden évben, talán picit rövidebb, de ebben sem vagyok biztos.

gallienus | 2010. június 29. | 09:11:17

Hogy is szoktak elemezni a MASZOP hívek? X millió ember szavazott a FIDESZ-re de az otthon maradottak és a MASZOP szavazók együttesen többen vannak, ennél fogva a Fidesznek "nincs" kétharmada formálisan. Jó retorika , még egyet is érthetnénk vele igaz?

Fordítsuk ezt le Facebookra:

Minden hatodik felhasználó a tüzijáték ellen szavazott. Vagyis a maradék öt pedig tüzijáték-párti? A fenti érveléseteket követve igen, vagyis a többség szeretné megtartani.

Az adóról: komszomol: ne a standos cukorka árusra gondolj, ha figyelmesen elolvasod a cikket akkor láthatod hogy pl a hotelekről van szó. De említhetnénk az ilyenkor megnövekedő helyfoglalási bevételeket, szobaárakat, hajóbérlést, és nem utolsó sorban a megrendező cég ÁFÁ-ját. Nos ez annyira nem elhanyagolható. Persze el lehet ezt is bagatelizálni, csak pofa kell hozzá annak fényében, hogy az eddigi évek árvizei alkalmával szintén volt tüzijáték, sőt a gazdasági válság és IMF hitel jegyében szintén és valjuk be az több embert érintett negatívan.

Ezzel nem szeretném a károsultak bajait csökkenteni, és nagyon sajnálom őket. De sajnálom a tavalyi és az elmúlt évek károsultjait is akik könnyes szemmel nézhették az akkori tüzijátékokat az összedőlt házaik árnyékából. És tegyük hozzá hogy akinek a háza összedőlt annak nem oszt nem szoroz az, hogy melyik év mekkora árvizében érte a kár.

Köszi hogy meghalgattak.

mesterj | 2010. június 29. | 08:07:29

komszomol nyugodj meg. Lesz tüzijáték.
A következőt fogjuk hallani.
Megvizsgáltuk a lehetőségeket és mégiscsak maradt a kasszában annyi pénz, hogy részben helyi cégek támogatásával meg tudjuk rendezni a tűzijátékot.

Közben a következőt fogják gondolni. Előre tudtuk, hogy ezt a kis pénzt amibe ez kerül majd valamelyik közeli cégtől elkérjük valami zsíros megrendelés fejében, de a nép butábbik része is megkapta a magáét és reméljük, hogy pár szavazatot ez is jelent majd ősszel. Ne aggódj, ha nem lennének ősszel önkormányzati választások pont nem érdekelné a fideszt, hogy hol hány ház dőlt össze.

komszomol | 2010. június 29. | 07:40:30

"Három emberből kettő a teljesen tűzijátékmentes augusztus 20-át részesítené előnyben"

Kétharmados többség = három harmad

Nyertünk!

komszomol | 2010. június 29. | 07:37:36

"Azt is érdemes mérlegelni, tette hozzá, hogy az 1-1,2 millió néző a tűzijáték előtt, alatt és után mennyit költ a helyszínen, és ennek mennyi az adóvonzata."

Baromság! Ki az, aki számlát ad/kér tűzijáték alkalmával? Az adóbevétel garantáltan a nullához közelít.

HIRDETÉS


Legyen, ne legyen?
Népszabadság - Kurucz Árpád
Kedd reggelig több mint 230 ezer ember, azaz minden hatodik magyar felhasználó csatlakozott a Facebookon a közösségi média egyik leggyorsabban fejlődő civil mozgalmához. A múlt héten indult az augusztus 20-i tűzijáték lemondását követelő kezdeményezés, amely szerint annak az árát inkább az árvízkárosultak megsegítésére kellene fordítani. A Facebook mellett az Iwiw hazai közösségi oldalt is elérte a rakétaellenes mánia, a legnagyobb ilyen csoport hatvanezer tagot számlál; az internetes petíciót pedig eddig csaknem ötezren írták alá.

A civil akció még egyhetes sem volt, máris befolyásolni tudta a döntéshozókat. Békéscsaba, Győr, Fehérgyarmat, Mátészalka, Miskolc és Pécs is lemondta az ünnepi tűzijátékot, de Budapesten, Debrecenben, Szegeden és Székesfehérváron sem biztos, hogy megrendezik. A kormány várhatóan a héten dönt a fővárosi tűzijáték sorsáról. Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes – akihez levélben fordultak a facebookos akció kezdeményezői – a minap azt nyilatkozta, a kormány három variációban gondolkodik: 1. megtartanák, de jóval olcsóbban. 2. Tűzijáték helyett az árvízkárosultakra költik a pénzt. 3. Egy nagyon szerény, rövidebb attrakció lenne, és az így megspórolt pénzt az árvíz sújtotta területek újjáépítésében használnák fel. A Magyar Hírlapnak nyilatkozva Navracsics jelezte, hogy ez utóbbi megoldást támogatná.

A napokban megjelentek a tűzijátékpártiak is a civil oldalon (a Facebookon nekik is van már külön csoportjuk, hétfő este nyolcszáz taggal). Fő érvük, hogy a tűzijáték nemcsak viszi, hozza is a pénzt, lemondása pedig jelentős bevételkiesést okoz a vállalkozók és az állam számára egyaránt. A Napi Turizmusnak nyilatkozva a Budapest Marriott Hotel marketingese „komoly érvágásról” beszélt, a BTH Budapesti Turisztikai Nonprofit Kft. illetékese pedig arról, hogy a bevétel „akár jelentősen meghaladja a költségeket”.

HIRDETÉS

A Magyar Szállodaszövetség elnöke szerint a tűzijáték elmaradása száz-kétszázzal kevesebb vendégéjszakát jelenthet, elsősorban a Dunaparti hotelekben. Erdei János szerint ugyanakkor az árvízkárosultaknak ilyen módon nyújtott erkölcsi és anyagi segítség nehezen összemérhető a szállodaipar anyagi veszteségével. – A fővárosi vendégek az augusztus 20-i gazdag programválaszték miatt érkeznek hozzánk, s ezeknek a programoknak csak egyike a tűzijáték – mondta lapunknak a szövetség elnöke (a másik fő attrakciót, a légi parádét mellesleg a Levegő Munkacsoport szeretné lefújni, mert azzal „százezrek életét keserítik meg főleg a gázkibocsátás és a zajhatás miatt”, ráadásul balesetveszélyes).

Erdei János további szempontként hozta fel, hogy egyedi fekvése miatt a budapesti Európa egyik legkülönlegesebb és legszebb tűzijátéka, „egy emlékezetes élménnyel szegényebben fognak tehát távozni a vendégek, ha a kormány így dönt, és ennek későbbi hatását ugyancsak nehéz lenne megbecsülni”. Azt is érdemes mérlegelni, tette hozzá, hogy az 1-1,2 millió néző a tűzijáték előtt, alatt és után mennyit költ a helyszínen, és ennek mennyi az adóvonzata. „Könnyen elképzelhető, hogy a forgalmi adó összege akár jelentősebb is lehet, mint a megtakarítás” – fogalmazott a szállodaszövetség elnöke, aki az árvízkárosultak megsegítésére indult kezdeményezést egyébként nagyon humánusnak nevezte.

A Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója is az élményt és az országimázst hangsúlyozta lapunknak, bár Róna Iván szerint nem jelent kevesebb vendégéjszakát Budapesten, ha elmarad a tűzijáték, mert a turisták nem a tűzijátékra jönnek, a vidékről érkezők pedig többnyire még este hazamennek. Veszteséggel inkább a vendéglátóiparban és a szolgáltatásokat nyújtók számolhatnak, de adóbevételektől is elesne az ország, amit „esetleg éppen az árvízkárosultak megsegítésére fordíthatnának”. Róna Iván szerint mindenféleképpen szükség van a bajbajutottak megsegítésére, de a tűzijátékra is. Javaslata szerint mindkét célt el lehetne érni egy szerényebb kivitelezésű tűzijátékkal is, megtalálva a módját, hogy a nézők körében gyűjtéssel segítsék az árvízkárosultakat.

A tűzijátékvita egyébként jórészt virtuális számok mentén zajlik. Pontosabban: a tűzijátékok költségét viszonylagos közelítéssel ki lehet számolni, a bevételkiesés nagysága viszont csak becsülhető.

Ami a költségoldalt illeti: a legnagyobb szabású, budapesti tűzijáték költsége nagyjából százmillió forint. A vidéki városok tucatjaiban megrendezett, kisebb rendezvényekkel együtt, összesen 200-300 millió forint közpénzről lehet szó. Az országos költségekről információnk szerint nem készült kimutatás, de számos költség megoszlik a többi augusztus 20-i rendezvény között. Amennyiben Budapesten a kormányfőhelyettes által jelzett harmadik verzió valósul meg (tegyük fel fele akkora büdzsével), és ha más városok is követik ezt a példát, akkor 100-150 millió forintnyi közpénzt spórolhatnak meg és juttathatnak el az árvízkárosultakhoz.

A másik oldalon adva van egymillió néző a fővárosban, és legalább ugyanennyi a vidéki városokban, illetve a tévékészülékek előtt. A teljes fogyasztásuk gyakorlatilag megbecsülhetetlen, mint ahogy a belőlük mint fogyasztókból, nézőkből profi táló cégek százainak bevétele is. Ennek következtében aztán azt sem tudhatjuk, mekkora a fogyasztók, illetve a kereskedők, a szolgáltatók által befizetett adóbevétel. Ezek ugyanis szétszórtan jelentkeznek attól függően, hogy a tűzijáték előtt, közben és utána hol hagyják a pénzüket a résztvevők: boltban, utcai árusnál, étteremben, hajón, kocsmában, szórakozóhelyen, buszon, vonaton, benzinkútnál, szállodában, internetezve, mobilozva és így tovább. A résztvevők persze tűzijáték nélkül is fogyasztanának, illetve - a tűzpártiak szerint - a tűzijátékot nézve is adakozhatnának.

Három emberből kettő a teljesen tűzijátékmentes augusztus 20-át részesítené előnyben a Medián legfrissebb, júniusi felmérése szerint. „A hagyományos ünnepi látványosság fontosságát az árvízkárosultak megsegítésével szemben mindössze 8 százaléknyian választották.” A felmérés szerint az emberek negyede támogatja, hogy ne maradjon el a tűzijáték, csak rövidebb és egyszerűbb legyen, majd az így megspórolt összegből támogassák az árvízkárosultakat. A Facebookon nemrégiben indult mozgalomról a megkérdezett ezer ember 84 százaléka tudott.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    32 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS