belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
21. hétfő

Szúcsapatok rágta büdzsé

162 éve egy kávéháznyi fiatalember összegezte, mit kíván a magyar nemzet. A hatodik pont így szólt: Közös teherviselés. Mert hát addig a nemes emberek ebből kimaradtak. Csakhogy ők nem voltak annyian, mint az Új Magyar Feudalizmus nemesei. Kik ezek? Orvosok (hálapénz), papok (stólapénz) valamint őstermelők és nem őstermelők. Az őstermelők közül mintegy 150 ezren kapnak földalapú támogatást, a kisebb dotációk száma pedig becsülhetetlen. E támogatottak nincsenek együtt összesen hatszázezren. Volt ennyi nemes hazánkban a XIX. század közepén?

Kun István| Népszabadság| 2010. június 28. |44 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

berkenye75 | 2010. június 29. | 07:56:15

irigykedjetek a "proletárok", akik mindig mások pénzéből éltek. alja, ingyenélő pártcsürhe. maszoposok, phejj!

berkenye75 | 2010. június 29. | 07:54:22

t. szuppai,

falun születtem. hazajárok amikor csak lehet. akinek 3 hektárja van, annak nincsen csillivilli traktorja. de akinek 50 van, az is mtz-vel szánt. pontosan ismerem a körülményeket.

ezért mondom:

kun eftás csúsztat, összemos, uszít. teszi a dolgát, ahogy a többiek itt.

a földalapú támogatást az eu adja, a kormány csak visszaosztja... de mindegy,

uszuljatok, hápogjatok herék. ehhez értetek.

KannibálTatárÚr | 2010. június 29. | 00:10:41

Moderálási alapelvek- komment törölve -

szuppai | 2010. június 28. | 23:09:13

berkenye75!
Mi az ember? Fáj az igazság? A szerző - akinek a publikációit évek óta figyelem - teljes mértékben az igazságot írja le! Menj el falura és nézz szét! Talán belátod, hogy az orbáni populista lózung a nyomorgó falvak egy jelentős részére nem igaz! Vajh, miből fizeti a szerencsétlen "őstermelő" a 20 millás traktor törlesztő részét, amikor van legfeljebb 2-3 ha földje, ami az éhenhaláshoz sok, a jóléthez meg kevés? Az ú.n. "földalapú támogatásból", amit pofátlanul lenyel! Hány kisvállalkozó, kis cég kap ilyen támogatást, aki ipari termékkel próbál meg a piacon megmaradni? Egy sem! Hány cég kapott még támogatást az államtól - a zemberek adójából! - mert eladhatatlan terméket gyártott? Egy sem! Termelj olyat, amit el lehet adni! És hány paraszt kapott támogatást? több százezer! És mennyi adót fizetett? Semennyit! Nálunk a mezőgazdaság mindig "ráfizetéses" volt. És mégsem ment el senki onnan máshová dolgozni! Maradjunk meg a realitásoknál!

berkenye75 | 2010. június 28. | 21:25:40

offshore patkányok!

berkenye75 | 2010. június 28. | 21:21:13

eftik, honnan ez a düh a termelők ellen? miből táplálkozik, amikor eddig ti diktáltatok itt mindent szabály? bakker, mennyi mezőgazdasági szakértő van itt... most akkor mit csináljon a paraszt, akassza fel magát? adja nektek a földjét, mert ti olyan okosak vagytok? a nagy ló.aszt vagytok azok, semmihez nem értetek csak az uszításhoz. időnként végigmentek néhány társadalmi csoporton, akik ellen lehet uszítani a csürhét. mindig is a suttyók irigységére építettek. ezért támadjátok az orvosokat, egyetemistákat, tanárokat, gazdálkodókat, vállalkozókat, stb. szépen sorban végigmentek rajtuk, kb. egy hónapja az orvosok ellen uszított itt egy "újságíró", már akkor lehetett tudni, hogy kezdődik az uszuló show. írkáljatok csak a zabrált lakásaitokból, hápogó herék! nullák vagytok.

xanadu | 2010. június 28. | 19:36:50

xanadu | 2010. június 28. | 19:35:03

És milyen szép is az, mikor a gyerek ad (tagi)kölcsönt a Kft-nek, mert az csődben van.
Van ennél szebb példája a családi összetartásnak?

xanadu | 2010. június 28. | 19:35:03

xanadu | 2010. június 28. | 19:32:19

És hány családtag is lehet őstermelő?
Gyerekek 16 éves kor felett, szülők.
Úgy 4-5 őstermelő simán összejön egy háztartásban ...

xanadu | 2010. június 28. | 19:32:19

bagoly2 | 2010. június 28. | 19:25:05

Az őstermelő mikortól 600 000 Ft-tól adómentes?
Én még a négy milláról tudok, amit Medgyessy adott meg ahelyett, hogy megszüntette volna.

Amennyiben bemutatt számlát 800 000 Ft-ról, úgy 4 milláig adómentes.
Most ezt úgy csinálják, hogy apuka Kft-je ad számlát a sógor feleségének, a sógor Kft-je pedig anyukának.
Állam bácsinak így egy fillér adóbevétel sincs, ellenben a két család 8 milla hivatalos jövedelemhez jutott.

bagoly2 | 2010. június 28. | 19:25:05

Jó, nálunk semmi nem az aminek látszik. Az őstermelő 600 000 Ft-ig adómentes, hogy ez ki hogy játsza ki az egy másik kérdés,ez az állam működőképességének kérdése, de egy ekkora bevétel nem enged meg idegen kezet.
A munkavállalók kiskönyve egy jó találmány lett volna, ha nem kezdik egészen más célra használni.
A cikkben sok igazság van, de nem szelektál, nem foglalkozik az ok-okozati összefüggésekkel, ezért mindenki úgy értelmezi, ahogy az élethelyzete diktálja, vagyis annak is igaza van, aki dicséri, annak is aki szidja.

xanadu | 2010. június 28. | 19:16:31

- A rossz adottságú szántók kivonása művelésből. Ezeken a területeken csak magasabb ráfordítással érhetők el a termések, melyet ma a piac nem fogad el. A 12 AK alatti szántókat vissza kell adni a természetnek, támogatás csak a visszaállításra adható.
- Javítani a vidék közúti elérhetőségét. Az autópályák, autóutak elősegítik ipari vállaltok megtelepedését, és a mezőgazda villanyszerelők folytathatják eredeti szakmájukat.
- Működtetni kell a földadó rendszert. 12 AK alatt csak a termőföld kivonására adható támogatás, 12-25 AK között nulla adó, 26-35 AK között 30000 Ft/év/ ha, 36 AK felett 40000 Ft/év/ha legyen az adó.

A mezőkatyvasz mai alkotórészei:
- 30 % gazdaság,
- 20 % szociálpolitika,
- 20 % pártpolitika,
- 30 % feketegazdaság.

Hajrá a gazdasági rész 70 %-os eléréséig!

xanadu | 2010. június 28. | 19:16:12

A mezőkatyvasz problémáinak hosszú távú megoldásához az alábbiak szükségesek:

- Megfelelő OKJ képzés alapján történő vállalkozási engedély kiadása. A mezőgazda élő szervezetekkel dolgozik, azok mélyreható ismerete nélkül nem képzelhető el eredményes termelés.

- Minden mezőgazdasági termelő adóalany is legyen egyben, ahogyan a nemzeti piac többi résztvevője.
- Állami támogatás csak a fenti két feltétel teljesülése esetén adható. A társadalom jogosan várja el, hogy az általa adott pénzügyi támogatások a legszakszerűbben és ellenőrizhető módon kerüljenek felhasználásra. A képzésben a következő 3 évben az alapfokú Aranykoszorús Gazda képző (öt évenkénti újítással) azt követően 10 évig nappali szakközépiskola végzettség, azt követően 10 évvel pedig csak felsőfokú végzettség a minimum.
- Lehetőséget kell adni belföldi vállalkozásoknak a termőföld vásárlásra (hat év időtartamra csak azoknak a vállalkozásoknak, melyek az előző öt évben árbevételük 50 %-át mg-i termelésből szerezték). Ez emeli a föld árát, aki felhagy a gazdálkodással az nagyobb összegből kezdheti el folytatni régi tevékenységét.
- Termőföldet csak az vásárolhat, aki mezőgazdasági vállalkozó. Ezzel csökkenthető a spekuláció.

xanadu | 2010. június 28. | 19:15:32

Miért nem működik a kisüzem?

Remek magyar parasztunk árbevétele 5 millió forint.
Ebből 1 millió a nyereség. Ez igen tisztességes pénz, mert 20 % költségarányosan számítva (mennyi most a banki kamat?).
Persze nép-nemzeti parasztunk ki sem fogy a sírásból, hogy a pénz semmire sem elég.
És ebben igaza is van. Az MTZ traktor ára 4 millió.

A szomszéd gazda nagyban csinálja, árbevétele 100 millió, ebből 20 millió a nyereség.
Ebből vesz egy John Dear traktort 16 millióért és a maradékból télen elmegy üdülni a Bahama szigetekre!

xanadu | 2010. június 28. | 19:13:54

(csillag) | 2010. június 28. | 18:02:49

Egyetértek.
A hazai mezőkatyvaszt most lehetne megerősíteni.
De ez az út nem a családi-, kisgazdaságokon keresztül vezet.

xanadu | 2010. június 28. | 19:11:55

bagoly2 | 2010. június 28. | 17:09:06

A TESCO árúház pénztárosa egész nap keményen használja a kezét.
Ennek ellenére közterhet is visel rendesen.

Egyébként a zöldséget gondozó munkások NEM őstermelők.
A tulaj az.

xanadu | 2010. június 28. | 19:09:28

bagoly2 | 2010. június 28. | 17:06:35

A szocializmusban sem a gazdaságosság, a minőség volt a legfőbb cél, hanem valamiféle felsőbbrendű elv megvalósítása.

Nem jött be.

xanadu | 2010. június 28. | 19:07:32

vidok | 2010. június 28. | 16:55:50

Ellenben az sem helyes, ha a mezőgazdasági termelők nem a korszerű technológiákat, üzemi méreteket alkalmazzák, hanem az utak szélén ácsorogva gyűjtik be pénzüket.

(csillag) | 2010. június 28. | 18:12:57

Moderálási alapelvek- komment törölve -

(csillag) | 2010. június 28. | 18:02:49

Moderálási alapelvek- komment törölve -

bagoly2 | 2010. június 28. | 17:09:06

xanadu | 2010. június 28. | 16:42:41

"Jövő:
2. Őstermelői rendszer megszüntetése."

A mezőgazdaság igen nagy területén a hozzáadott értéket a kézműves munka jelente, legyen az zöldség , gyümölcs, vagy hús. Ha te ennek alapjait akarod megszüntetni, akkor nagyon nem értesz valamit.

bagoly2 | 2010. június 28. | 17:06:35

xanadu | 2010. június 28. | 16:41:08

"Sajna jelen agrártámogatásunk a szocializmust idézi."

Ez nem tudom hogy jött össze nálad, szerintem a jelenlegi katyvasz inkább a XVIII. sz-i feudalizmust idézi. Akkor nem fizettek a földesurak adót, akkor adták bérbe a földjeiket és úgy általában nagyivben tettek az egész gazdaságra, mindent az intéző intézett.

vidok | 2010. június 28. | 16:55:50

Moderálási alapelvek- komment törölve -

xanadu | 2010. június 28. | 16:42:41

Jövő:
1. Földbérlet adóztatása.
2. Őstermelői rendszer megszüntetése.
3. Földadó sávos kivetése.

xanadu | 2010. június 28. | 16:41:08

Sajna jelen agrártámogatásunk a szocializmust idézi.
Nem a kemény munka alapján jön a pénz, hanem az áallami támogatásokból.

A szocializmus megbukott.
A hazai mezőkatyvasz is erre a sorsra jut.

xanadu | 2010. június 28. | 16:35:38

berkenye75 | 2010. június 28. | 08:37:25

A földbérlet adómentes.
A földbérlet nagyságát csak a felek határozzák meg.
Apuka Kft-je bérli anyukától a földet.
Biztosan nagy az alkudozás az összegről.
Nehogy ALACSONY legyen.

Ja!
És persze a Kft veszteséges lesz.

borsbi | 2010. június 28. | 15:34:33

bagoly2 | 2010. június 28. | 14:27:17
Tisztelettel tájékoztatlak, egyetértek Veled! Én a csalókra hívtam föl a figyelmet, példákkal illusztrálva.
Egyébként a zöldség termelés is lehet gazdaságos az állattenyésztéssel egyetemben, ha technológiai megújulás megtörténik, vagy az állattenyésztést nem vásárolt, hanem maga termelt eleséggel végzik. Persze, nadrágszíj parcellán eredményesen gazdálkodni nehéz.
Sajnos valós a cikk állítása, hogy a támogatások, kedvezmények fölhasználása sokszor nem a gazdaság fejlesztését szolgálja. A "személyes igények" kielégítése sokszor fontosabb honfitársainknak, mint a racionális gazdálkodás. Ezt sokszor az adótörvények, azok betartásának ellenőrzése, a közmorál a helytelen irányba engedi kiteljesedni.
Kíváncsi vagyok, a nyugdíj megállapításkor ugyanúgy fognak-e panaszkodni a most citáltak, mint híres színészeink egy része?

bagoly2 | 2010. június 28. | 14:27:17

borsbi | 2010. június 28. | 13:50:00

Az a baj, hogy Te is, mint a cikkíró összekeveri a bérlőt, tulajdonost, kereskedőt, termelőt. Ezek, hála a kárpótlásoknak, csak igen ritkán fedik egymást. A TV-ben nyilatkozó gazda kinézetű valaki a csilivili traktorával együtt többnyire bérlő, vagy inkább a saját, hitelből vásárolt tarktorával együtt bérmunkás. Az, hogy nálunk a 20-30 AK-s földeken bioetenolt termesztenek zöldség helyett az azért van, mert az EU erre ad támogatást, a tulajdonosnak ez éri meg. A szar vegyszeres zöldséget, meg a spanyolokon keresztül fillérekért behozzák neked Marokkóból. Az, hogy a kereskedő miféle pofátlanságokat ír ki az árujára, az nem a még meglévő elszánt termelő hibája, hanem az ellenőrzéssel megbízott szervezeteké.

victus | 2010. június 28. | 14:20:08

Moderálási alapelvek- komment törölve -

borsbi | 2010. június 28. | 13:50:00

berkenye75, bozsós és a hasonló véleményekhez

Most az agrárium vámszedői vannak terítéken, nem kizárva, hogy disznóság másutt is van.
Jelen témához kapcslnám azokat a "kereskeddőket" akik szintén őstermelői igazolvánnyal fedik adócsalásaikat és évek alatt milliókat húztak le az államtól, azaz a tisztességesen adózóktól. A piacokon szétnézve látható a standokon az őstermelői igazolvány számának, adatainak hiánya - amit az ellenőrző szervek jótékonyan elnéznek. Ha a kötelező adatok föl lennének tüntetve, nyilvánvalóvá válna, hogy Magyarországon lehet déli-gyümölcsöt szinte korlátlan mennyiségben termelni, termőterület hijján (sufniban, pincében?) száz tonnaszám burgonyát, stb-t elővarázsolni, és nem utolsó sorban egy-egy piacon több elárusító helyet üzemeltetni. Észbontó!
Ha a MALÉV-et megmenti valaki, az főbenjáró bűn, még akköor is, ha a befizetési kötelezettség a szabályos kamattal teljesül - de az agrár- és kereskedelmi maffia éljen és virágozzék!?

bozsós | 2010. június 28. | 13:27:10

math | 2010. június 28. | 10:50:09

"A 2 gazda, ha versenyképes és növekszik, akkor tíz év múlva esetleg munkát tud nyújtani mint a 998 munkanélkülinek." Lehet, hogy növekszik, és lesz 998 munkása, de már nem abból a faluból. Mióta gépierő dominál a szántóföldi növénytermesztésben, és fejőgépek vannak, túl sok a falun élő (eltekintve a városok környékétől). Egy falu élete nem függhet egy két ember gazdálkodási döntéseitől.

evianna | 2010. június 28. | 11:26:37

nagyszerű a cikk, de a reagálásokból jól látható, hogy a dolog reménytelen: az "enyém" fontosabb mindennél. (ahogyan az új kormány számára is...)

épp a napokban jutott eszembe, hogy az új nemzeti elitnek lesz egy határozottan feudális jellege, csak
- nem nemesi kiváltságnak fogják hívni az alacsonyabb megadóztatásukat, hanem állampolgári jognak, valamint
- a korábban (bárhogyan, bármilyen módszerekkel!) felhalmozott vagyon képezi a további szerezkedés alapját.

majd megszokjuk?
meg lehet ezt szokni?

bagoly2 | 2010. június 28. | 11:11:32

Azért a hozzászólások sokkal szórakoztatóbbak a cikknél.

"A 2 gazda, ha versenyképes és növekszik, akkor tíz év múlva esetleg munkát tud nyújtani mint a 998 munkanélkülinek."

A nagyonokos math ugyan hány munkanélküli koplalását vállalná magára 10 évig?

misima | 2010. június 28. | 11:01:08

Moderálási alapelvek- komment törölve -

math | 2010. június 28. | 10:50:09

"Inkább legyen 1000 gazda, aki támogatásra szorul, mint 2 gazda és 980 segélyezett. "

Butaság. Ahogy a cikkben írva van, az az 1000 gazda a legkevésbé sem versenyképes, ezért egyre nagyobb támogatásra szorul.

A 2 gazda, ha versenyképes és növekszik, akkor tíz év múlva esetleg munkát tud nyújtani mint a 998 munkanélkülinek.

Távlatosan ez a jobb.

math | 2010. június 28. | 10:47:34

"A termelői piacszerző intézmények teljes kudarca azonban nem a gazdálkodóké, hanem a kormányainké. Mindegyiké!"

Az egész cikk arról szól, hogy debizony a gazdáké. Miért vetette oda ezt az ellentmondásos mondatot?!

bozsós | 2010. június 28. | 10:43:23

Ez előző kommentelőktől és a cikk szerzőjétől is tökéletesen ellentétes a véleményem.
A cikk felháborodása akkor lenne érthető, ha azt tételezné fel, hogy az agrárpolitikában a gazdasági racionalitás (versenyképesség) a cél. De ez tévedés! Uniós szinten sem ez, és magyar szinten se ennek kell lennie. Az unió célja a vidéki foglalkoztatottság erősítse, a falu gazdasági eltartóerejének fejlesztése. Ha lesz a faluban 2 nagygazda, aki 10 emberével megszerzi és megműveli (szuperhatékonyan, jó sok műtrágyával, valami adót is fizetve) a falu földjét, a többi falusi meg segélyből éldegél, az társadalmilag nem optimális. Inkább legyen 1000 gazda, aki támogatásra szorul, mint 2 gazda és 980 segélyezett. A történet erről kell, hogy szóljon.

nemválaszolok | 2010. június 28. | 10:39:56

berkenye: nem csak az offshorosokat kell kritizálni, hanem a gazdákat is, ha megérdemlik, és megérdemlik. Ugyan mennyi adót tejeltek az államháztartásba?
Érdekes, Font Sándor fideszes ogy. képviselő úr, a Mezőgazdasági Bizottság elnöke, aki több tízezer hektár gyümölcsössel rendelkezik, őstermelőként művel(tet)i meg, évek óta egy fillér bevétele nincs, ugyanakkor földalapú támogatást felvesz a kormányoktól. Ez is tisztességes dolog? Ugyan már!

bagoly2 | 2010. június 28. | 10:37:45

A cikk a vélemény rovatban jelent meg és úgy is kell kezelni, mint egy véleményt.
Mint vélemény tartalmaz igazságokat, féligazságokat, csúsztatásokat hangulatokat, vagyis nem egy objektivitást, akár csak szándékában megközelítő elemzés.
Az is egy vélemény pl. hogy szerintem a foci vb. költségeit inkább az afrikai éhezőkre fordították volna, aztán van aki szerint hülye vagyok, van aki igazat ad. Több szót nem érdemel.

nemválaszolok | 2010. június 28. | 10:36:39

A cikkben leírtak a valós helyzetet tükrözik - sajnos. Az is igaz, hogy vajmi kevesen fizetnek adót bevételeik után. Valóban mindig sírnak, hogy veszteséges a mezőgazadaság, hol az eső, hol a szárazság miatt. Hol azért mert alacsony a búza ára, hol azért, mert kiszorítja őket az export a piacról. Évtizedek óta ugyanazt termelik, képtelenek a szerkezetváltásra: ha száz éve búzát termel, akkor a 101.-ben is azt fog. Iszonyatos támogatások folynak el a mezőgazdaságba, csak a legtöbb gazdálkodó rosszul használja fel valóban. A piacon 1400 Ft az őstermelőnél egy kg cseresznye, na nem most, miután elverte a jég, évek óta. Sokat dolgoznak, meg dolgoztatnak persze éhbérért embereket alkalmi munkában, ami után még csak adót sem fizetnek, sem pedig járulékot. Próbálja meg ezt egy vállalkozó, akinek számlaadási kötelezettsége van. Aha, rárepül az APEH, mint annak a rendje.

Az a törvény, amit most hozott a kormányzat az egyszerűsített bejelentési kötelezettségről, még tovább fogja növelni a csalások számát. De nekünk már csak így jó.

Ovinkor | 2010. június 28. | 10:25:57

Sajnos, 100%-ig igaza van. A téeszkorszakhoz képest is óriási a visszalépés. Technikai elmaradottság, a források elpazarlása, szemérmetlen kizsákmányolás, adócsalás, kormányra és a külföldiekre mutogatás, ez jellemzi ma a magyar mezőgazdaságot.

hangyaboy | 2010. június 28. | 08:44:40

berkenye75 | 2010. június 28. | 08:37:25

Sajnos nem uszítás,a mg.szolgáltatók,akiknek a szolgáltatását igénybe vettem,a számlát hírből sem ismerik és bár munkát adnak sok munkanélkülinek azokat jól ki is használják.Persze a számlaadás negligálása nem csak a mg.vállalkozók sajátja.

berkenye75 | 2010. június 28. | 08:37:25

csak a szokásos hétfői uszítás, most a termelők ellen. gyakorlatilag az egyetlen termelőágazat a mezőgazdaság maradt... eftásak, üssétek a kulákokat!
az offshore-oskról egy szó sem esik itt... de fura. vagy nem. de szép neve van a szakértő publicista eftásnak ...

hangyaboy | 2010. június 28. | 08:33:24

Öröm nézni a mezőgazdasági műsorokat.Be vannak állva az állandó panaszkodásra,mert félnek hogy ha kiderülne hogy nekik jól megy csökkenne a szubvenció és adózniuk kellene.Az egyikben panaszkodott a gazda hogy van 16 millió ft adóssága amit 5 éven belül kell kifizetnie+megélhetés a családnak.Kevesen vannak akik 5 évre bevállalnak 16 millát.Szegény.Amikor volt a gazdatüntetés a gazdák milliós traktorcsodákkal vonultak fel-a gépbeszerzést jelentősen támogatott a kormány-a gazda azzalérvelt,hogy nem az ővé,hanem a bank tulajdonába van azt ki kell még fizetni.

walsz | 2010. június 28. | 07:15:38

Az egész magyar mezögazdaság egy maffia! Pénznyelö sötétség.

A cikk kiváló írás!!

Egy nagyon fontos mondat:

"Ám akinek veszteséges a munkája, az fejezze be. Adja annak a kezébe földjét, sertéstelepét, vagy tehenészetét, aki hatékonyan képes azzal dolgozni. Ő is jól jár, meg az ország is. A földet az használja, aki a legtöbbet bírja kihozni belőle."

Így megy ez!

HIRDETÉS
– A fene ebbe a zsarnok,...
– A fene ebbe a zsarnok, népnyúzó kormányba! Rendeletet hoztak, hogy csak az szidhatja az adókat, aki be is fizeti Marabu rajza

Hatalmas támogatásokat kap a mezőgazdaság, részben uniós forrásokból, részben a hazai költségvetésből. Ez akkor lenne elfogadható, ha a jövőt szolgálná, világhoz való felzárkózást. Ám most az „ingyenpénzt” a gazdák javarésze feléli. A kb. 180 ezer támogatott többsége soha versenyképessé nem válik. Aktivitásuk egyetlen értelme: szert tenni némi adómentes mellékes jövedelemre.

Ma a mezőgazdaság két jókora tömbre oszlik: az adót és egyéb közterheket keményen fizető vállalkozásokra s azokra, akik vagy egyáltalán nem fizetnek ilyesmit, vagy alig. Versenyszférára és lubickolókra osztani egy ágazatot – ez a magyar politika cirkuszi mutatványa! Közterheket a társas gazdaságok és a nagyobb egyéni vállalkozók fizetnek. (A kisebbek többnyire sikeresen „elköltségelik” a bevételeiket.) A társas gazdaságok jókora hányada előbb-utóbb bedobja a törülközőt az alacsony színvonalú termelés és menedzselés, vagy a környezeti viszonyok miatt.

A nagyjából hatszázezer egyéni gazda közül nagyjából harmincezer fizethet valamilyen adót és járulékot. Vállalkozók és főállású őstermelők. Tavaly az összlétszám kétharmada volt őstermelő, kétszázezer még ilyen igazolványt sem érvényesített. Ők főként saját fogyasztásra, felhasználásra termelnek. (Évtizedekkel ezelőtti élményem egy Antwerpen melletti faluból: A Beregdarócról elszármazott bányászfeleség a családi házhoz tartozó kertbe sárgarépát, petrezselymet vetett, káposztát, karalábét ültetett száz négyzetméter nagyságú területen. A térségben dolgozó hét adónyomozó mindegyike megkérdezte tőle: „Aztán mennyi jövedelme van ebből?” Bizony. Mert az is jövedelem. Belgiumban.)

HIRDETÉS

Az egyéni gazdák zöme semmiféle közterhet nem fizet. Az se, aki bérbe adja a földjét, hacsak nem öt éven túli szerződést kötött. De nem szeretnek szerződést kötni sem, viszont a bérleti díjak néhol már megfi zethetetlenek. Mindez olykor törvényes, olykor elnézett magatartás.

A kapitalista társadalom alaptörvénye, hogy a tulajdonnak és a tevékenységnek a közjót is szolgálnia kell! A mi kormányaink ez elvet a sarokba vágták. Így aztán százezrek szerezhetnek jövedelmet úgy, hogy az adóikat mások fizetik. Mert erről van szó.

Azt mondják erre sokan: Ugyan, miből fizetnének szegények, hiszen veszteségesek? Ez általában nem igaz, habár megélni a mezőgazdálkodásból kevesen képesek. Ám akinek veszteséges a munkája, az fejezze be. Adja annak a kezébe földjét, sertéstelepét, vagy tehenészetét, aki hatékonyan képes azzal dolgozni. Ő is jól jár, meg az ország is. A földet az használja, aki a legtöbbet bírja kihozni belőle.

Az adózás állapota az agrárvilág labirintusának csupán a bejárata. Mögötte egy olyan kiterjedt feketegazdaság rejtőzik, amely csak annak nem látható, aki elfordul tőle. Meg akinek érdeke ez állapot fenntartása. Az egyéni gazdák által használt nagyjából kétmillió hektár földnek legalább a feléről nem tudjuk, ki szántotta, ki készített vetőágyat, ki műtrágyázott, ki vetett, ki gyomirtott, ki kombájnolta le a terményt, és ki szállította el. Ezekről nincs számla. E munka értéke legalább százmilliárd forint. Plusz áfa, persze, ha lenne.

Meg hát a gépek tulajdonosának személyi jövedelemadója. Néhány évvel ezelőtt úgy becsültem, hogy az agrárvilág évente harmincmillió napszámot használ föl, de csupán pár százalékát alkalmi munkavállalói könyvben lerótt, amúgy igen kedvezményes közteherjeggyel. Tavaly a KSH becsülte meg a „nem fizetett” munkát, és úgy találta, hogy több mint háromszázezer fő évi 1800 munkaórája tartozik e látens körbe. Vajon hány napszám után nem fizettek semmiféle járulékot a gazdák? Közben a rendszerváltozás óta félmillió adót és járulékokat fizető munkás tűnt el a mezőgazdaságból.

Az ország számára életbevágóan fontos lenne, hogy a mostani alapanyagokra épülő exportstruktúra helyett nagyobb hozzáadott értékű termékeket adjon el a világban az ágazat, s növelje a bevételeit. Mivel lehetne ezt a leghamarabb teljesíteni? Friss és feldolgozott zöldséggel és gyümölccsel. Ehhez ütőképes piacszerző intézményekre, termelői értékesítő szervezetekre lenne szükség, anélkül belefogni sem szabad. E termékek azonban – néhány ipari feldolgozásra termelt gyümölcs és zöldség kivételével – egyre inkább a nagybani piacok feketeforgalmát növelik. Számla? Ugyan! Még adózni kellene! Se szövetkezetnek, se konzervüzemnek nem szeret értékesíteni a magyar gazda, mert minimum vételi jegyet állítanának ki neki. A következmények: exportunk a kívánatos töredéke, a konzervgyárak és hűtők pedig sorvadnak. Már amelyiket még nem számolták fel.

Ma nincs olyan termelői értékesítő szövetkezetünk, amelyik piaci tényező lenne, továbbá nagy kapacitású konzervgyárral vagy hűtővel rendelkezne. És mostanában nem is lesz. A termelői piacszerző intézmények teljes kudarca azonban nem a gazdálkodóké, hanem a kormányainké. Mindegyiké! Amíg tombol a feketegazdaság, addig itt hatékony termelői összefogás nem lesz.

Egész szúcsapatok rágják sikeresen hazánkban a költségvetést, ami teli van apró lyukakkal és erőtlenné, törékennyé vált. Korhadt. E szúcsapatok leghatásosabbja az agrárágazaté. Sokan felhorkannak majd a tételemre, de végre ki kell mondani: a mezőgazdaság húsz év alatt annyi közterhet nem fizetett, hogy a jelenlegi bajok, hiányok és nadrágszíjhúzások fő okozójának nevezhető. Az új kormányzat első nyilatkozataiból ítélve pozitív változás nem várható. Ellenkezőleg.

A helyzet pikantériája: azok teljesítenek a legjobban, akik adóznak is. Persze. Nekik az egzisztenciájuk a tét.

A szerző publicista

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    44 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS