Szárnyvonalak nélkül sem olcsóbb a MÁV
Ami az egyiknek jó, a másiknak akár rossz is lehet – nincs ez másképp a MÁV-csoportnál sem. A 27 és fél mellékvonalon tavaly decemberben elrendelt „átmeneti forgalomszüneteltetés” velejárói az állami vasút cégeinek gazdálkodására eltérően hatnak. Ami egyiküknél kiadáscsökkentést hoz, az a másik könyvelésében bevételkiesésként jelenhet meg. Így ami itt nyereséget jelent, máshol a veszteséget növelheti. Mérlegre tettük: a vasutasok mire költenek, és hol kereshetnek kevesebbet.
A kisforgalmú mellékvonalak bezárásának 2010-ben várható eredményét hivatalosan a MÁV még nem összesítette. A pontos konszolidált számokat a vasút cégeinek vezetői sem ismerik, ennek ellenére a jóváhagyásra váró üzleti tervekből sok minden kiderülhet. A szakmai vélemények szerint még az is, hogy a cégcsoport az idén összességében mintegy 2-3 milliárd forint eredményt írhat majd a szárnyvonalak számlájára.
Ha valóban így lesz, a rendkívül szerény, a MÁV szintjén csak pozitív nullszaldónak tekinthető többletet a cégcsoport a MÁV-Start Zrt.-nek köszönheti majd. A személyszállító társaság ugyanis a várakozások szerint az idén hozzávetőleg hatmilliárd forinttal javíthat eredményein. Elsősorban azért, mert szerelvényeit a korábbinál kevesebb vasútvonalon kell közlekedtetnie.
Igaz, a helyzetéről szóló kedvező híreknek ezzel vége is: a MÁV-Start az év végére inkább gondot, mint örömöt jelent majd alapítójának és tulajdonosának. A 2010-re a tavalyinál mintegy negyvenmilliárd forinttal szerényebb, 122 milliárd forintra rúgó költségtérítésben részesülő cég kasszája ugyanis az előrejelzések szerint az utolsó negyedévre kiürülhet.
A MÁV-Start hiánya meghaladhatja a 25-28 milliárd forintot. Így a cég bármennyire is jól jön ki a szárnyvonalak bezárásából, működtetéséhez a pénzügyminiszternek a zsebébe kell majd nyúlnia. A döntéshozók azonban már most tudják: a jelenlegi keretek között a tárcavezető hiába is keresgél majd, a költségvetésben nem találhat pénzt a vasúti személyszállítás finanszírozására. Ezért a majdani utódok helyzetének megkönnyítésére a stafétabot átadására készülők újabb „trükköt” eszeltek ki.
A csak zárt ajtók mögött bizalmasan emlegetett terv szerint lehetővé tennék, hogy a MÁV-Start év végi utolsó számláitmár a 2011-es közszolgáltatási költségtérítés terhére fizesse ki. Igaz, arra nincs válasz, hogy a mintegy 25 milliárd forint felhasználásának előrehozása milyen hatással lesz a vasút következő évi gazdálkodására. Biztos azonban, hogy a pénz egy év múlva is hiányozni fog a kaszszából. Pótlásához a társaság aligha spórolhat eleget a szárnyvonalakon.
Akárhogy is lesz, a MÁV-csoport többi cégének nem sok jót hoz a mellékvonalakon elrendelt forgalom szüneteltetés. A személyszállító vasút vonatait továbbító mozdonyokat üzemeltető MÁV-Trakció Zrt., valamint a járművek karbantartását végző MÁV Gépészet Zrt. az előzetes becslések szerint együttesen 1-2 milliárd forint bevételtől esik el a szárnyak bezárása miatt. De bukik a cégcsoport anyavállalata is.
A MÁV Zrt. 2010-es üzleti terve alapján a mellékvonalak forgalmának leállítása nélkül a társaság saját, tehát nem konszolidált mérleg szerinti vesztesége 54,3 milliárd forint lett volna. A kormányzati intézkedés nyomán viszont ennél mintegy 2,2 milliárd forinttal nagyobb, 56,5 milliárd forintos hiányra lehet számítani. A hitetlenkedők kedvéért a cég üzleti tervében kissé követhetetlenül azt is összeírták, hogy szerintük miért. Mossuk kezeinket, és indokaikat felsoroljuk.
Eszerint a legnagyobb érvágást a forgalomszüneteltetésre ítélt szárnyvonalakon tavaly még közlekedő személyszállító vonatok után fizetett pályahasználati díjak elmaradása jelenti: önmagában ez több mint négymilliárd forint bevételtől fosztja meg a pályavasúti társaságot. Ezzel öszszevetve fillérekkel, 27 millió forinttal rövidítik meg a céget a keskeny nyomtávolságú vasutak bezárása miatt elmaradt személyszállítási bevételek.
Az üzleti terv szerint MÁV-Start 120 millió forintot vesz ki anyavállalata zsebéből azzal, hogy kevesebb feladatához kevesebb járművet bérel. További 40 millió forint bevételelmaradást pedig a személyszállító cég által igénybe vett társasági általános szolgáltatások volumenének mérséklődése okoz majd.
Az eddig összesen 4,2 milliárd forintot meghaladó nettó árbevételcsökkenéssel szemben várnak megtakarításokat is: összegük csaknem 1,5 milliárd forint lehet. Ezen belül 48 millió forintot spórol a vasút az energia- és üzemanyagszámláin. A felhasznált anyagokon 39 millió, az igénybe vett szolgáltatásokon 384 millió, az eladott áruk beszerzési értékén 798 millió, az eladott közvetített szolgáltatásokon 72 millió forintot takarítanak meg. Az egyszeri költségek nélkül a személyi jellegű ráfordítások 79 millió, az értékcsökkenési leírások 39 millió forint megtakarítást jelentenek.
Az egyéb ráfordításokat pedig szinte jelentéktelen összeggel, hárommillió forinttal csökkentik a vonalbezárások. A vasutasok leírták azt is: „a keskeny nyomtávolságú vasutak üzemszünete 481 millió forinttal csökkenti az üzleti ráfordításokat". Ezen belül az üzemanyagok értékesítésének leállása 63 millió, a korábban igénybe vett jegyvizsgálói szolgáltatások elmaradása 126 millió, a vontatási szolgáltatások megszűnése 204 millió, a karbantartási és vasútüzemi költségek kiesése 88 millió forintot tesz majd ki.
A pályavasútnál az anyag jellegű ráfordításokat 1,131 milliárd forinttal csökkenti a szárnyvonali forgalom felfüggesztése. Az üzemanyag- és energiaértékesítés csökkenése ezen belül 853 millió, a karbantartási és pályaüzemeltetési kiadások mérséklődése 278 millió forintot tesz ki.
Mindez összességében a MÁV Zrt.-nek 2,2 milliárd forint veszteségnövekedést, a cégcsoportnak 2-3 milliárd forint konszolidált eredményjavulást okoz majd a vasutasok szerint. Feltéve persze, hogy az országgyűlési választások után hivatalba lépő új kormány nem borítja fel fenekestül a vasút gazdálkodását és menetrendjét.