belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
21. hétfő

Bajnai Gordon: A józan ész politikája

Bajnai Gordon| Népszabadság| 2010. február 18. |150 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

kaptafa | 2010. december 12. | 07:39:10

Az idő lassan, de meghozza a kijózanodást.Tudatmódosult honfitársak: a kaccenjammer nem marad el. Szar lesz az ébredés, de még rosszabb, hogy egyszer csak megúszhatatlanul birtokba kell venni a saját életünket. Nem lehet egy egész életen át a saját lustaságunkat az APA hülyeségének tulajdonítani. Nem szülőre és gondviselőre, hanem partnerre, valódi részvételre van szükség. Nem csinálják meg mások helyettünk, amire vágyunk. Vegyünk részt a saját életünkben, és ne hagyjuk, hogy a dolgok csak történjenek velünk. Mert egyszer csak úgy ér véget, hogy azt érezzük: még nem is éltünk igazán. Legyünk már végre felnőttek!

rasztaszív | 2010. december 11. | 17:09:18

adamant | 2010. december 11. | 14:06:05

Bajnai Gordon: A józan ész politikája
Bajnai Gordon| Népszabadság| 2010. február 18.



2010. február 18. !!!


adamant | 2010. december 11. | 14:06:05

A politikában sajnos mindíg a fönöknek kell elvinni a balhét a gyengébb beosztottjai miatt is! Persz, ami igaz az igaz, Ö válaszotta öket maga mellé...!

Ha egy századik kis tüzoltó rosszfelé nyomja a vizet, egy rendör rosszul intézkedik, egy kétballábas focista három önoljával kiesik egy csapat, - sajnos - nem a gyenge csapatot, az ügyetlen beosztottat mentik fel, hanem normálisan demokráciát tanult államokban kirúgják a miniszterelnököt.

Kedves Bajnai úr! Ha most ennyi ész szorult magába, ahogy olvasva, szinte megváltó gondolatiai tßámadtak, ezek most kerültek csak bele a fejébe?
Vagy benne voltak eddig csak, csak most állt össze a kép (mint egy puzzle játékben), hogy a Notre Dame-ot rakjuk, ki vagy a Téli Palotát...

Sanos ismét csak egy közhely: "teccetek vóna akkor és ott..."
:(

adamant | 2010. december 11. | 13:59:37

"A szerző miniszterelnök"

Volt...!
:))

kanduur | 2010. december 11. | 08:42:48

Remélem jól figyeltek, és összehasonlítjátok Bajnai úr terveit a jelenlegi intézkedésekkel. Nem vagyok egyik párt híve sem, a józan ész híve vagyok. A jelenlegi politikai helyzet, illetve az ebbe juttató közelmúlti lépések nem a kormányt sújtják, hanem a lakosságot. Hogy a nyugdíjlopás 30 milliárdot hoz az államkasszába havonta, az egy dolog. Megkérdezném, hogy az a része az országnak, aki svájci frankos hitellel rendelkezik, vajon mit él át ezekben a hónapokban? Mert az, hogy tartósan 210Ft körül van a CHF, többet vesz ki a lakosság zsebéből, mint amennyit az államéba beletesz. A kormányzás nem a parlamentet kormányozza, Az Országot irányítja. Nem az államadósság adja meg egy ország jóléti helyzetét, hanem annak a maradék 10M embernek az életkörülményei, akik véletlenül nem lettek politikusok. Bajnai úr néhány dolgot világosan látott: több adót csak akkor lehet beszedni, ha több embertől lehet beszedni. Egy ember fizetéséből 3-an élnek ma Magyarországon: maga az ember, aki mondjuk egy családanya, a gyermeke, és egy nyugdíjas. Jó esetben. Ha nem számoljuk hozzá, hogy a maradék adójából még két roma(40 éves, ereje teljében lévő!) . Ezen érdemes elgondolkozni.

nostromo | 2010. február 21. | 17:48:38

Hol lenne ,mint az oroszok a spájzban!

nostromo | 2010. február 21. | 17:48:37

Hol lenne ,mint az oroszok a spájzban!

isetar | 2010. február 21. | 16:48:02

Hol itt a józan ész?

isetar | 2010. február 21. | 16:45:52

Tisztelt Miniszterelnök Úr! A hozzászólásokat inkább nem kommentálnám. Viszont van egy nagyon kétségbeejtő jelenség úgy két éve MO-n. Nem működik az állam: se a drága, se az olcsó.Amióta a főváros simán letagadta, hogy beadtam az ipűz bevallásomat, azóta minden államnak szóló tételt tértivevénnyel adok fö, bár még így is 60-80 nap telik el, míg választ kapok.
A törvényeket egyre másra vonják vissza, vagy kénytelenek visszavonni. És sajnos nem indokolatlanul. Az ingatlanadóalap abszurd meghatározása és abszurd magas mértéke kizárólag az eddig ésszerűen takarékoskodókat sújtotta volna, a gkk kötelező eredetvizsgálatát nem is értetem azon kívül, hogy a semmiért kell befizetnem az eredetvizsgálattal rendelkező 10 éves autóm után a nyugdíjam csaknem 20 százalékát. Szóval szép elvek, és csapnivaló káosz az államigazgatásban.

nostromo | 2010. február 20. | 00:03:03

És mellesleg egy meggyőződéses náci vitte el őket a Holdra,



nostromo | 2010. február 19. | 20:12:18

Rossz felfogás! J.F. Kennedy nevű elnök azt mondta az amerikaknak, hogy "ne azt nézd mit vársz el a hazádtól , hanem gondold végig mit tudsz adni neki" Igaz meg is ölték, ettől függetlenül az önmagáért való utálatnak nincs semmi értelme és nem vezet sehova.

Limburg | 2010. február 19. | 12:26:25

"És kik lesznek képesek arra, hogy a magyar államot megerősítsék? Demokráciában ez a politikusok dolga. A vezetőktől, így a politikusoktól azt várjuk el, hogy jobbak legyenek, mint mi, hogy példát mutassanak közös szabályaink és értékeink érvényesítésében. Hogy ne a társadalom rossz, keleties ösztöneire játsszanak rá, hanem segítsenek a közösség nyugatias törekvéseinek beteljesülésében." Nesze neked civil magyar társadalom, majd a politikuskák megmagyarázzák és megmutatják nektek, mi is a kóser.

Ez már a hülyeség Mont Everest-je.

demo | 2010. február 19. | 12:08:43

vilike1966 | 2010. február 19. | 05:51:56

Tényleg nem vagy egy IQ bajnok.
Valahogy nem szívesen bíznám rád az ország sorsának értelmes megítélését, és ésszerű döntést sem várnék tőled!
Remélem nem vagy olyan nagyon "sokan"!

demo | 2010. február 19. | 12:06:08

portius cato | 2010. február 19. | 02:57:49

Bből a "menjenek a francba" dumánál már többet kellene mondani mondjuk a jövőről!
Ettől az emberek nem fognak jobban élni!
Ez már kevés, és ha nincs más mondanivalótok, akkor el fogjátok a " 30 markos legénnyel " együtt veszíteni a választásokat!
Ennél a magyar népnek több esze van!
Talán ismered a farkas és a juhász meséjét!
Baromi unalmas, ugyanazt az 5 dolgot folyamatosan ismételgetni. Elveszti már a jelentőségét!
Valami újra, józanra,és értelmesre vagyunk kíváncsiak!

Rá Dios | 2010. február 19. | 07:14:25

"kiki78 | 2010. február 18. | 23:34:15
Korábban elolvastam volna. Mára már a fáradtságot sem veszem. Nem érdekel mit mond Magyarország senkik által megválasztott miniszterelnöke!"

Minek is olvasnád, nem tudod, nem akarod megérteni. Már a címet se: mi az a józan ész? Hát nem elég az erő, az akarat?

vilike1966 | 2010. február 19. | 05:51:56

Biztos nem vagyok egy iq bajnok, de valamit azért megértek. Ha egyszer valaki nem kér belőlem, nem próbálom magam mindenáron ráerőltetni, hanem tudomásul veszem. Ja úgy tudom van egy ikertestvére is T. Bajnai Úrnak. Ami hülyeséget az össze tud hordani... Pl amikor gazdasági miniszter volt ez az ikertesó akkor valahogy úgy emlékszem hogy valami olyasmit mondott, hogy a válság megáll a határainknál vagy mi.. Ugye? Akkor Gordon miért nem állt elő és állította le T Ikertestvérét?
Na félre a fahumort. Vegye már tudomásul, hogy váltás lesz, nem ez a gyülekezet fog kormányozni, akár tetszik akár nem.

portius cato | 2010. február 19. | 02:57:49

Azért VAGYOK ITT és nem lebzselek itt Math, te szerencsétlen, mert sem te sem a Bajnai félék még mindíg nem értették ezt meg, hogy menjetek a francba.

kiki78 | 2010. február 18. | 23:47:24

Mumus | 2010. február 18. | 23:36:23
"Majd mikor a felcsúti mokány jobbkötő is ugyanazt fogja csinálni , amit Bajnai javasol , akkor meg mindenki térdre fog borulni tőle a jobboldalon : )"
Azt elfelejted, hogy nem mindenki térdre borulós a jobboldalon.

Mumus | 2010. február 18. | 23:36:23

Majd mikor a felcsúti mokány jobbkötő is ugyanazt fogja csinálni , amit Bajnai javasol , akkor meg mindenki térdre fog borulni tőle a jobboldalon : )

kiki78 | 2010. február 18. | 23:34:15

Korábban elolvastam volna. Mára már a fáradtságot sem veszem. Nem érdekel mit mond Magyarország senkik által megválasztott miniszterelnöke!

innocent | 2010. február 18. | 22:42:58

Moderálási alapelvek- komment törölve -

nostromo | 2010. február 18. | 22:07:41

Figyelj JFK2008 ! rövid leszek mert egyszer már kivágtak! A plebejusok mi vagyunk és van egy határ ameddig el mehet a politika Nálam ott vannak.

mserussi | 2010. február 18. | 21:27:52

rá dios-nak: nem azt írtam, hogy rossz írás. pont nem, nagyjából összefoglalja, mire lát lehetőséget és mit tart szükségesnek 2010 közepétől. afféle éveket értékelő összefoglalója. van mivel összehasonlítani....

nugát | 2010. február 18. | 21:26:53

Moderálási alapelvek- komment törölve -

nugát | 2010. február 18. | 21:21:58

Moderálási alapelvek- komment törölve -

tn68 | 2010. február 18. | 20:51:51

Moderálási alapelvek- komment törölve -

bakonyi gyuri | 2010. február 18. | 20:49:48

saman | 2010. február 18. | 19:19:21

Köszi az üzeneted. Feltétlenül továbbgondolkodom a témán.

JFK2008 | 2010. február 18. | 20:49:42

Bajnai írása miniszterelnökhöz illö, nem olyan mint az organikus, plebejust büzt árasztó Orbáné (bár Orbán nem tud írni, így nem is ír).

Az egyetlen krtitika talán az euro bevezetésének eröltetését illeti. Felesleges elsietni. Görögország és a többi PIGS ország példája mutatja, hogy a gyenge gazdaságok számára az euró nagyobb teher, mint elöny. A magyar gazdaságnak, még legalább 10-15 év erösödés kell, hogy az euró hátrányai helyett az elönyeit élvezhesse. Dánia és Svédország is prímán meg van az euró nélkül.

eclipse | 2010. február 18. | 19:51:35

http://www.portfolio.hu/cikkek.tdp?h=1&k=3&i=128854

"Ezért Észtország kivételével nem valószínű, hogy 2015-16 előtt új taggal bővülne a közös európai valutarendszer."

Mindenki döntse el kinek hisz.

pekáj | 2010. február 18. | 19:49:39

Miért kell ennek az országnak ez a nyugat imádat.A milliárdos kör igénye érthető mert a könnyű pénzszerzés technikáját onnan tanulták.Ha az szégyen a keletre tekingetésben,hogy a vidék / nem csak egy két megye és a főváros / emberi életet teremtett magának családjának munkával,pedig minden városi embernek alap életszínvonalnak tekintett ellátásért hozzájárulást fizetett,amelyet megkérdezésük nélkül eladtak.A pártok soraiban a nagy szaktudásukat hirdető politikusok tálcán kínálták nyugatnak a mezőgazdaságunkat,jobbágysorsot szánva a magyar átlagembernek.Nyugat még az esetek többségében rontást hozott a magyar népre,ez így lesz ezután is.Ne legyen igazam.

math | 2010. február 18. | 19:43:05

"Hihetetlen, hogy ezek a Bajnai félék képtelenek megérteni, hogy nem vagyunk rájuk kíváncsiak"

akkor mit lebzselsz itt?:)

portius cato | 2010. február 18. | 19:19:47

Hihetetlen, hogy ezek a Bajnai félék képtelenek megérteni, hogy nem vagyunk rájuk kíváncsiak, sem most, sem soha többé. Mindazt amit ír, lehetett volna csinálni,amikor egy olyan testületnek volt a tagja, amely Magyarországot kormányozta. Tehát takarodjon!

saman | 2010. február 18. | 19:19:21

Kedves Bakonyi Gyuri!

Jól beletenyerltél ezzel a "keleti nép vagyunk, de a demokrácia meg nyugati találmány" témával...

20 évig közösségfejlesztőként dolgoztam azon, hogy miként tudunk a saját sorsunkról szóló döntésekben részt venni. Ez helyi kisközösségek összefogásának segítését jelenti, vagy nagyobb társadalmi tervezési programokba való bekapcsolódást.

Olvass bele a reszvetelidemokracia.blog.hu-ba. Ma már kiégtem, szakácskodom angliában, de azért még tükröt tartok, ha kell.

439 cikk van arról, hogy a jobb és baloldal mit művel, hogyan segíti vagy lehetetleníti el ezt a fajta terepmunkát.

Mint a Munkahelyteremtés országos társadalmi vita levezetője vagy a Munakhelyteremtés.hu Program szakmai projektvezetője mondom, hogy rosszul látod, ha úgy ítéled meg, hogy Bajnai bármivel is támogatta volna a humán kihívások fejlesztési munkái körüli ügyeket.

Ahol lehetséges, ott rendesen keresztbe tett, alávágott, ellehetetlenített, kipusztított. Az eddigi vállságmenedzselő teljesítményekről meg kitűnő diagnózis a Surányi cikk.

Nála már csak egy nagyobb sarlatán van, aki alulnézetből láthatóan puzstítóként jelenik meg: Orbán Viktor.

Szánalmas, hogy neki még Bajnainál is nagyobb csodatévő szentember mítosza van.

irtech | 2010. február 18. | 19:01:04

"A józan ész politikája" - Az én józan eszem azt mondja, hogy kecskére ne bízzak soha többé káposztát. A másik amit mond, hogy egyszer volt egy narancs, aki lehülyézett, pedig alkotóképességem csúcsán voltam, és én termeltem meg azt, amiből ő az egyetemet elvégezte. Amit most látok, két gyerek, aki az óvodában azon verseng, hogy ki tud nagyobbat lódítani. Erős a kételyem, hogy valaha is felnőnek oda, hogy felelősséget érezzenek azokért az emberekért, akik megválasztották őket a gittegylet vezetőinek.

kibekkelő | 2010. február 18. | 18:04:41

Azért e magasztos cikk után, amelyekbn vannak jó gondolatok mint reggel céloztam rá, érdemes a kurrens Indexen Orbán Krisztián véleményét a magyar állapotokról és lehetőségekről elolvasni.
Orbán Krisztián (habár a isszalépett Fidesz jelölt OA férje) profi, ezért annyira semleges, hogy az ember egyre gondolhat, Bajnai azt sugallja, hogy az MSZPnek (éprogramjainak) nincs alternatívája.
Hát ebben az eredetileg szakértő kormánynak indított most pedig MSZP megváltó kormánynak átvedett feje biztosan téved.

nostromo | 2010. február 18. | 17:49:16

Ja , mielőtt valaki azt írná,hogy ez "borzasztó vagy félelemetes" , felesleges. Azért verték szét a közoktatást és a honvédséget, hogy ilyen következtetésre ne is juthassson el a jövő generáció.

nostromo | 2010. február 18. | 17:38:21

Ez a cikk egyx kalap sz..r, nem program. A világ olyan utakon jár amin még sosem. Mindennap rögtönözni kell, mert a technológiai fejlődés következtében háromszor annyi tőke mozog a világban mint amennyit emberi erőfeszitéssel fel lehet dolgozni. Ahova el lehetne helyezeni, pedig nem képes megfizetni. A globális kapitalizmusnak három embetípus kell aki adja a tőkét , aki a tudásával képes ebből hasznot teremteni és végül akikk a terméket képesek és tudják használni. A többi fölösleges , most ezen dolgoznak...

domjav | 2010. február 18. | 17:22:16

Forgacs, demagóg sületlenség amit irsz.

forgacs | 2010. február 18. | 16:57:02

Moderálási alapelvek- komment törölve -

domjav | 2010. február 18. | 16:57:01

Jellemzô, hogy a miniszterelnök úr nem pártpolitikus, ez a cikk is bizonyítja. Az is jellemzö, hogy nem jelölt mert elege van a politkusokból. Majd jön Orbán és meglátjuk, hogy mer-e keletre menni, szerintem csak mondja és majd megy nyugatra. Mindegy, a kérdeés az, mi az ereje az ellenfélnek, Mesterházynak, szerintem ö az öreg rokák bábja, ezt bizonyítja az MSZP lista.
Mindek¨zben, Magyarország nem fejlödik.

Ugye | 2010. február 18. | 16:56:31

Moderálási alapelvek- komment törölve -

NolZoz | 2010. február 18. | 16:55:17

Jó a cikk egyetértek Bajnaival. Hosszú idő óta az első normális miniszterelnökünk, bár tény, hogy a válság és a szocik gyengesége nélkül nem így lenne. Az is világos, hogy lehetnek nálunk kiváló egyéni teljesítmények, társadalmi szintre ez nem gyűrűzik fel. Egy fecske nem csinál nyarat mondhatnánk.

bakonyi gyuri | 2010. február 18. | 16:31:53

saman | 2010. február 18. | 16:08:49

Nyugi, keleti nép vagyunk, a demokrácia meg nyugati találmány. Ezt tanulni kell.

Ha a Bajnai-féle úton megyünk tovább, akkor hamarabb növünk fel hozzá.

Ha orbáni úton megyünk, marad a keleti lelki rabszolgaság és a jóságos mindent megoldó „cár-atyuskába” való hit

Csak ennyi a különbség a két filozófia között.

bakonyi gyuri | 2010. február 18. | 16:25:51

Ugye | 2010. február 18. | 16:21:58 hazudik:

"Tevékenyen részt vesz az ország lerablásában..." - Bizonyíték?

"az eu-s beruházások totál értelmetlen céljainak kialakításában..." - Bizonyíték?

"(mutyi)haverját kisegítendő..." - Bizonyíték?

Ugye | 2010. február 18. | 16:21:58

Moderálási alapelvek- komment törölve -

saman | 2010. február 18. | 16:08:49

A rendszerváltásnak volt egy világos társadalmi szerződése: demokráciát akartunk, nyílt piacgazdaságot akartunk és a nyugati jóléti társadalom modellt akartuk lemásolni. A jelenlegi pártorkácia tényleg Dzsingisz Kán utódokból áll, mert nem restek évről vére egyre intenzívebben pusztítani az ez irányú fejlődés erőforrásait.
A mi pártokráciánk egy szélsőségesen kireksztő és versenyellenes rendszert csinál, a demokrácia reménye is a multté és a jóléti társadalom se a kedvenc staratégiai témájuk.

AZ Idén például a kormány blokkolta az Érdekegyeztető Tanácsban a béralkut, Surányi kifejtette, hogy a fene nagy sikertörténetnek beállított konszolidáció valójában merénylet a piacgazdaság ellen. Épp hogy keresletélénkítő taktikát kellett volna folytatni olyankor, amikor megyszorítottak a tartalék képzési kényszer miatt.

A legnagyobb bűne a civilgyilkos zsákmányszerző pártokráciának, hogy teljesen szétesett a közéleti kommunikációs tér. Kiirtották a politikafüggetlen civil világot, megszálláták a sajtót és egyfolytában mellébeszélnek.

Hebron Rózsa | 2010. február 18. | 16:06:34

„Aki még mindig azt hiszi, hogy egy másik PÁRT majd megoldja a problémákat - az TÉVED .
Aki hagyja, hogy meggyőzzék a médiából áradó PÁRTPROPAGANDÁK -azt BECSAPTÁK.
Aki azt gondolja, nem érdemes szavazni -az ELVESZETT:
A politikusok nem velünk törődnek ,hanem a szépen gyarapodó vagyonukkal.
Az egykori farmeros fiúk gyorsan belehíztak az öltönyükbe.”
Választás: Civil Mozgalom. Független , visszahívható jelöl

bakonyi gyuri | 2010. február 18. | 15:49:47

Okos cikk. Végre egy normális, nyelveket beszélő, intelligens és gondolkodó, igazi européer miniszterelnökünk van.

Aki nem funkcionális analfabéta, mint itt sokan, az megérti a cikk igazi haladó mondanivalóját. Ez nem orbáni hülyeség, amit a beidomított tapsoló pavlovi kutyák kénytelenek gondolkodás nélkül lenyelni.

Bajnai, csak így tovább! Várunk vissza 2014-ben!

Orbán „erős” populista dumájával meg menjen a puttonyba!

Alcsúti kutyából nem lesz európai szalonna!

Dr. Kotász | 2010. február 18. | 15:32:29

"eclipse | 2010. február 18. | 15:23:23
Ezeket az embereket nem lehet magukra hagyni és azt mondani nekik gondoskodjatok magatokról, hisz nem így lettek nevelve, nem ezt várta tőlük a rendszer."

Engem a "rendszer" 1990-ben dobott be a mélyvízbe. Én sem "úgy lettem nevelve". Rá kellett jöjjek, hogy csak rajtam áll, mi lesz belőlem. Felnőtt fejjel azóta is tanulok (nyelvet, egyebet), mert muszáj, fel kell vennem a versenyt a nyeretlen "kétévesekkel", akik más startpozícióból indultak. Nem vártam senkire, nekiláttam magam.

Dr. Kotász | 2010. február 18. | 15:27:41

eclipse | 2010. február 18. | 15:06:27

Csak nem biztos, hogy előnyére lesz az országnak a "változás"...

eclipse | 2010. február 18. | 15:23:23

spartacus | 2010. február 18. | 15:11:05

eclipse | 2010. február 18. | 15:00:39

Pontosan ugy van, ahogy leirtad. Mint emlitettem, nem mindenki lehet vezerigazgato. AKi tanult, (es olyat, aminek hasznat is veheti), az most kjol jart. AKi lusta volt, vagy elvegzett egy tanitokepzot, hogy legyen ma' egy diplomaja, az most a nemiszerv rosszabbik vegen. En nem latok ebben semmi igazsagtalansagot, amugy meg tanulni soha nem keso!

Ebben is egyetértek veled, csakhogy még mindig beszéljünk az átlag 60 %-ról, akiktől szocializációs problémák miatt (ebbe sok minden beleérthető), ezt nem várhatjuk el. Ezeket az embereket nem lehet magukra hagyni és azt mondani nekik gondoskodjatok magatokról, hisz nem így lettek nevelve, nem ezt várta tőlük a rendszer.
Valószinűleg sok mindenben egyet tudnánk érteni, csak más "szemétdombon" kapirgálunk.
Üdv. mindenkinek.

kavics1 | 2010. február 18. | 15:11:37

szép hangzatos nagy szavak a cikkben meg magyarázatok .
de megtudná valaki mondani
Ki tudja a törvényeket és a jogainkat?
Miért nem szerepel az oktatásban?
Úgye jobb ha így úgy tudnak felettünk lenni , hogy ne tudjuk a jogainkat , meg azt hogy miért vonhatnánk rögtön felelösségre a jelenlehi vezetöket.
Ehelyet olyan anyagokkal töltik meg az iskolákban az emberek fejit amit talán soha nem is fognak használni.
van egy szó az Oktatásban. Az Ok .
Evvel kezdödik a szó eleje.
Valaminek az okán kell tanulni.
Azért mert tudni szeretnénk.
De nem mindegy hogy mit.
Igy idejönnek és minden nagykanállal beadagolhatnak az embereknek.
úgye ha mindenki a tudás birtokában van akkor ezt nem tehetik meg.
Bajnaira meg visszatérve.
Az ország nem úgy néz ki mint amit egy állitólagos szakértö kormány kormányozott volna.
Sok duma a semmiröl , már unalmas . Eredmény , na az meg nincs.
Ideje távozniuk és felállniuk.
Egy biztos nem fogja öket visszahivni senki.

spartacus | 2010. február 18. | 15:11:05

eclipse | 2010. február 18. | 15:00:39

Pontosan ugy van, ahogy leirtad. Mint emlitettem, nem mindenki lehet vezerigazgato. AKi tanult, (es olyat, aminek hasznat is veheti), az most kjol jart. AKi lusta volt, vagy elvegzett egy tanitokepzot, hogy legyen ma' egy diplomaja, az most a nemiszerv rosszabbik vegen. En nem latok ebben semmi igazsagtalansagot, amugy meg tanulni soha nem keso!

eclipse | 2010. február 18. | 15:06:27

"Sekélyes dolog, ha a politikai kampány arra korlátozódik, azzal ígér csodát, hogy a hatalomban legyen változás. Ennél több kell: Magyarországnak kell megváltoznia.
Itt és most ez a józan ész politikája.
A szerző miniszterelnök"
T. Miniszterelnök úr!
Változik :) ezért tűntök el a süllyesztőbe.

eclipse | 2010. február 18. | 15:03:36

Dr. kotász!
Nagyanyáink, idejében több generáció élt együtt, így mindig volt v.ki aki a "kályha mellett ült" nehogy megégesse a gyereket a sparhelt. Nem jó példa ez.
Bár a téma sem túl szerencsés.

eclipse | 2010. február 18. | 15:00:39

Spartacus!
"Egyebkent hadd aruljak el egy titkot: nem az allamtrol kell varni a megvaltast, hanem az erintetteknek maguknak megkeresni, megteremteni a lehetoseget!"
Ezzel is egyet értek, de egy átlag mo-i multi 1000 fős ebből 800 fő fizikai dolgozó, akiket a szomszédos falvakból hord be a VT trans. 6-14-ig tartó munkaidő (ehhez hozzá jön még 2x45 perc busz+ gyaloglás), hála a fenti cikket jegyző "Úr"-nak és társainak, őket ma már munkaerő kölcsönző cég adja kölcsön a multinak, így a bére 3 műszakban, kb. nettó 70 ezer, ebből nem lehet vigéckedni és kifizetni gyermekenként 30-40 ezer forintot a magánbölcsire, hidd el.

Dr. Kotász | 2010. február 18. | 14:56:03

ingyenélő | 2010. február 18. | 14:52:34
hinnye, már megbocsáss, hány éves vagy?? Mikortól is 2+1 év a Gyes/gyed? Azelőtt (apáink, nagyapáink) nem tudtak nevelni, csak mi, amióta van gyes/gyed. Ne told fel a vérnyomásom!!!

eclipse | 2010. február 18. | 14:55:43

spartacus!
Ahol te élsz, az valszeg nem magyarország, így nem jó az összehasonlítás. Nem tudom melyik ország lehet, de biztos, hogy nem azon a társadalmi fejlődésen ment kersztül melyen magyarország, a II. világháború óta. Nem lehet egy nemzetet felelőssé tennni a vazatőik hibájáért, pláne akkor amikor beleszólásuk 1990-ig nem is volt ezekbe a folyamatokba.

spartacus | 2010. február 18. | 14:54:35

eclipse | 2010. február 18. | 14:51:23

Dragam, ha valaki multinal dolgozik, az nem feltetlenul biorobot, sot, sokkal nagyobb az eselye, hogy bejelentik, megkapja a neki jaro szabadsagot stb. Egyebkent tolem vonatkoztass el, mert nem Agyarorszagon dolgozom.

Dr. Kotász | 2010. február 18. | 14:53:12

spartacus | 2010. február 18. | 14:48:26
Csak annyit, nem tudom, hol élsz, de amerre én élek, hasonló megoldás létezik. Magánbölcsöde, illetve szerződött magánszemély, aki napközben "bölcsis nénit" játszik. Mielőtt elkezd bárki pampogni, hogy ehhez diploma kell, halkan megkérdezném: melyik átlag szülőnek (+nagyinak) van pedagógusi diplomája...

ingyenélő | 2010. február 18. | 14:52:34

Dr. Kotász, pedig de! :) Értelmes, normális gyermek felneveléséhez idő, figyelem, személyes gondoskodás, stb. szükséges. Ebben nem lehet "haladni a korral", ez mitsem változott évszázadok alatt. Amit a gyerek teste-lelke megkíván azt meg kell neki adni legyen akár 2010. Ez pedig nem megy csak félig-meddig anyával.

eclipse | 2010. február 18. | 14:51:23

spartacus!
Megnyugtattál:)
Te is tudod, mi az a biorobot, hisz te szereted a multikat. Ma a magyar felnőtt lakosság min. 60 %-a, nem vezérigazgató, így náluk nincs karrier.
Ma magyarországon az egyik nagy probléma (persze tudjuk, hogy sok van), túl sok a diplomás munkanélküli, 2-3 diplomával is (jó tudjuk, nem mérnökök, hanem pl. könyvtárszakosok). Viszont egyre kevesebb normális szakmunkásunk van. Ezzen probléma megoldását nem lehet az egyéntől várni, ehhez központi döntések kellenek.

spartacus | 2010. február 18. | 14:48:26

eclipse | 2010. február 18. | 14:42:07
„Egyébként meg a gyes olyan elhanyagolandó összeg, hogy még a rezsire sem elég. A probléma jelenleg abban van, hogy bölcsöde ugye nuku, 4 órás foglalkoztatás szintén nuku, így marad az anyuknak (már nem)a GYES, és az, hogy megvárja, hogy a gyermeket felvegyék óvodába.”

Tipikus magyar toketlenseg, lustasag, a kezdemenyezokeszseg teljes hianya!
Ahol en elek, ott egy "ovodaban" tobbnyire csak 4-6 gyerek van. (Igaz, az ovodai dij majd annyi, mint a lakberem.) Ugyanis itt ez a jellemzo model. Mibol tartana 5-6 magyar Anyukanak osszeallni, (gyanitom, egy 1500 fos telepulesen mar akadna 5-6 hasonlo cipoben jaro), csinalni egy ovodat, ahol az egyikuk dolgozna ovonenikent, a tobbiek meg el tudnanak menni dolgozni. Ennyi. Csak a magyarok jobban tudnak rinyalni, mint barmely nemzet a foldon!

Dr. Kotász | 2010. február 18. | 14:47:01

eclipse | 2010. február 18. | 14:37:07
1. Gyereket nevelek...
2. 6 hónap távollét = nem esik ki a szakmából, hiánya akár belső helyettesítéssel is megoldható. 3 év távollét = kiesik a szakmából, a munkahelyi közösségből és nem helyettesíthető, hanem "pótlandó" egy másik munkaerővel.
3. spartacus megvédi magát, még az olyan sületlenségekkel szemben is, amit írtál.

eclipse | 2010. február 18. | 14:45:47

Egyebkent hadd aruljak el egy titkot: nem az allamtrol kell varni a megvaltast, hanem az erintetteknek maguknak megkeresni, megteremteni a lehetoseget!
Spartacus, már megbocsáss, te szoktad OV-t (sokszor jogosan)demagógiával vádolni, de a fenti kijelentésed, ismerve a jelenlegi magyar viszonyokat, tényleg demagógia.

spartacus | 2010. február 18. | 14:44:20

eclipse | 2010. február 18. | 14:37:07

SPARTACUS!
"az anya akkor esik ki a szakmajabol, amikor a karrierjet epithetne." Te komolyan karriernek tekinted, a biorobot funkciót?"

Mirol beszelsz? Mi az a biorobot? Ja, hogy nem mindenkinek osztanak vezerigazgatoi szeket? Hat, van ilyen. Tanunlni, dolgozni, nem irigykedni!

"Egyébként meg azt gondolom, hogy gyermek kérdésben a gyermektelenek nem kompetensek, hisz fogalmuk sem lehet mit jelent egy-két gyermek felnevelése (ez nem azt jelenti, hogy e kérdésben okoskodni nem tudnak)."
Szerintem meg egy gyermektelen is atlathatja ezeket a dolgokat, sot, megkockaztatom: jobban, mivel nem elfogult. Egyebkent hadd nyugtassalak meg: van gyermekem.

eclipse | 2010. február 18. | 14:42:07

Egyébként meg a gyes olyan elhanyagolandó összeg, hogy még a rezsire sem elég. A probléma jelenleg abban van, hogy bölcsöde ugye nuku, 4 órás foglalkoztatás szintén nuku, így marad az anyuknak (már nem)a GYES, és az, hogy megvárja, hogy a gyermeket felvegyék óvodába.

spartacus | 2010. február 18. | 14:41:31

ingyenélő | 2010. február 18. | 14:26:28
Spartacus, Dr. Kotász, Magyarországon gyakorlatilag nincs alternatív foglalkoztatás, hajlandóság a kisgyerekes nők foglalkoztatására meg még annyi sincs."

En inkabb ugy latom, az erintett anyakban nincs hajlandosag.Egyebkent hadd aruljak el egy titkot: nem az allamtrol kell varni a megvaltast, hanem az erintetteknek maguknak megkeresni, megteremteni a lehetoseget! Ennyire egyszeru, vagy ahogy nagytudasu Orbanya VIktator szokta mondani: csak akarnyi kell!


"Egy társadalomnak viszont tényleg el kéne döntenie, mit tart értéknek. Haszontalan tevékenység-e normális, egészséges testű-lelkű emberek felnevelése vagy kizárólag az anyagi-szellemi stb. javakat előállító munkaerőt tekinti kívánatosnak."

Demagogia! A ketto nem zarja ki egymast. Nem attol lesz egy gyerek "egeszseges testu-lelku", hogy a depresszios mama otthon uldogel vele. Es nem attol lesz egeszsegtelen, ha ovodaba, bolcsodebe kerul;. Ismerve a magyar szuloket, megkozkaztatom: szerencses az a gyerek, amely koran kozossegbe kerul.


"Az USA gyermek- és családpolitikáját nem tenném példaképnek, talán nem véletlen, hogy szinte havonta bekattan egy-két iskolai lövöldöző."

Pedig nyugodtan tehetned, kovetesre melto. Mind a segelyezesi rendszeruk, mind a gyermekvedelmuk. Ja, a bekattanasnak semmi koze a dologhoz, es ha utananezel, Magyarorszagon a lelekszamra vetitett bekattanas (300 millio vs. tizmillio) sokkal gyakoribb.

eclipse | 2010. február 18. | 14:37:07

SPARTACUS!
"az anya akkor esik ki a szakmajabol, amikor a karrierjet epithetne." Te komolyan karriernek tekinted, a biorobot funkciót?
Egyébként meg azt gondolom, hogy gyermek kérdésben a gyermektelenek nem kompetensek, hisz fogalmuk sem lehet mit jelent egy-két gyermek felnevelése (ez nem azt jelenti, hogy e kérdésben okoskodni nem tudnak).

Dr. Kotász | 2010. február 18. | 14:35:31

ingyenélő | 2010. február 18. | 14:26:28
Nem, nem haszontalan tevékenység normális, egészséges testű-lelkű emberek felnevelése, de ennek nem az egyetlen járható útja az, hogy az anya három évig otthon marad. Semmi, de semmi összefüggést nem látok e között és a bekattanó iskolai lövöldöző között. Sokkal inkább látok kapcolatos a bekattanás és egy-két hülye pszicholóhiai elmélet, na meg a sok "értelmes" videójáték, tévéműsor, stb. között.

kentaurX | 2010. február 18. | 14:30:27

Moderálási alapelvek- komment törölve -

ingyenélő | 2010. február 18. | 14:26:28

Spartacus, Dr. Kotász, Magyarországon gyakorlatilag nincs alternatív foglalkoztatás, hajlandóság a kisgyerekes nők foglalkoztatására meg még annyi sincs. Egy társadalomnak viszont tényleg el kéne döntenie, mit tart értéknek. Haszontalan tevékenység-e normális, egészséges testű-lelkű emberek felnevelése vagy kizárólag az anyagi-szellemi stb. javakat előállító munkaerőt tekinti kívánatosnak.
Az USA gyermek- és családpolitikáját nem tenném példaképnek, talán nem véletlen, hogy szinte havonta bekattan egy-két iskolai lövöldöző.

frederick | 2010. február 18. | 14:25:13

ezt a falvédő szöveget is Veres Tibor írta Bajnai "Stróman" Gordonnak?

spartacus | 2010. február 18. | 14:22:25

Dr. Kotász | 2010. február 18. | 14:12:26
spartacus | 2010. február 18. | 14:02:36
Annyit tennék hozzá, hogy nem biztos, hogy a 3-6 éves kivonulás jó az érintetteknek. Nyilván vannak érvek a hosszabb otthonmaradás mellett is, de az is biztos, hogy akárcsak három év távollét nem tesz jót."

Teljesen egyetertek. A gyerek kesobb kerul kozossegbe, az anya akkor esik ki a szakmajabol, amikor a karrierjet epithetne. Nem veletlenul irtam a hat evet, ugyanis jellemzo, hogy ahogy kozeledik a munkaba visszateres ideje, a csalad "radobben", hogy ok szeretnenek meg egy csemetet. :-(

Rá Dios | 2010. február 18. | 14:21:49

" mserussi | 2010. február 18. | 11:45:29
miért ide írta? miért nem Orbán elnök úrnak, észrevételeit várva kíváló tisztelettel?"

Kérem tisztelettel, ez annyira magas labda, amit itten feladni méltóztatott, hogy rangon alulinak tartom leütni. Ezért csak annyit: Jó írás. Önöktől még semmi hasonlót nem olvastam. (A brossúráktól most tekintsünk el.)

kentaurX | 2010. február 18. | 14:19:26

Moderálási alapelvek- komment törölve -

szemere | 2010. február 18. | 14:15:25

Érdekes ez a dátum. 2014 január. Tudják, hogy bukják a választást, és már 2014-re készülnek. Ha Orbánnak nem sikerül addig bezeetni az Eurót, akkor ők gyengék. És véletlen pint akkor kezdődik a 2014-es kampány. Ha hatalmon maradnának még 2018-ra sem lenneEuró. A 4-es metró is kész lett jnauár 1.re igaz?

dekjh | 2010. február 18. | 14:13:16

Túl sok az indulat...

Dr. Kotász | 2010. február 18. | 14:12:26

spartacus | 2010. február 18. | 14:02:36
Annyit tennék hozzá, hogy nem biztos, hogy a 3-6 éves kivonulás jó az érintetteknek. Nyilván vannak érvek a hosszabb otthonmaradás mellett is, de az is biztos, hogy akárcsak három év távollét nem tesz jót.

spartacus | 2010. február 18. | 14:02:36

Dr. Kotász | 2010. február 18. | 13:56:34
"ingyenélő | 2010. február 18. | 13:49:01
Min.elnök úr vagy nem látja, vagy nem akarja látni a valóságot: honnan veszi, hogy kisgyerekes nők tízezreire van szükség a munkaerőpiacon?"

„Számtalan formája lenne a kisgyermekesek visszatérésének a munka világába: részmunkaidős foglalkoztatás, távmunka, stb. Nem vagyok munkaügyi szakértő, ne várj tehát teljes listát, de léteznek megoldások. És nem is csak az a kérdés, van-e munkahely, hanem az, hogy van-e hajlandóság kisgyerekes anyákat foglalkoztatni. Ez már kultúra kérdése is.”

Bizony, bizony, jol irja a Doktor Ur! Az bizony csak Magyarorszagon szokas, hogy a terhesseg utan az erintett holgy 3-6 evre kivonul a munkaeropiacrol. Az irigyelt es mintanak tekintett nyugaton sokkal kevesebb ido (az USA-ban pl. ket het, az is FIZETETLEN) all a szulo anya rendelkezesere, hogy visszaterjen dolgozni.
Vegre el kellene donteni az erintetteknek, hogy kommunizmust akarnak, annak osszes kedvezmenyevel, viszont ez esetben ne kovetelozzenek az eletszinvonal tekinteteben, vagy elvallaljak a kapitalizmust (allitolag erre szavaztatok 89-ben), annak kimeletlen versenyevel.

Ja, mielott jonnenek az Okoska Torpikek: NINCS harmadik ut, meg ha Vonyito Gabika vagy Orbanya VIktator ezt hazudja is nektek. Mondom: NINCS!

Dr. Kotász | 2010. február 18. | 13:59:04

frederick | 2010. február 18. | 13:53:16
eclipse | 2010. február 18. | 13:56:13

Oks. Nálatok a pont. Mentségemre legyen szólva, régen voltam már általános iskolás.

Dr. Kotász | 2010. február 18. | 13:56:34

"ingyenélő | 2010. február 18. | 13:49:01
Min.elnök úr vagy nem látja, vagy nem akarja látni a valóságot: honnan veszi, hogy kisgyerekes nők tízezreire van szükség a munkaerőpiacon?"

Számtalan formája lenne a kisgyermekesek visszatérésének a munka világába: részmunkaidős foglalkoztatás, távmunka, stb. Nem vagyok munkaügyi szakértő, ne várj tehát teljes listát, de léteznek megoldások. És nem is csak az a kérdés, van-e munkahely, hanem az, hogy van-e hajlandóság kisgyerekes anyákat foglalkoztatni. Ez már kultúra kérdése is.

eclipse | 2010. február 18. | 13:56:13

frederick!
Köszi. ez nekem is nagyon bántotta szemem.
Dehát:
"Közbe vágott Pató Pál úr!
"Ej rá érünk arra még ":)

frederick | 2010. február 18. | 13:53:16

Dr. Kotász | 2010. február 18. | 13:50:01
azért a latinos műveltséget sikerült megcsillantani
Pató Pál úr Petőfi szerzeménye

Dr. Kotász | 2010. február 18. | 13:50:01

"mesterj | 2010. február 18. | 12:36:46
Nem tudom milyen kutatók mondják a magyar értékrenddel kapcsolatosan azt a sok baromságot."

Előttük már Csokonai is megírta a magáét Pató Pálról, majd Ady arról, hogy kinek mi kell ("Nekünk Mohács kell"), stb.

"Bár nyugatra tekintünk, hajlamosak vagyunk csak a felszínt, a lenyűgöző eredményeket látni, kevésbé vesszük észre azt az egyéni és közösségi erőfeszítést, azt a közös kultúrát, amely mindezt létrehozta."

ingyenélő | 2010. február 18. | 13:49:01

Min.elnök úr vagy nem látja, vagy nem akarja látni a valóságot: honnan veszi, hogy kisgyerekes nők tízezreire van szükség a munkaerőpiacon? A másik: attól, hogy a munkajövedelmet távolítja a segélytől (vagyis a segély összege a nyomorhoz is kevés) még nem motiválja munkavégzésre a munkanélkülieket azon egyszerű oknál fogva, hogy az alacsony segélytől nem lesz több munkahely. Viszont "kitűnő módszer" a szegények bűnbakká tételére és kriminalizálására.

100% tolerancia | 2010. február 18. | 13:48:39

Szia Math
"A hozzászóló jobberes kis hülyegyerekek meg bolhacsípések"

Ez már igen!

Palánk | 2010. február 18. | 13:44:36

Csak egy aspektushoz szolnék hozzá, mivel sem a cikk sem a kommentárok nem beszélnek róla.
Mitől is vagyunk többek között "keletiesek"?
Talán a központi hatalom már évszázados túlsúlya miatt is!
Uraim!
Ma is egy agyoncentralizált országban élümk, a központi elvonás-újra elosztás mértéke az államszocializmus összeomlása óta alig változozott!
A túl soknak itélt önkorányzatok a pártelitek álltal megszállt központi hatalom helyi függvényei csupán- csökkentésükkel meg lehet takarítani éves szinren néhány milliárdot, de lényeg ettől még nem változik!!
A megyéket eljelentéktelenítették, de helyettük valódi középszint nem jött létre!
A decentralizáció első lépései már megakadtak- mindegy ebben melyik oldalt mekkora felelősség terhel-, valódi anyagi háttérrel rendelkező, valődi politikai hatalmat jelentő régiók, amelyeken belül fölnőhetne a helyi politikai.gazdasági-kultúrális elit- nincsenek!
AAz esetleges folytetásról senki nem beszél, ahogy elnézem.
Pedig ez lenne első lépés a polgári öntudat kialakulása felé , a helyi közösségekbe történő értelmes szerveződések megkezdése felé!
Hogy ne kizárólag néhány poltikustól várjon a jónép mindent jót, s tulajdonítson neki minden rosszat!

Bolhás | 2010. február 18. | 13:40:41

"Itt és most ez a józan ész politikája."

Lónak a faszát felelős politika egyszintbe hozni az átlagnyugdíjakat a versenyszektori átlagbérrel, csak azért, hogy ne essen ki az mszp a parlamentből.

kentaurX | 2010. február 18. | 13:23:15

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kentaurX | 2010. február 18. | 13:21:25

Moderálási alapelvek- komment törölve -

frederick | 2010. február 18. | 13:10:55

süket duma

mesterj | 2010. február 18. | 12:58:53

mserussi:
Orvos látott ?? :-)))

antielvtárs | 2010. február 18. | 12:52:40

Mennyire őszinte a volt libakereskedő áhítozása erre?

"Számon kérhetőbb, transzparensebb, elszámoltathatóbb, becsületesebb politikára van szükség"

A becsületes elszámoltatás meglesz, remélem. Az mindenesetre érdekes, hogy ilyen "sajátságos" erkölcsi értékrendet valló ember próbál prédikálni az átverteknek! Akik offshor cégeiken keresztül "optimalizálják" az adóalapjukat, azok most egy kicsit magukba szállhatnának. Gazdasági kérdésekről pedig neki mégsem kellene irkálnia! Aki nem tud arabusul....!

medve1942 | 2010. február 18. | 12:50:52

Ezt a cikket szerintem Orbán Viktor gondosan elolvassa, elteszi, mindig az ellenkezőjét fogja monda(t)ni, de minden pontját betartja majd. És tényleg, 2011-től elkezdenek rendben menni a dolgok.
A gyerekeket meg leginkább az egyszerűsített angolra kell tanítani. Az egykori orosz helyett.

oregtitan | 2010. február 18. | 12:50:18

math | 2010. február 18. | 12:27:53 --- történet az éjjeli méretű bögréről meg a belelógó kézről. :)))

bozsós | 2010. február 18. | 12:49:09

Figyellek | 2010. február 18. | 09:36:56

"Bajnai Gordon valami hatalmas tévedés van ebben a bömbölményben, a térsadalom és az állam azért léteznek mert az egyed jólétét szolgálják "
Kedves Figyellek! Ön hatalmas tévedésben van. Az állam nem azért van, hogy az egyéni érdekeket kiszolgálja. Nem anyuka, akinek az a feladata, hogy kitörölje a kis csecsemő fenekét, mert az képtelen rá. Hanem vannak közfeladatokat, amiket rajta kívül nem láthat el senki, aminek finanszírozására az egyénektől (egyéni érdek sérelmére) pénzt von el. Az szocialista találmány, hogy az állam feladata a naplopók fenntartása és akár közösségromboló egyéni igények kielégítése.

mserussi | 2010. február 18. | 12:46:33

szvsz a nyáron nem pártol el egymillió fidesz-szavazó, hanem tücsökzenés örömünnepet ül a többiekkel, beleértve a szilveszter napját is. A tücsökhadat jövőre pedig nagy nemzeti helyzetbeházási akciók várják és ezekről rengeteget fogunk olvasni, hallani. aztán majd jön reményeim szerint a pénzszórás az embereknek, kvázi helikopterekről is, míg a negyedik évben fél millióan fognak új erőként dolgozni a 11 millió kopogtatócédula összeszedésén...

bozsós | 2010. február 18. | 12:43:11

Én kezdetben nagyon erős ellenszenvvel voltam Bajnai iránt, mivel a szocik kebeléből nőtt ki. Véleményem sokat javult, az itt papírra vetett gondolatai többségével egyetértek. Valóban Magyarország fő baja - Bibó és Szűcs Ernő nyomán, hogy mindig majmoljuk a nyugatot, de a nyugati civilizáció értékeiből nem a munkaerkölcsöt, az egyéni felelősséget, a közélet tisztaságát vesszük át, hanem a felszínt. Rögtön a "cuciális" vívmányokkal kezdtük. Pedig először a "cuciális" vívmányok gazdasági alapjait kellett volna megteremteni. Ezért van nálunk svéd adórendszer és etióp bérezés.

tudálékos | 2010. február 18. | 12:40:37


mesterj | 2010. február 18. | 12:36:46

De!!!
Győzzön a JOBBIK

mesterj | 2010. február 18. | 12:36:46

Nem tudom milyen kutatók mondják a magyar értékrenddel kapcsolatosan azt a sok baromságot. De akkor ha mi olyanok vagyunk mint amit ezek kikutattak akkor bizony olyanok a németek és a franciák is. Hogy a többi nemzetet ne is említsem. Arra fogni a válságot, hogy mi mások vagyunk. Nos, elég nevetséges. Amikor a németeknél olyan a segélyezés amilyen (többet kap a munkanélküli mint aki dolgozik) pedig nem kevés pénzről van szó??

Szerintem inkább arra lehet fogni a válságot, hogy a kedves magyar politikusok nem értenek hozzá. De várjunk csak. Valaki már mondta, hogy nem értettünk hozzá. Megvan ! Bajnai Gordon mondta a Hajdú-Bét ügyben. Hát azóta sem tanult semmit.

Meg még az is sokat rontott a helyzeten, hogy sokat loptak a politikusok meg mindenki aki hozzájuk közel került. Tévedés ne essék a Fidesz is lopni fog mint az állat (megkockáztatom, jobban mint az MSZP). A lopók már tülekednek a fidesznél és máris pályáznak a megfelelő helyen (OV előszobájában) a posztokra.
Nem lenne jobb másmilyen politikai élet???
Nincs még elegetek ebből a két bandából? Nem lenne itt az ideje ezeket elzavarni a francba???

tudálékos | 2010. február 18. | 12:36:45

Tisztelt Bajnai Úr

Önöknek nem a célirányos számokat kellett volna kőbe vésni hanem az MSZP és tagságának nevét és mint őskövületet a muzeumokban mutogatni mint az őskövületeket hogy ilyen is létezett.
A dinoszauruszok is érdekesek de senki nem akar egy T-Rexszel együtt élni.
Na ua. a véleményem az MSZP-ről is.

math | 2010. február 18. | 12:27:53

""még a nyáron megromlik".
Szerencsére nem lesz erre befolyásod."

nyáron ki fog derülni, hogy:

A) A Fidesz vagy tényleg kolbászból fonja a kerítést, de akkor nincs IMF hitel, és vége az országnak

B) A Fidesz sem fonja kolbászból a kerítést, és akkor elpártol egymillió szavazó, aki csak a kolbászért szavazott a Fideszre

kiderül továbbá az is, hogy

A Fidesznek nincs programja, a Fidesz egy oligarchikus, személyi kultusz elvén működik, és Orbán nem kormányozhatja kézi vezérléssel az országot (igazából még a Fidesz kézi vezérlése is esik szét). mindenesetre, hogy a Fidesz nemkormányzóképes, hiszen halvány lila fingjuk sincs, mit akarnak csinálni, és senki nincs, aki képes volna azt csinálni. Orbán maga is hülye, és még hülyébbekkel veszi körbe magát.

az értelmesebb embereket pedig kigolyózza maga mellől, mint pl Pokornyi.

ennek következtében nem fog tudni kormányozni, katasztrófa lesz.



oregtitan | 2010. február 18. | 12:26:02

Ó igen, math és az ő bögrébe szorult bölcselme... :)))

math | 2010. február 18. | 12:23:42

Ez a cikk egy sokkal kiérleltebb, részletesebb, konzisztensebb, reálisabb program, mint amit a Fidesz teljes vezérkara bármikor is össze tudna hozni.

A hozzászóló jobberes kis hülyegyerekek meg bolhacsípések. El sem olvastátok a cikket, funkcionális analfabéták vagytok.

aranyhal | 2010. február 18. | 12:19:47

oregtitán 12.03
Kösz a kiigazitást.Tudod az egész ország választ a következménye egyaránt érint téged is engam is , lehetséges ellentétesen szavazunk.

oregtitan | 2010. február 18. | 12:17:21

math | 2010. február 18. | 12:14:02 --- "még a nyáron megromlik".
Szerencsére nem lesz erre befolyásod.
Ezért aztán: közöd? :)))

oregtitan | 2010. február 18. | 12:15:32

math | 2010. február 18. | 12:11:40 --- "Inkább a népnek bizonyítvány."
Le is kell váltani az ilyen népet, kedves math! :)))

math | 2010. február 18. | 12:14:02

"áprilisban érik a magyar narancs , de tudnotok kell az igen savanyú lessz."

még a nyáron megromlik.

math | 2010. február 18. | 12:11:40

"Olyan színvonalon álltok,hogy kínjában az istenadta nép egy Alkibiadész szerű,populista népvezért kíván hatalomra emelni! 2/3-dal!
Ez aztán a szegénységi bizonyítvány!"

Inkább a népnek bizonyítvány.

EgySimaOlvasó | 2010. február 18. | 12:11:18

Az én bizalmamat csak egyszer lehet eljátszani!

oregtitan | 2010. február 18. | 12:03:20

aranyhal | 2010. február 18. | 11:35:40 --- "Tudom áprilisban érik a magyar narancs , de tudnotok kell az igen savanyú lessz."

Nektek bizonyosan!
De egy sz-szel...

nostromo | 2010. február 18. | 12:01:09

Hát Jó Miniszterelnök Urunk!

Úgy fogsz (bocs a tegeződésért de én vagyok az idősebb) járni mint az angol miniszerelnök mikor hagyta magát fotózni zokni varrás közben. Az angol nép másnap pártállástól függetlenül felhörrent, hogy mi nem erre tartjuk a miniszterelnököt , dolgozzon. Úgyhogy csináld ne írd !

öszijő | 2010. február 18. | 11:54:28

Gordon! ne legyen illúziód! a világon semmit nem csináltatok!
A válság kezelés nektek annyi,hogy adót emeltek,juttatást kurtítottok. ehhez nem kell sok ész. mostantól az emelt áfa,jövedéki adó,stb vész el az állam telhetetlen gyomrában.
csökkentettétek 5%-kal a járulékot. gratulálok. eddig 100 ft-ból 110-et kellet befizetni az állam karvalykarmai közé,hogy azt elpazarolhassátok,ellopjátok. most 105-öt. az tűnik el. Gratula!
Gordon!
Olyan színvonalon álltok,hogy kínjában az istenadta nép egy Alkibiadész szerű,populista népvezért kíván hatalomra emelni! 2/3-dal!
Ez aztán a szegénységi bizonyítvány!

papirusz | 2010. február 18. | 11:54:08

Ezt a hozzászólást szinte bármilyen cikkhez írhatnám, hiszen minding jönnek a kedves kommentelők az egyforma hozzászólásaikkal, miszerint MAGYAR értékek szerinti, MAGYAR politika kell, magyar párt stb.

Mindig érdekel, hogy vajon mire is gondolnak? Mi az a magyar érték? Olyan érték, ami nekünk jó, másnak nem. Ebbe a kategóriába tartozik a paprikáskrumpli meg a halászlé, az Alföld sík vidéke, de semmi olyan, amihez a politikusoknak köze lenne.

A politikusok menedzserek. Az a dolguk, hogy az ország jól működjön. Legyen munka, pénz, oktatás, jog-és közbiztonság stb, és szabadság. Ezek közül melyik a magyar érték? Más országnak melyikre nincs szüksége? Vagy esetleg az a magyar érték, ha megdöglik a szlovákok tehene?

Amelyik politikus a magyar értékekről beszél, az az embereket hülyíti. Nagy részben sikerrel.

Üdv.

Dr. Kotász | 2010. február 18. | 11:52:46

"Csínom Palkó | 2010. február 18. | 10:42:21
De kár, hogy csak most tetszettek megvilágosodni. Nyolc év hosszú idő."

Szerinted miről szólt az őszödi beszéd? Arról, amit a cikk ír. tehát max 4 évről lehetne beszélni, amiből 1,5-et megint le lehet vonni, és ott vagyunk 2004. őszénél: GYF miniszterelnökké választásánál.
Kér, hogy neked még most sem jött el...

Szabo | 2010. február 18. | 11:48:42

Hitler, szállasi és mussolini is "józan ész"-ről beszélt annak idején, micsoda véletlen... És ők is akkor mikor már nyilvánvaló volt a bukásuk!

mserussi | 2010. február 18. | 11:45:29

miért ide írta? miért nem Orbán elnök úrnak, észrevételeit várva kíváló tisztelettel?

hunLár | 2010. február 18. | 11:41:20

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Balango | 2010. február 18. | 11:40:46

Javaslom minden jobboldali kommentelő-társamnak, hogy szívleljük meg Aranyhal szavait. Aki ilyen kiválóan "hejzetértékel", arra hallgatni kell!

:-)

HIRDETÉS
-
-
Marabu

A magyar válságkezelés nem a következő választásra, hanem a következő évtizedre koncentrál. Ha a választás után marad elég bölcsesség és kitartás, akkor 2014. január elsején bevezethető a magyar euró. Ez akkor járul hozzá az ország tartós gyarapodásához, ha növekvő foglalkoztatás, és az EU-s átlagot nagyjából két százalékkal meghaladó négy százalék körüli tartós gazdasági növekedés társul hozzá. Magyar euró, bővülő foglalkoztatás, gyors növekedés – ezek a következő négy év céljai.

Az elmúlt egy év tiszteletre méltó és köszönetet érdemlő áldozatvállalása utat nyitott ehhez. Az úton azonban végig is kell menni. Még akkor is, ha azon nem kényelmes a járás. Nem az, mert a szorítóan szűk mozgástér fegyelmezettséget, takarékosságot és felelősséget követel. A közelgő választás fordulópont: vállalják-e a felelősség kényelmetlenségét azok, akik arra felhatalmazást kapnak. Ha igen, Magyarország visszafordíthatatlanul lehorgonyoz Nyugaton. Ha az illúziókeltést és csodavárást választják, megmarad Nyugat és Kelet között, válságból válságba sodródva.

I.

Egy éve Magyarország elindult a változás útján. A kényszer vitte rá, nem a bölcs előrelátás, de a kényszer hatására elfogadott, elszenvedett változás visszatérített minket a józan ész birodalmába. Ahhoz azonban, hogy a változás által ránk rótt feladat nagyságát felmérjük, tisztában kell lennünk a minket körülvevő világ átalakulásával.

HIRDETÉS

Ma nem a kapitalizmus általános válságát, hanem egy, a kapitalizmusra jellemző válságot élünk át. Arra kell felkészítenünk Magyarországot, hogy a következő tíz év világgazdasága sokkal mostohább körülményeket teremt számunkra, mint amilyen a válság előtti évtized volt. A fejlett országok eladósodása miatt kevesebb és drágább lesz a hitel a kockázatosabb országok és vállalkozások számára. Az amerikai és európai fogyasztás kényszerű visszafogása folytán élesedik a harc a megmaradó piacokért. Az ázsiai gazdaságok gyors növekedése következtében a nyersanyagok és élelmiszer ára tartósan magas marad. Olyan korszakra kell tehát készülnie Magyarországnak, amikor lassabb lesz a fejlett világ növekedése és élesebb lesz a verseny a munkahelyekért. Európában a következő években a legtöbb állam az egyensúly helyreállításával lesz elfoglalva, jó esetben szigorú takarékossági lépések, versenyképességet erősítő reformok, rosszabb estben adóemelések és az infláció gerjesztése révén. Ebben a helyzetben kell helyt állni.

Magyarország már a válságot megelőző időben sem teljesített jól. Erre sokan sokféle magyarázatot adták, de nemrég megjelent egy új, lehetséges magyarázata is. Átfogó kutatás készült az értékrendünkről, a társadalom uralkodó attitűdjéről.

Materiális értékeinkben a Nyugatot követjük, gondolkodásunkban mégis a keleti örökség áll hozzánk közelebb – mondják a kutatók. Állítják, a magyarok alapvetően bezárkózóak, bizalmatlanok a külvilággal, a mássággal, a közintézményekkel és egymással szemben is. A Tárki kutatása szerint passzívak vagyunk a közügyekben, nem nagyon hajlunk az öngondoskodásra, nem igazán szeretjük az egyéni felelősséget, és általában nem igazán tartjuk sokra a közérdeket. Hozzáállásunk paternalista: a magyarok többsége az államot egy olyan felsőbb hatalomnak látja, amelynek az a feladata, hogy gondoskodjon saját boldogulásunkról. Bizalomhiány, passzivitás, bezárkózás, toleranciahiány és paternalizmus – ez jellemez bennünket a kutatás szerint. Olyasmi, amit Bibó István és Szűcs Jenő is megírt korábban: nyugatias intézményeink keleties tartalommal telnek meg, és fékezik az európai felzárkózást.

Bár nyugatra tekintünk, hajlamosak vagyunk csak a felszínt, a lenyűgöző eredményeket látni, kevésbé vesszük észre azt az egyéni és közösségi erőfeszítést, azt a közös kultúrát, amely mindezt létrehozta. Ha azt kérdezik, milyen országot szeretnénk, bizonyára azt válaszolnánk, hogy erős, gyarapodó országot, amelyben egyformán érvényesül a felelősség, a szabadság, ahol tere van az egyéni kezdeményezőkészségnek, és ahol érvényre jut a szolidaritás. Erős ellentmondás van tehát önképünk, értékfelfogásunk és az általunk ideálisnak mondott társadalmi berendezkedés között. Nyugatias törekvés – keleties ösztönök. Vajon melyik énünk lesz erősebb? Választanunk kell, és sokszor választottunk már helyesen, hiszen képesek vagyunk rá, mi, magyarok együtt. Ez a képesség eredményezte a rendszerváltás első tíz-egynéhány évének küzdelmes sikertörténetét. Akkor sokan érezhettük azt,Magyarország végérvényesen a nyugati világ része lett. Az ország a térség éllovasa volt képzettebb munkaerejének, jó közlekedési adottságainak, a vállalkozásbarát szabályozási környezetnek és a kritikus pillanatokban meghozott helyes döntéseknek köszönhetően. A beinduló magángazdaság, a beáramló külföldi tőke jelentős növekedést generált, ebből tudtuk finanszírozni adósságainkat, és az egy főre jutó GDP a mindenkori EU-átlag 40 százalékáról 60 százalék fölé emelkedett. Csatlakoztunk a NATO-hoz, az EU-hoz. Úgy tűnt, a kompország kikötött.

II.

A társadalom tudatát elsősorban a közösen megélt, meghatározó élmények, sokkok, sikerek, kudarcok, győzelmek és vereségek alakítják. De hogy egy társadalom egy-egy katartikus élményből mit tanul meg, milyen következtetésre jut, abban döntő szerepe van az ország vezető politikusainak. Hisz ők magyarázzák, értelmezik a társadalom számára a történteket, rendszerint aktuális hatalmi céljaiknak megfelelően. Abban, hogy mentalitásunk fentebb jelzett kettőssége ennyire élessé vált az elmúlt időkben, a politikai elitnek megkülönböztetett felelőssége van. Vagy késlekedve választotta a felelős cselekvést és az őszinte beszédet a nyugatias vágyak teljesítéséhez szükséges erőfeszítésekről, vagy eleve a keleties ösztönök kielégítésének hamis illúziójára építette politikáját.

Ezért kell most kimondani: a sikertörténetnek egyelőre vége. 2001-től a politika letért a józan ész útjáról. A magyar politikai elit úgy döntött, a legbiztosabb megoldás, ha azok szavazatára épít, akikről az állam gondoskodik. Miközben a nyugatos orientációt egyik meghatározó politikai erő sem adta fel, mégis a keleties ösztönök kielégítésére épített. Ez a politika a paternalizmusunkra épített, azt erősítette, abból teremtett politikai bázist.

A kormányzó erők először 2006-ban, majd véglegesen 2009-ben szakítottak ezzel a gyakorlattal. A változás külső kényszer hatására elkezdődött. Előnyünk most a többiekkel szemben, hogy a kényszer sürgetőbb volt, ezért előbb kezdtük el a kiigazításokat. Míg más országok a költségvetési hiány leszorításával, megszorítások bevezetésével és elfogadtatásával lesznek elfoglalva, Magyarország már azon a pályán van, amelyen haladva újból éllovassá válhat.

Az elmúlt egy év számos nehéz döntése nem pusztán a válságra adott közvetlen válaszokról szólt. A költségvetés öt százalékát kitevő, mintegy 1200 milliárd forintos megtakarítás előfeltétele volt a bizalom visszaszerzésének. De a parlament felelős többsége által támogatott döntéseink középpontjába a foglalkoztatás tartós növelése és ezáltal az ország növekedési képességének középtávú javítása került. Mert Magyarország stabilitása és növekedése szempontjából kulcsfontosságú a foglalkoztatás növelése. Az ország gazdálkodása, a költségvetés egyensúlya, a nyugdíjrendszer biztonsága hosszú távon nagyon nehezen tartható fenn, ha nem sikerül minél többeket bevonni a munka világába és a közös teherviselésbe. Arra van szükség, hogy többen dolgozzanak, és ezáltal többen fizessenek, de kevesebb adót. Ez több mint gazdaságpolitika, ez az egyik legfontosabb társadalompolitikai feladat. Mert ha sikerül minél több embernek munkát adni, azzal a társadalomban hosszú ideje felgyülemlett feszültségek is érdemben csökkenthetők.

A nyugdíjkorhatár emelése nemcsak fenntarthatóvá tette évtizedekre a nyugdíjrendszert, de középtávon a munkaerőpiacon tart képzett és tapasztalt értékes szakembereket is. A gyed Európában egyedülállóan hosszú, hároméves időtartamának kettőre csökkentése – az óvoda- és bölcsődehálózat fejlesztésével és a nagyobb munkaerő-piaci védettség megteremtésével párhuzamosan – fiatal nők tízezreit hozhatja vissza 2012 után a munkavállalók közé. A segélyezés közelítése az aktív munkaerő-piaci részvételhez, a munkával elérhető jövedelmek szintjének távolítása a segélyektől, a rokkantnyugdíjazás körüli anomáliák felszámolása mind-mind az alacsony képzettségű, vagy esetenként motivációhiányos tömegek visszatértét ösztönzi a munka világába. A most induló roma integrációs programok az ország leginkább inaktivitásba szorult társadalmi csoportját ösztönzik és támogatják középtávon. A képzettebb munkaerő-kínálatot segíti a hiányszakmákat célba vevő szakmunkásösztöndíj, a szakképzés újraszervezése. Az elitegyetemek új programja, a felsőoktatási felvételi követelményeinek emelése, a perspektivikus felsőoktatási intézmények kiemelt fejlesztése és a gazdasággal való összekötése is az ország növekedési képességét javítja.

Ehhez járul hozzá az adórendszer átalakítása is, amelynek keretében a foglalkoztatást terhelő adók lényegesen kisebbek lettek. Az átlagbért kereső ember foglalkoztatási költsége 2010-re 8,3 százalékponttal lett alacsonyabb. 400 milliárd forinttal több marad a vállalkozóknál munkahelyteremtésre és beruházásra, míg a személyi jövedelemadó csökkentésével másfél havi nettó fizetéssel többet visz haza egy átlagos keresetű ember évente. Ez a legális munkavállalást és a többletteljesítményt ösztönzi. A munkahelyekért folyó egyre élesebb nemzetközi versenyben fontos üzenet az elkezdődött tudatos iparfejlesztés, a négy húzóágazati stratégia, az iparági klaszterek és pólusok programja, az Európán kívüli exportpiacok fejlesztése, a bürokrácia érdemi csökkentése. A nemzetközi gazdasági válság az egész világon cégek tömegeit sodorta veszélybe, állások milliói szűntek meg. Magyarországon sem lehetett minden állást megmenteni, de a kormány minden eszközzel azon volt, hogy enyhítse a válság hatásait és maradandó kárait. Ezt szolgálta a 30 milliárd forintos kerettel elindított négy nap munka, egy nap képzés munkahelymegőrző program, melynek az az elve, hogy inkább legyen négynapos a munkahét, mint hogy egyáltalán ne legyen munka. A tömeges leépítések megelőzése érdekében az uniós forrásokból eddig 20 milliárd forintot csoportosított át a kormány a munkahelyek megvédésére. Speciális kedvezmények és támogatások védik a nehéz munkaerő-piaci helyzetben lévőket, így az 50 év felettieket, a gyermekes nőket vagy az elmaradott vidékeken élőket. Az állami támogatásokkal, átképzési programokkal eddig összesen további mintegy 100 ezer munkahelyet lehetett megtartani.

Az Út a munkához programban a válság ellenére közel 100 ezer alacsony képzettségű ember kaphatottmegélhetést és önbecsülést adó munkát.

A válság tanulságaiból okulva megerősítettük a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét, képessé tettük arra, hogy kordában tartsa a bankok kockázatvállalását. De a válság megmutatta azt is, hogy gyakran indokolatlanul sérülnek a banki ügyfelek érdekei, és aránytalanul nőnek a terhek. Ezért új szabályozást fogadtunk el a pénzügyi piacokra vonatkozóan, hogy csökkenjen a bankok erőfölénye és az ügyfelek kiszolgáltatottsága. Először fogyasztóvédelmi funkcióval erősítettük meg a pénzügyi felügyeletet, azután a szabályokat szigorítottuk, hogy az ügyfelek több védelmet élvezzenek, több információt, garanciát kapjanak. A kormány, a PSZÁF és több mint 130 pénzintézet által elfogadott magatartáskódex a lakossági ügyfeleket védi. Szigorúbb szabályok a bankokra, több védelem, több garancia az ügyfeleknek – ezt tartottuk szem előtt. Mindezek a lépések a társadalom egyben tartását szolgálták. Messze túlmutatnak tehát az ország rövid távú stabilizációján. Olyan pályára állítják vissza Magyarországot, amelyről a kilencvenes évek végétől fokozatosan letért. Ez a pálya, a következetesen képviselt józanság és mértéktartás gazdaság- és társadalompolitikája a válsággal birkózó Európában viszonylag gyorsan emelheti vissza hazánkat a bezzegország elvesztett státuszába.

A pályán maradáshoz megint közös nemzeti cél szükséges, amely hosszú távon is védett a politika gyors irányváltásaitól. Ilyen cél a stabil és gyarapodó Magyarország megteremtése, amely a tisztességes és biztos munka megbecsülését állítja a társadalmi értékrend középpontjába. E célok érthető és kézzelfogható szimbóluma a 2014 januárjában bevezethető euró. Az euró bevezetése a családok otthonának biztonságát, a vállalkozások számára kiszámítható környezetet és az állam fegyelmezett gazdálkodását jelenti. Az euró a nehezen visszaszerzett stabilitás záloga, amelyet a maastrichti kritériumok mielőbbi teljesítésével és fenntartásával érhetünk el. És éppen ezek a kritériumok teszik kényelmetlenné az euróhoz vezető utat, ezek zárják ki az illúziókeltésre, csodavárásra alapozott politikát. Az euróhoz tartósan három százaléknál kisebb költségvetési hiány, hatvan százalék felé konvergáló államadósság és alacsony infláció szükségeltetik. Ehhez pedig fegyelmezett és takarékos költségvetési politika, célzott társadalompolitika és nem utolsósorban az ezekre szóló világos felhatalmazás kell. Egyszóval: felelősség. A nyugatias törekvések felvállalása, a keleties ösztönök leküzdése.

De az euróval érkező stabilitás csak akkor vonzó igazán, ha az erős alapokon ismét gyors és fenntartható közeledés indul el a rendszerváltáskor áhított európai jólét felé. Ennek kifejezője a tartós négy százalék körüli gazdasági növekedés. Ez a tempó adhatja meg a sikerélményt a magyar társadalomnak, ez teszi lehetővé a foglalkoztatás tartós bővülését, ami a társadalmi stabilitás alapja lehet.

III.

Ha a józan ész gazdaságpolitikáját folytatjuk, akkor 2011–2014 között elérhető a 4 százalékos átlagos éves növekedés, ami négy év alatt kb. 2000 milliárd forintos többletet jelent a költségvetés számára.

Éppen ezért a józan ész diktálta gazdaságpolitika megkérdőjelezése helyett hasznosabb volna arról vitázni, hogy ezt a többletet hogyan használjuk fel az ország javára a következő négy évben, és ehhez milyen változások kellenek még.

A 2000 milliárdos többletet nem elosztogatni kell, hanem bölcsen befektetni gondosan arányt tartva múlt, jelen és jövő között. A múlt a felhalmozott adósságunk – a magyar állam adóssága, amit ütemesen csökkenteni kell, hogy a kiszolgáltatottságunk is csökkenjen, a pénz egy részét tehát adósságcsökkentésre kell fordítani. A jelent úgy tehetjük jobbá, hogy a közszolgáltatások minőségét javítjuk, az erre fordított többletpénz teszi érzékelhetővé és megélhetővé állampolgárok milliói számára a fejlődést. Ez a többlet teszi lehetővé a nyugdíjprémium folyósítását is. És jelenthet még valamit, ha forrásainkkal jól gazdálkodunk: az érdekviszonyok átalakítását, a mentalitás nyugatos irányú változásának elősegítését. Amikor tehát a jelenre fordítunk többleterőforrásokat, olyan területekre érdemes összpontosítani, amelyek egyben a jövőt is szolgálják és erősítik a társadalom összetartását és igazságérzetét.

Például a mai, sok esetben torzultan működő, ellenösztönző szociális rendszer megújításával teljesítményalapú, célhoz kötött támogatások bevezetésére van szükség. Ennek célja a szegény családok jövedelemhiányának csökkentése mellett ösztönzés a munka világába való visszatérésre s a szegénység újratermelődésének, átörökítésének megakadályozása.

El kell érni, hogy minden gyerek tanuljon 3 és 18 éves kora között, és a szülők tudják, hogy a helyi iskolák kiváló tanerővel, a legmagasabb standardokkal működnek. Biztosítani kell, hogy a tanulók a nyolcadik osztály elvégzésekor beszéljenek legalább egy idegen nyelvet, ismerjék és tudják használni a számítógépet és az internetet, rendelkezzenek alapszintű életvezetési, pénzügyi, állampolgári és demokráciaismerettel. Minőségi váltásra van szükség a pedagógusképzésben, a jól teljesítő pedagógusokat pedig anyagilag is erősen ösztönözni kell.

Az oktatás és a szociális rendszer átalakításának döntő szerepet kell játszania abban, hogyMagyarország sikeresen teljesítse a következő évtized legsúlyosabb társadalmi feladatát, a romák integrációját.

Egy kisebb, hatékonyabb, az elmúlt években kiépült kistérségi bázisra épülő önkormányzati rendszerre van szükség. Kevesebb képviselő, kevesebb önkormányzati hivatal, kevesebb feladat, kevesebb bürokrácia, de mindenhol helyi érdekeket képviselő polgármester és jobb, gyorsabb, a helyi igényekhez szabott szolgáltatás.

A 2000 milliárdos többlet harmadik szeletét pedig közvetlenül a jövőre, versenyképességünk javítására, a hiány kordában tartására és a növekedés fenntartására javaslom fordítani, vagyis további adó- és járulékcsökkentést tartok szükségesnek, elsősorban a munka terheinek csökkentése érdekében.

IV.

Magyarország megújításának legnagyobb akadálya, amelyet mindannyian érzékelünk, hogy a részérdekek jó ideje rendszeresen a közérdek elé kerülnek. Hogy a bennfentes csoportok egymással való küzdelme vagy éppen torz kiegyezése felzabálja a közjót. Pedig az államot arra találták ki már sok ezer évvel ezelőtt, hogy érvényre juttassa a közérdeket a részérdekkel szemben.

Ezért a magyar államot meg kell erősítenünk. Nem biztos, hogy nagyobbá kell tennünk, sőt lehet, hogy bizonyos szempontból, például költségeiben inkább kisebbé, de erősebbé. Olyan erőssé, hogy képes legyen a közérdeket érvényre juttatni.

És kik lesznek képesek arra, hogy a magyar államot megerősítsék? Demokráciában ez a politikusok dolga. A vezetőktől, így a politikusoktól azt várjuk el, hogy jobbak legyenek, mint mi, hogy példát mutassanak közös szabályaink és értékeink érvényesítésében. Hogy ne a társadalom rossz, keleties ösztöneire játsszanak rá, hanem segítsenek a közösség nyugatias törekvéseinek beteljesülésében.

Ezért a legfontosabb teendők között szerepel a politika megingott hitelének visszaszerzése is. Az egész politikai osztály hiteléről beszélek. Ma általános az emberek kiábrándulása a politikából Magyarországon. Ennek a tendenciának a megfordítása, vagyis a politika bennfentes világának megújulása nélkül nincs esély arra, hogy az ország a jövője szempontjából szükséges változtatásokat sikerrel végigvigye. Nem utolsósorban ezért kellene végre megállapodásra jutniuk a pártoknak a tiszta, tisztességes és átlátható pártfinanszírozás megteremtéséről. A bizalom visszaszerzése itt kezdődik. Számon kérhetőbb, transzparensebb, elszámoltathatóbb, becsületesebb politikára van szükség. A változás mellett érvelek. Ezt csak azok a választók kényszeríthetik ki, akik egy Nyugat felé forduló Magyarországban érdekeltek. Kik ők? A munkájukat megtartani és ebből gyarapodni kívánó polgárok, a munkát kereső munkanélküliek, a nyugdíjuk értékét megőrizni vágyó idősek, az egyetemisták, akik versenyképes tudásra kívánják alapozni boldogulásukat, és minden szülő, aki gyermeke jövőjét egy fejlődő, gyarapodó, modern országban képzeli el.

De mindenkinek tudnia kell, van jó és van rossz változás. A jó, meggyőződésem szerint, vállalva a felelősség kényelmetlenségét, Nyugatra kormányoz, a magyar euró, a bővülő foglalkoztatás és a tartós növekedés felé. A rossz változás Keletre sodor, egyre távolabb a józan ész politikájától, a mindig keserű ébredéssel járó csodavárással, a válságtól a megszorításokig tartó folyamatos bukdácsolással.

Sekélyes dolog, ha a politikai kampány arra korlátozódik, azzal ígér csodát, hogy a hatalomban legyen változás. Ennél több kell: Magyarországnak kell megváltoznia.

Itt és most ez a józan ész politikája.

A szerző miniszterelnök

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    150 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS