belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
21. hétfő

A KDNP szerint nem a „svédség” a lényeg

A svéd modellnek nem a „svédség” a lényege, hanem az egyéni számla – mondta a lapunknak adott interjúban Mészáros József, a KDNP alelnöke. Az egyéni számlás rendszer (NDC) pedig a KDNP 2007-es nyugdíjreform-koncepciójának ma is érvényes eleme – erősítette meg a politikus, aki a Fidesz-kormány alatt a Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság vezetője volt.

Csuhaj Ildikó| Népszabadság| 2010. január 23. |28 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

evianna | 2010. január 24. | 13:56:56

KériSzépen | 2010. január 24. | 10:57:40

a kép tényleg nem nyerő, de a mondanivaló aztán végképp nem az.
azt mondja, megtévesztő a 70 éves korhatár.
nos, mondhatjuk másképpen:
1. aki a korhatár betöltéséig nem szerzett elég pénzt ahhoz, hogy nyugdíja legyen, nyugdíjat nem kaphat.
2. az általa addig befizetett pénz tehát számára elveszett (pontosan úgy, mintha már meg is halt volna)
3. ha megéri a 70 évet, akkor kaphat egy alapnyugdíjat, amihez viszont semmiféle járulékbefizetésre nincs szükség.

ez a rendszer népnyúzás az aktívak és népirtás az alacsony jövedelműek számára.
nincs ebben semmi megtévesztés - majd megszokjuk, nem igaz?

evianna | 2010. január 24. | 13:52:43

fridzsi, ez az elaggott negyvenéves, ez nagggggyon jó!
igen, sokak sara van benne ebben a problémában, de furcsamód se a fidesz, se az mdf soha, egyetlen szóval nem mondta, hogy felszámolja a stikliket. (ők csak a szocialisták által az utolsó 8 évben elkövetett bűnökre gerjednek, semmi másra. néha hozzáteszik, hogy +4 év előzőleg, de arra el nem tudok képzelni ésszerű magyarázatot, hogy miért volt épp 1998 és 2002 között felhőtlen az ég az ország felett: se lopás, se korrupció, se ügyeskedés, se feketegazdaság...)

evianna | 2010. január 24. | 13:47:32

oldfish | 2010. január 24. | 02:05:06

azért az államnak van más jövedelme is, mint az szja, ami összesen nincs 2000 milliárd (pedig azt részben nyugdíjasok is fizetik), a járulékok meg nem csak az szja-t fizetőktől jönnek.
ha viszont a mindenkori aktívaknak kell eltartaniuk a mindenkori nyugdíjasokat + özvegyeket + a korhatárt betöltött rokkantakat, akkor azzal az állam nem csupán a nyugdíj finanszírozásából vonul ki, hanem a szociális terhek jelentős részét is ledobja ezzel magáról.

ez meg aztán végképp nem svéd.
ez a szabad szemmel nem látható kereszténydemokrata párt koncepciója, fidesz támogatással.

fridzsi | 2010. január 24. | 12:11:25

Elég szánalmasnak tünik, ahogy kapkodunk mindenféle szisztéma után, ami esetleg kihuzhatna bennünket a bajból, csak elfelejtjük, hogy ezeket hosszú szivós munkáva, más mentalitással alakitották ki. Ha már Svédország: ott Ingmar Bergmant is megbilincselték, amikor adócsalás gyanuja merült fel, feltételezem nem tudott a fél falu rokkantnyugdijat venni a körzeti orvostól s nem visz még nyugdijat a postás az elaggott, negyvenéves rendőrnek. Ha nem egyéni ügyeskedésen vagy szakszervezeti lobbitevékenységen mulna a nyugdijazás, nem lenne ennyire finanszirozhatatlan a rendszer.

Suttogó | 2010. január 24. | 11:35:55

Magyarországon a befizetett adó kétszeresét nyeli el a feketegazdaság, ezen kellene váltóztatni, nem a nyugdíjat meg az éveket variálni állandóan, Persze lehet, hogy példát vehetnénk a svédektől, de a mentalitásunk az életszemléletünk és a fizetésünk nem hasonlít kicsit sem, ezért nem kimondottan arra kellene összpontosítani, hogy ott mi van hanem , hogy itt mi nincs. Mert itt termelő munkaerő nincs, fenntartható szociális rendszer nincs, munkahely nincs, jövőkép a fiataloknak nincs, felelősségtudat nincs, ezek azok az alapok, amiket már rég meg kellett volna váltóztatni. Szerintem.

Frank | 2010. január 24. | 11:08:52

Moderálási alapelvek- komment törölve -

KériSzépen | 2010. január 24. | 10:57:40

Ha a kereszténydemokrata párt csúcsvezetése körül nincsen egy szál ember se,aki egy ilyen,a nagy nyilvánosság részére szánt fotó elkészítése előtt egy kicsi kefével lesöpörné a fejbőrről a zakóra lehullott randán nagy mennyiségű korpát,akkor hogyan fogják a nyugdíj ügyét megoldani ?! És most egyáltalán nem viccelek. Hogy engedhetnek egy ilyen képet megjelenni ? Ráadásul ez egy mosolygós szemű,vidámnak tűnő koma. Megáll az ész,komolyan.

tsz elnok | 2010. január 24. | 06:10:00

Moderálási alapelvek- komment törölve -

oldfish | 2010. január 24. | 02:05:06

Álnaivan kérdezném, hogy az állami garancia mögött vajon nem ugyanazon 1,5 millió, és egyre fogyó ember befizetése állna, mint minden más közkiadás mögött is? Mert akkor nekem ez se tűnik jobbnak mint a gonosz svéd modell.
Egyszer rá kell majd döbbennie szorgos népünknek, hogy aki se vagyont nem gyűjt, se elegendő (nem 1,22) gyereket nem nevel, arra szomorú öregség vár. A mi nagyszüleink még tudták ezt.
És ez még akkor is így van, ha a többség kerül ebbe a helyzetbe. Hiába akarná megszavazni, hogy vegyünk rá föl hitelt, vagy sarcoljuk agyon a kevés szabályosan adózó marhát, erre nem fog hitelt kapni az ország, és a legális gazdaság is most még elképzelhetetlen szintre fog zsugorodni. Akkor már inkább jöjjön az egyéni számla.

evianna | 2010. január 24. | 00:47:56

oldfish | 2010. január 23. | 22:58:36

a nyugdíjrendszer rengeteg gondtól szenved, nekem a kereszténydemokraták javaslatával az a bajom, hogy a következményeket teljes egészében a foglalkoztatottakra akarják hárítani, mindenfajta állami garancia vagy segítség nélkül, amivel a nyugdíjasokat gyűlöletessé teszik, tehernek nyilvánítják.

mert nézzük a dolgot olyan oldalról, hogy van az a bizonyos 800 ezer rokkantnyugdíjas (most már állítólag több ezerrel kevesebb), meg van kb. ugyanannyi korengedményes nyugdíjas.
a "rendes", 62 feletti nyugdíjasok száma valószínűleg az az 1,6 millió, akik most a Fidesztől a levelet kapták.
azokat bizony az állam engedte (sőt: küldte el) nyugdíjba, legalább egy "végső esetre" garanciát illene adnia.
nem ám úgy, hogy tessék, tartsátok el őket!

oldfish | 2010. január 23. | 22:58:36

hitelek híján az egész nyugdíjrendszer össze fog omlani, senki se kap semmit, ha elég hamar bekövetkezik, nem kell tovább járulékot fizetni, és ezt félreteheti az, aki akarja. Aki szerencsés és fiatalon megéri az összeomlást, az még sokat tesz félre, aki pont akkor megy nyugdíjba, az meg próbál kedves lenni a gyerekeihez, hogy ne a kutyának adják a maradékot, hanem neki.

nina13 | 2010. január 23. | 22:40:42

Ki ez a vigyorgó hülye? ÉS mi az, hogy KDNP? Csak nem az idióta Semjén barátai?

evianna | 2010. január 23. | 22:15:40

nem, a KDNP még mindig érvényben lévő javaslata nem svéd.
már csak azért sem, mert
- a bérhez képest dupla annyi járulékot vonna le,
- nem lenne tőkefedezeti lába,
- az eddigi, tőkefedezeti konstrukcióban beszedett pénzt beolvasztaná a nyugdíjszámításkor,
- nem lehetne elmenni már a hivatalos korhatár előtt 4 évvel nyugdíjba (náluk 65 és 61 a megfelelő érték),
- nem lenne "garantált" (minimum-)nyugdíj,
- aki nem szedett össze elég pénzt, az csak "alapnyugdíjat" kapna (amit talán minden kettős állampolgár is megkapna, de ha Magyarországon bejelentkezik, biztosan, mindenféle járulékfizetés nélkül).

a svéd rendszer kemény, de élhető.
a kereszténydemokrata rendszer népirtás.

most mondjam azt, hogy a svédeknél nem nagyon fordul elő, hogy a dolgozót nem, vagy nem a valós bérével jelentik be?

nugát | 2010. január 23. | 18:09:07

Moderálási alapelvek- komment törölve -

bbicus | 2010. január 23. | 17:42:54

hmhmhm | 2010. január 23. | 17:22:20
A nyugdíjakról van szó. Nem az egész államról.

Ja, az más. Nem tudtam, hogy erre gondolsz.
Felejtsd el, amit mondtam!
Mert ebben igazad van.
A NCD rendszernek éppen az volna majdan az egyik előnye, hogy nem lenne szükség a nyugdíjkasszához hitelre.
Most ugyanis mi van? Az, hogy a költségvetésből tesszük be a szükséges kiegészítést, de ha a központi kasszából nem futja, akkor hitelből kell megtenni.
Van abban ráció, természetesen. Csak nem hebehurgya módon kellene vele kapcsolatban vagdalkozni, hazudozni, meg minden.
Ez nem egy választási kampány témája kellene legyen, hanem megfontolt, hosszas elemzéseké, amelyeknek a végén meg lehetne találni a mindenkori körülményekhez képest legoptimálisabb megoldást.
Ha már Varga kifecsegte, akkor nem letagadnia kellett volna, hanem elmagyarázni, hogy miről van szó, ismertetve az összes előnyt és hátrányt.
A társadalom hamarabb vevő arra, amit viszonylag ért.

bbicus | 2010. január 23. | 17:35:22

hmhmhm | 2010. január 23. | 17:10:59

A táblázatot nem találtam meg, tovább nem keresem, nem is annyira lényeges.
Elég, ha ezt megnézed:

http://hvg.hu/gazdasag/20091109_szaz_szazalek_Eu-adossag.aspx

Eléggé hervasztó.

hmhmhm | 2010. január 23. | 17:22:20

A nyugdíjakról van szó. Nem az egész államról.

De egy állam is működhet hitelek nélkül, ne a mostani, válságos adatokat kezeled követendő példaként, mert a kormányok sokat költöttek bankkonszolidációra, gazdaságfejlesztésre.

bbicus | 2010. január 23. | 17:19:51

hmhmhm | 2010. január 23. | 17:10:59

"Tök mindegy miről beszélnek. Tegyék hitelek nélkül fenntarthatóvá a rendszert, a többi nem érdekel"

Mutass egy fejlett országot, amely hitelek nélkül fenntarthatóan működik!
Nincs ilyen.
Nem rég láttam valahol egy anyagot arról, hogy melyik európai országnak mennyi az adósságállománya, hát teljesen ledöbbentem. Most sajnos nem emlékszem már, hogy hol olvastam, de hihetetlen, hogy milyen elképesztőek az adatok. Egészen gazdagnak tartott országok esetében is. Fejből nem akarok példát írni, egyszer majd megkeresem.

hmhmhm | 2010. január 23. | 17:10:59

Tök mindegy miről beszélnek. Tegyék hitelek nélkül fenntarthatóvá a rendszert, a többi nem érdekel.

olaszi | 2010. január 23. | 17:01:58

Az lessz vissza-osztva amit AZ EMBEREK BEFIZETTEK, mindkét modelnél minden évben,megkapod,hogy mennyi nyugdijat kapnál,ha valami történe Veled,igy még tehetsz idejében valamit,hogy öreg korodban nehogy problémád legyen.....

olaszi | 2010. január 23. | 16:57:03

A két rendszer a becsületes befizetöket RÉSZESITI EGY TISZTESSÉGES NYUGDIJHOZ!! HA VALAKI "ügyeskedik" feketén dolgozik ,minimál béren van és a többit kézbe kapja,az kevés nyugdijat kap.......A gazdag Németországban milliók kapnak 300-400 eu nyugdijat,mert részidöben dolgoztak,nem számit,hogy 30 vagy 40 évet.....ha nincs befizetés nincs nyugdij és kénytelenek szocialis segélyt kérni,mert minimal nyugdij nincs!! HOGY lehetne ez MAGYARORSZÁGON BEVEZETNI az kérdéses,mikor a válakozók is minimál bére jelentik be magukat,de amikor nyugdijba vonulnak azt hajtogatják én 4o évet dolgoztam miért kapok ilyen keveset....

bbicus | 2010. január 23. | 16:39:00

olaszi | 2010. január 23. | 16:00:27

"A német szisztem ugyanaz"

Európában két, markánsan eltérő rendszer létezik: a német típusú pontrendszer és az utóbbi időben svéd modellként emlegetett egyéni számlás NDC-rendszer.

Tehát korántsem ugyanaz.

olaszi | 2010. január 23. | 16:00:27

A német szisztem ugyanaz 2000EU bruto fizetésnél levont nyugdij illeték után kap a polgár 1 PONTOT,magassabb befizet0es esetén lehet 1,2 1,5 vagy éppen o,55 az évi pontja,Nyugdijba vonuláskor megszorozzák az összegyüjtött potszámokat az éppen eseleges nyugdij állandoval,most
ez kb: 26Eu , TEHAT HA VAN 40pont akkkor 40x26Eu= 1040Eu a nyugdij
A pontok száma még nö,a nöknél a gyerekneveléssel és tanulmánnyi évekkel a férfiaknál a katonasság valamint iskolai éveket is számitanak.....miért rossz ez a mai fiataloknak???

bbicus | 2010. január 23. | 15:55:20

A Fidesz kétségbeesetten hazudozik, mert leleplezte önmagát.
Több előterjesztés is készült a nyugdíjrendszer átalakítására vonatkozó javaslatokról az Orbán-kormány idején. Egy 2001 májusában készült dokumentum megállapítja, hogy Európában két, markánsan eltérő rendszer létezik: a német típusú pontrendszer és az utóbbi időben svéd modellként emlegetett egyéni számlás NDC-rendszer. Az Orbán-kormány számára készült előterjesztés megállapítja, hogy az NDC-rendszer nem nyújt megfelelő védelmet a demográfiai adatokból adódó finanszírozási feszültségekre.
Egy hónappal később, 2001 júniusában készült egy másik kormány-előterjesztés is, a dokumentum készítője az Orbán-kormány pénzügyminisztere volt. Ez már csak az NDC-rendszert taglalja, megállapítva többek között, hogy a korábban szerzett jogosultságok miatt nagyszámú jogvitára lehet számítani, illetve azt is, hogy a modellszámítások szerint az átlagbér felét keresők számára a minimális összeg követelményének meghatározása esetén gyakorlatilag lehetetlenné válik a korai nyugdíjazás.
Az Orbán-kormány mindazonáltal az egyéni számlára épülő rendszer bevezetésének előkészítése mellett döntött.
Az más, hogy elbukta a választásokat és nem tudta bevezetni.

Jager László | 2010. január 23. | 15:47:55

És Navracsics KIMONDJA marad a nyugdíjkorhatár 62 év és a nyugdíjakat az infláció fölött emeljük,mondom O.V. nevében,EZT A FIDESZ MEGIGÉRI!??????
NA NEM IGÉRI!!!!!!!!!!!!!!!!!
MIT IGÉR? SEMMIT!!!!!!!!
KÖSZÖNÖM!!!!!!!!!!!!
BÁTOR GYEREK!!!!!!!!!!!!
J.L.
Szerintem nem voltam gyűlöletkeltő,bolsevik,fasiszta,szemét,mocsok,cigány,.....
J.L.

bbicus | 2010. január 23. | 15:21:19

Persze, hogy nem a "svédség" a lényeg.
A Fidesz igyekszik a lényegről elterelni a figyelmet azzal, hogy hangsúlyozza: semmiféle "svéd" nem szerepel az elképzeléseiben.
Csak minden, ami abban benne foglaltatik.
Persze aki nem gondolkodik, csupán istenít, nem is veszi észre, hogy megint mekkora maflást kapott imádott vezérének köreiből.
Mint annak idején a sárazsadányi "taggyűlés" esetében. Magán a szón lovagoltak, a történtek lényege meg szépen elsikkadt a sekélyebb szellemi világú hűbéresek rétegeiben.

kutykuruty | 2010. január 23. | 12:03:16

Ja, de, ha behozzák a svéd fizetéseket is hozzá..., akkor rendben van.
Amúgy az ország simán elbírna egy legalább 30%-os fizetés emelést, ha nem szórnák el a pénzt menedzsjöttmentek, offshore cégek, multik, valamint az adófizetők hülyítésének támogatására.

benburns | 2010. január 23. | 11:50:26

"Van különbség a svéd rendszer és a KDNP elképzelése között?"

Ó, igen! A svéd rendszer Svédországban müködik, a KDNP elképzelése Magyarhonban - müködne...

HIRDETÉS
Mészáros József: MSZP-s ...
Mészáros József: MSZP-s megtévesztés a 70 éves nyugdíjkorhatár
Fotó: Teknős Miklós

– Érvényes még a KDNP 2007-es nyugdíjreform-tervezete? Iván László, a Fidesz nyugdíjastagozatának elnöke azt mondta, a fideszesek is dolgoznak a koncepción, de az nem publikus.

– A KDNP-koncepció háromévvel ezelőtt elkészült, a parlament elé terjesztettük. Azóta történtek változások, hiszen jött a Bajnai-csomag. De a 2007-es koncepciónk alapjai érvényesek.

– Felsorolná a KDNP-nyugdíjreform legjellemzőbb jegyeit?

HIRDETÉS

– Demográfiai nyugdíjpillér – agyermekes családok esetén a szülők gyermekeik adójának meghatározott részét kapnák felmenő rendszerben, ez híresült el úgy: „nagyipénz”. Érvényes az egyéni számlás rendszer is.

– Az egyéni tőkeszámlás rendszerre (NDC) – önt idézzük – éppen a „választási elígérkezések kiküszöbölése miatt” lenne szükség. Ez kedvezőtlenebb lenne a nyugdíjasok számára?

– A KDNP tervezete szerint azöregségi nyugdíj alapjául szolgáló járulékokat névre szólóan az egyéni számlára kellene befizetni. A számlán ezek az összegek egy meghatározott belső kulccsal kamatoznának. Az irányadó nyugdíjkorhatár a mi javaslatunkban 62 esztendő. MSZP-s megtévesztés a 70 éves korhatár – ez ugyanis a nulladik pillér lenne, s azokra vonatkozna, akiknek egyébként nem lenne jogosultságuk nyugdíjra. Az sem igaz, hogy 2013-ban a KDNP adókötelessé tenné a nyugdíjakat, a Horn-kormány idején elfogadott törvény rendelkezik így. Az egyéni számlás rendszer szerint azt, hogy az érintett milyen összegű nyugdíjat kap, természetesen a befizetések vezérlik.

– Ez az egyéni számlás KDNP-selképzelés nem különbözik az úgynevezett svéd modelltől, amelytől a Fidesz naponta többször is elhatárolódik.

– Ezt a modellt először Buchanan Nobel-díjas közgazdász javasolta 1965-ben. A rendszert hosszú kidolgozás után Svédországban vezették be először, és aztán szerte a világban. Nálunk most neveződött el „svéd modellnek” a közbeszédben, noha ennek nem a „svédség” a lényege, hanem az egyéni számla.

– Van különbség a svéd rendszer és a KDNP elképzelése között?

– Annyi, hogy mi mindenképpen kiegészítenénk a már említett demográfiai pillérrel. Svédországban is működik egy alapnyugdíj, ez a mi koncepciónk szerint is lenne, hiszen fontos a szolidaritási elem egy társadalombiztosítási rendszer esetén, hogy senki ne maradjon ki a rendszerből. Magyarországon például 2013-tól megszűnik a minimálnyugdíj, ennek okán nagyon sokan nagyon kevés ellátást kaphatnak. Az általunk javasolt rendszer a nők diszkriminá cióját csökkentő járulékpolitikát is tartalmazna.

A Fidesz a nyugdíjvita során arról beszélt, hogy a Nyugdíj- és Idősügyi Ke rekasztal támogatta a svéd modellt, így azt a kormány nyilván be akarta vezetni. A kerekasztal valóban alapos munkát végzett, és ennek keretében fölmérte a svéd modellt is. Jelentésük lényege: az a költségvetés számára kedvező, a nyugdíjasok számára viszont kedvezőtlen. A Varga Mihály által delegált szakértő, Németh György,

elégedetlen volt az elemzéssel, amelyhez különvéleményt csatolt – ő a svéd modellt javasolta bevezetni, amelyet „természetes nyugdíjrendszer” néven jellemzett. Ez csak annyiban érdekes, hogy a Fidesz, amióta Varga Mihály ezzel kapcsolatos, a svéd modell elemeit tartalmazó nyilatkozata nyilvánosságot kapott, szinte mindennap tagadja a svéd modell bevezetésének szándékát.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    28 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS