Aranyiszap

Nem spóroltak az állami pénzzel a vörösiszap-katasztrófa utáni helyreállításnál. A milliárdok felhasználása azonban kevéssé vizsgálható. Sem a Belügyminisztérium Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságának főigazgatója, Bakondi György, sem a Vidékfejlesztési Minisztérium első embere, Fazekas Sándor nem közli lapunkkal azoknak a cégeknek a teljes névsorát, amelyek részt vettek az államilag vezényelt munkálatokban. Így azt sem tudtuk meg, milyen nagyságrendben részesült amegbízásokból a Fidesz meghatározó háttérembere, Simicska Lajos hozzátartozóinak cége.

Információink szerint a kármentesítéshez a szükséges anyagot a kolontári tragédiát követő hetekben még a szőci bányából szállították, később azonban a háromszor akkora távolságban lévő dióspusztai dolomitbányától rendelték. A helyzetbe hozott Ugod II. (Dióspusztai) bányát bérli a Dolomit 2002 Kft., s ennek tulajdonosai a Simicska testvérek. (Titkos kármentesítés, Válaszra váró kérdések – Népszabadság, 2011. augusztus 19., augusztus 23.) Cáfolat hónapok óta nem érkezett.

Fazekas Sándor miniszter fővállalkozóként egy állami céget, a Mecsekérc Zrt.-t bízta meg a kármentesítési munkálatokkal. Az erre szánt sok milliárdnak azonban a tíz százalékát sem éri el a köztulajdonban lévő társaság saját teljesítése, a többi magáncégeket gyarapít. A kármentesítés első ütemére eddig 8,15 milliárd forintot fizetett ki a tárca. Ebből mindössze 670 millió forint a 169 főt foglalkoztató Mecsekérc Zrt. saját teljesítése, a többit 12-24 fős magáncégek oszthatták le al-alvállalkozóiknak. Amenynyiben ezek a még várható 9 és fél milliárdos további kifizetésből is ilyen arányban részesülnek, úgy több mint 16 milliárd forint jut majd magántársaságoknak. Nekik semmiféle közzétételi kötelezettségük sincs arról, kinek adják tovább a munkát.

A köztulajdonban álló gazdasági társaságok takarékosabb működéséről szóló 2009. évi CXXII. törvény 2. § (3) bekezdése kimondja, hogy az ötmillió forint feletti szerződéseket a vállalat honlapján közzé kell tenni. Azt azonban nem írja elő, hogy a közpénzből megbízást kapó állami cégek tegyék közzé a továbbadott munkák részleteit is. A magáncégek által már teljesített hét és fél milliárd forintnyi megbízás részleteiből a Mecsekérc honlapján közzétett közérdekű adatokból annyi hámozható ki, hogy nem feltétlenül a piaci versenyben elérhető legkedvezőbb ár volt a fő szempont, amikor a Mecsekérc két fő alvállalkozója, a több mint 90 százalékkal megbízott Pentavia Kft. és Kemút Trans Kft. saját további alvállalkozóit kiválasztotta.

Feltűnő, hogy éppen a kolontári megbízások idején váltott tulajdonost az alvállalkozó cégek zöme, s lett offshore érdekeltségből hazaivá. Induljunk el a svájci Zollikonban Simicska Lajos és Nyerges Zsolt „Fidesz-közeli” nagyvállalkozók közös, azóta ott megszüntetett cégével azonos címre bejelentett, ismeretlen hátterű Green Venture Invest AG-tól, amely tavaly februárban vette meg a Pentavia Kft.-t a bajai Szőke Gábortól. Szőke a Vértesi Környezetgazdálkodási Kft. vezetését tavaly júliusban vette át a Mecsekérc Zrt. október 20-án kinevezett vezetőjétől, Endrédy Istvántól. A Pentavia Építőipari Kft. leányvállalatával, a Vértesi Környezetgazdálkodási Kft.-vel együtt 5,5 milliárd forint állami kármentesítési megbízásról dönthetett: milyen értékben és kiknek ad továbbmegrendeléséből, oszthat tovább feladatot.

A Pentavia Kft. tulajdonjogát november végén (a vörösiszap-tragédia október 4-én volt) vette meg Nagy Zoltán szolnoki vállalkozó, pont az első, kétmilliárdos kármentesítési megbízás kapujában. A kármentesítés első ütemében közel félmilliárdos állami megbízáshoz jutó Schmidtgép 2005 Kft. tulajdonosa szintén Nagy Zoltán, és szintén csak nemrég lett az: májusban vette meg két magánszemélytől.

A kármentesítésben közel egymilliárdos megbízást kapott a budapesti Terra-Log Kft., amelynek tulajdonjogát tavaly december közepén vette át a nicosiai bejegyzésű Polley Management Limitedtől egy budapesti Luther utcai társaság, a M-ENviron Kft., amely e körben más cégnél is felbukkan tulajdonosként.

A tatabányai Gallavit Környezetvédelmi Kft. közel egymilliárd forintos megbízást kapott, s szintén – közvetett – offshore tulajdonban volt. Tulajdonosa, a Tatai Környezetvédelmi Zrt. novemberig egy ismeretlen hátterű, Nicosiában bejegyzett társaság, a Wyatte Holdings Overseas Limited többségi tulajdonában állt, azóta dr. Fülöp Lászlóé.

Az egymilliárd 250 millió forintos projektirányítási feladattal megbízott oroszlányi Vértesi Környezetgazdálkodási Kft. egyik résztulajdonosa a Tatai Környezetvédelmi Zrt., a másik a Pentavia Kft.

A tatai TKV-Trans Fuvarozó Kft. egymilliárd 280 millió forintnyi megbízással gazdálkodhat. Tulajdonosa szintén a novemberig az ismeretlen offshore tulajdonosi kör kezében volt Tatai Környezetvédelmi Zrt.

A Debrecenben székelő Envisio Környezetvédelmi Kft. (novemberig Mávnatúra névre hallgatott és egykor a MÁV tulajdonában állt) ugyancsak projektirányítási feladatokat végez az év végéig 700 millió forint értékben, és egy szintén ismeretlen hátterű ciprusi társaság, a Pranellino Limited tulajdonolta november közepéig, amikor a budapesti Hidvégi Jánosnak és azM-ENviron Kft.-nek (tulajdonosa Hidvégi Imre) adta át tulajdonjogát – épp a nagyszabású munkába való bekapcsolódás előtt.

A következő ütemben a fővállalkozó Mecsekérc Zrt. két fő alvállalkozója, a Pentavia Kft. közel 1,5 milliárd, a Kemút Trans Kft. 700 millió forintos állami megbízást teljesít. A Nagy Zoltánnak átadott Pentavia mellett a cég tulajdonában álló Vértesi Környezetgazdálkodási Kft. 630 millió forintos alvállalkozói megrendelést mondhat magáénak a decemberig elvégzendő kármentesítési feladatok második ütemében. Nagy Zoltán másik érdekeltsége, a Schmidtgép 2005 Kft. közel kétmilliárdos megbízást kapott a két ütemben.

A Nagyhoz vándorolt társaságok a volt offshore céggel együtt a két kármentesítési ütemben összesen 5,5 milliárd forintos megbízással rendelkeznek.

A Közgép Zrt. közel 700 milliós útépítési, vízelvezetési feladatot kapott a katasztrófa sújtotta területen. Nagy Zoltán tavalyig a Közgép Zrt. vezető tisztségviselője, igazgatóságának tagja volt – Nyerges Zsolt ez év júniusától tölti be ezt a tisztet. A Kemút Trans Kft. az első ütemben 2,1 milliárd, a másodikban több mint 700 milliós állami megrendelésből gazdálkodhat okosan, bízhat meg a nyilvánosság számára hozzáférhetetlen alvállalkozókat.

Túlmozgás

Ez csak pár száz embernek volt vörös iszap, a többieknek aranyiszap – vélik helybeliek, akik szerint feltűnő volt a munkagépek túlmozgása. – Elképesztő összegeket kerestek a kivitelezők, látszott, minél több gép, minél több munkaóra… Az embereknek meg kiszúrták a szemét az ingóságaikra adott pénzzel – mondja egy helybeli. – A kerti gépeink, a gépkocsink ment tönkre, mégis bútort kellett vennünk. Azt mondták, hogy az előbbi kettő a megélhetéshez nem kell, csak bútorutalványt tudnak adni. Kérdeztük, mi van, ha nem vesszük igénybe? Akkor elvész. Így vettünk bútort majdnem félmillió forintért. Azt, amit ők leszállítottak, a feléértkétharmadáért meg lehet venni más boltokban, de mi csak egy helyen, a Magyar Bútor- és Faipari Szövetség Budapestről kihelyezett üzletében vásárolhattunk – panaszkodik valaki.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.